صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

دستگیری ۲۴۹ مدعی فروش سؤالات کنکور

تبلت های هوشمند برای کنکور 1403 به مناطق محروم می رسد

اکرم رضایی
خبرنگار

آخر این هفته روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵‌‌ تیرماه مرحله دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ مطابق شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد. طبق این مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی 40 درصد به صورت قطعی در کنکور لحاظ خواهد شد. در عین حال داوطلبان کماکان درخواست لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند زیرا از حیث‌عدم امنیت در آزمون‌های امتحانات نهایی نگرانی‌هایی وجود دارد. عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به ادامه موج مخالفت‌ها نسبت به مصوبه مذکور و پیگیری مجلس برای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، آیا امکان لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد یا خیر، گفت: «ما به عنوان مجری هرآنچه که لازم باشد اجرا خواهیم کرد، هر موردی از سوی دولت به ما ابلاغ شود ما موظف به اجرای آن هستیم. هر زمان که نیاز هم بوده نظرات کارشناسی خود رابه آنها اعلام کرده‌ایم.»
وی در ادامه تأکید کرد: «به هر حال طرح‌های مختلف، آثار متعددی دارد و چون در این آزمون سراسری رقابت مطرح است نه حد نصاب، شرایط متفاوت خواهد بود. لذا داوطلبان نگران نباشند. ضمن اینکه ما در ارزیابی‌ها سال‌های متفاوت و استان‌های متفاوت را هم‌تراز و همسان‌سازی می‌کنیم اینطور نیست که همه استان‌ها به لحاظ امکاناتی که دارند به یک چشم دیده شوند.»
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در واکنش به این موضوع که تا پایان امتحانات نهایی آموزش و پرورش موظف بوده مجموعه تمام سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم را برای سازمان ارسال کند، این اقدام در سال‌های آینده با توجه به افزایش دانش‌آموزان پایه یازدهم و دهم و سایر داوطلبانی که پشت کنکور مانده‌اند و به دنبال سوابق تحصیلی هستند به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید، بر همین اساس عملکرد آموزش و پرورش در ارسال سوابق تحصیلی بر پایه عدالت را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: «ما امسال نسبت به سال‌های قبل تحول اساسی در آموزش و پرورش دیدیم. این تحول رو به رشد بوده و اتفاقات جدیدی رخ داده است.»
پورعباس تأکید کرد: «آموزش و پرورش برای سال آینده باید سوابق تحصیلی پایه دوازدهم را به ما بدهد و برای سال ۱۴۰۴ دو سال آخر متوسطه و در سال ۱۴۰۵ سه سال آخر متوسطه را تهیه و ارسال کند. این برنامه‌ریزی بسیار تدریجی است و با اراده‌ای که در آموزش و پرورش وجود دارد اقدام آنها قابل اتکا است.»
وی همچنین درباره اینکه برگزاری آزمون سراسری کنکور در 1403 توسط تبلت‌های هوشمند که خبرش پیش از این در رسانه‌ها منتشر شد و اینکه در مناطق محروم که امکانات و زیرساخت لازم را ندارند چطور قابل اجرا خواهد بود، به «ایران» گفت: «ما تبلت‌ها را تهیه کرده و به تمام مناطق ارسال می‌کنیم نیازی هم به بستر اینترنت نیست زیرا به طور کلی بر مبنای سخت‌افزار است. هزینه آن هم تأمین خواهد شد.»

اجازه نمی‌دهیم از طریق خلاف هیچ فردی صندلی دانشگاه را به خود اختصاص دهد
صبح روز گذشته نشست خبری عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با موضوع نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ در محل این سازمان برگزار شد. پورعباس در این نشست اظهار داشت: «نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۲ در مرداد ماه و در نیمه دوم شهریور نتایج نهایی اعلام می‌شود. اولین تغییر در کنکور بحث ثبت نام از طریق پروفایل یا کار پوشه داوطلبان بود، به طوری که هر داوطلب در هر لحظه می‌توانست وارد سایت شود و اطلاعات خود را ببیند. این اطلاعات در آینده نیز محفوظ خواهند ماند و داوطلب می‌تواند تمام آزمون‌های خود را به صورت تجمعی مشاهده کند.»
وی با اشاره به اینکه سامانه برگزاری آزمون سراسری ماشینی شده و هیچ فرایند دستی امکان‌پذیر نیست، گفت: «اگر من بتوانم در سیستم داوطلبی را به صورت دستی وارد کنم، فرد دیگری هم می‌تواند، پس تصمیم گرفتیم تمامی فرایندها به صورت ماشینی باشد. از دیروز چند ده نفر مراجعه کرده اعلام کرده‌اند که اشتباه کرده‌اند. اما سیستم ما هوشمند است و تمام اطلاعات داوطلب بر اساس داده‌هایی که وارد کرده درج خواهد شد اما در صورتی که در آزمون شرکت نکند، غایب محسوب می‌شود.»
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: «تنوع دفترچه سؤالات و پاسخنامه‌ها به منظور ایجاد آرامش برای داوطلبان ایجاد شد. امروز به عملکرد سازمان سنجش افتخار می‌کنیم. بیش از ۹۸ درصد داوطلبان در سلامت کامل در آزمون شرکت می‌کنند. ۰،۲ درصد در سال ۱۴۰۱ تقلب کردند که از شرکت‌های دانش‌بنیان برای شناسایی متقلبان کمک گرفتیم از لحاظ سخت‌افزاری نیز تلاش‌های خوبی انجام دادیم. سؤالات دارای کدهای ویژه‌ای هستند و به جز ماشین‌های ما کسی نمی‌تواند آنها را بخواند. دفترچه‌ها نیز شخصی‌سازی شده است.»
پورعباس بیان کرد: «همچنین دو مورد دستگیری شبکه‌ای در هفته‌های گذشته داشتیم تا آزمون به سلامت برگزار شود. اجازه نمی‌دهیم از طریق خلاف هیچ فردی صندلی دانشگاه را به خود اختصاص دهد.»
وی درباره دستگاه‌های تقلب گفت: «گیرنده (دستگاه با سیمکارت و هوشمند) یکی از وسایلی است که با آن تقلب ممکن می‌شود. به عنوان رئیس سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب ارسال پاسخ در داخل جلسه را هدف‌گذاری کردیم. از طریق ارسال سیگنال می‌توان این دستگاه‌ها را شناسایی کرد؛ به طوری که صدای ناهنجار در گوش داوطلب پخش می‌شود و اطرافیان متوجه این صدا می‌شوند.»

۴۸۳ کانال تلگرامی فروش سؤال کنکور شناسایی شدند
محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری در ادامه این نشست عنوان کرد: «تمام عوامل نسبت به تعیین صلاحیت راه‌های لازم را طی کرده‌اند تا آزمونی توأم با آرامش و امنیت داشته باشیم. کلیه اقدامات سازمان در چهارچوب قانون انجام می‌شود.»
وی افزود: «برگزاری آزمون برای برخورد با تعداد بسیار اندکی از متقلبان، امن خواهد بود، تمام گروه‌هایی که مدعی فروش سؤال و صندلی هستند کاملاً کذب می‌گویند که سؤال و صندلی را در اختیار داریم.»
حاجیلو گفت: «با توجه به نظارت‌ها اعلام می‌کنیم که هوشیاری خانواده‌ها و مراقبت آنها از فرزندان لازم است همچنین خود داوطلبان نیز باید مراقب خود باشند.»
وی در ادامه افزود: «کل این افراد متخلف در سال گذشته دو هزار نفر بودند که نسبت به مجموع داوطلبان تیر ماه امسال که بیش از یک میلیون نفر هستند، اصلاً عددی نیست که بخواهد به چشم بیاید. ناگفته نماند یک تا ده سال محرومیت از شرکت در آزمون برای متخلفان از سوی دستگاه‌های قضایی در نظر گرفته شده است. همچنین ۲۴۹ فرد متخلف و کلاهبردار در زمینه فروش سؤال دستگیر شده‌اند.»
رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری گفت: «۴۸۳ کانال تلگرامی فعال در زمینه فروش سؤالات کنکور شناسایی شده و با کمک فراجا و ناجا روی آنها اشرافیت وجود دارد. همچنین کسانی که اقدام به فروش دستگاه‌های تقلب کنند تا پنج سال حبس خواهند داشت. اشرافیت کامل نسبت به کسانی که دستگاه تقلب خریداری کرده‌اند وجود دارد، با توجه به دستگاه‌های آشکارساز متقلبین حتماً گیر خواهند افتاد.»

جستجو
آرشیو تاریخی