سپاهان: امضا‌کنندگان سقف بودجه به تعداد انگشتان دو دست هم نبودند

قنبرزاده: 10 تیم به اندازه انگشتان دو دست نیست؟!

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار


 قانون سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری به چالش جدید فوتبال ایران تبدیل شده است، چرا که این قانون با اعتراض برخی از باشگاه‌های لیگ برتری به‌خصوص تیم سپاهان همراه بود. بحث سقف بودجه قبل از پایان لیگ بیست و دوم مطرح شد که در آن زمان باشگاه‌ها نسبت به اجرای قانون سقف بودجه بشدت معترض بودند. با وجود این مسئولان مربوطه در تاریخ 2 خردادماه سال‌جاری جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و معاونان باشگاه‌های لیگ برتری برگزار کردند که در پایان این جلسه 10 باشگاه لیگ برتری با امضای صورتجلسه موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام داشتند، اما نمایندگان 6 تیم دیگر در این جلسه غایب بودند.
این موضوع باعث شد تا باشگاه سپاهان نسبت به اجرای این قانون معترض شود و این باشگاه ادعا کند که مدیران امضاکننده سقف بودجه به تعداد انگشتان دو دست هم نبودند. این ادعا با واکنش منصور قنبرزاده همراه بود و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و عضو کارگروه تدوین مقررات سقف بودجه به «ایران» می‌گوید: «ما 16 تیم لیگ برتری داریم که 10 باشگاه زیر صورتجلسه را امضا کرده‌اند، این 10 تیم به اندازه انگشتان دو دست نیست! 6 تیم دیگر می‌ماند که دو تیم نفت مسجدسلیمان و مس کرمان به لیگ یک سقوط کردند و در آن زمان صعود استقلال خوزستان و شمس‌آذر قزوین قطعی نشده بود تا مدیران این دو باشگاه در جلسه حاضر شوند.»
او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «از این میان تیم نفت آبادان به دلیل کنسل شدن پرواز مدیرعامل این باشگاه در جلسه غایب بود که البته پس از پایان آن جلسه تماسی با محمدحسین رحمانی داشتیم که او از موضوع سقف بودجه باشگاه‌ها بسیار تشکر و موافقت خود را از این موضوع اعلام کرد. نمایندگان تیم‌های ذوب‌آهن و ملوان هم در این جلسه غایب بودند که البته به ما اعلام کردند به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند در این جلسه حاضر شوند. این دو باشگاه هم موافقت شفاهی خود را با این قانون اعلام کردند، در واقع حاضرین این جلسه 15 باشگاه بودند، فقط باشگاه سپاهان می‌ماند که در آن جلسه محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان در جلسه حاضر بود، اما در اواسط جلسه اعلام کرد پرواز دارد و به این دلیل امضای او پای نامه نیست. براساس ماده 44 اساسنامه فوتبال، هرگونه دستورالعملی که منجر به امضای اعضای هیأت رئیسه شود، قابلیت اجرایی دارد.»

هیچ کدام از باشگاه‌ها بجز سپاهان معترض نیستند
در این بین یک ادعای دیگر مطرح شد که با وجود موافقت باشگاه‌های لیگ برتری با سقف بودجه هیچ عددی مورد تأیید مدیران عامل باشگاه‌ها قرار نگرفته است. در این صورتجلسه مدیران باشگاه‌ها با مشخص‌سازی سقف بودجه موافقت کرده‌اند و به فدراسیون فوتبال اختیار دادند که این سقف را تا تاریخی مشخص، اعلام کند.
نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال این‌گونه پاسخ این ادعا را می‌دهد: «قرار بر این شد که پس از آن جلسه در مورد قیمتی که برای سقف در نظر گرفته شده صحبت شود که البته این موضوع مشخص شد و هیچ کدام از مدیران عامل باشگاه‌ها بجز سپاهان در این خصوص اعتراضی نداشتند. باید بپذیریم که هیچ باشگاهی بیش از 300 میلیارد تومان طبق اسناد و در کدال درآمد ندارد. وقتی سقف بودجه برای تیم‌های آسیایی و اول تا چهارم لیگ 325 میلیارد در نظر گرفته می‌شود در واقع بیش از درآمد سال گذشته باشگاه‌ها است. پس منطق و قوانین اقتصادی و الزامات AFC می‌گویند که باشگاه‌ها باید به اندازه درآمدشان هزینه کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.»

قراردادهای این‌چنینی
 ثبت نمی‌شود
در این بین یکی از اعضای کارگروه تدوین مقررات سقف بودجه که نخواست نامش فاش شود، چنین ادعایی مطرح کرد: «شنیده می‌شود قرارداد رضا شکاری با سپاهان 30 میلیارد تومان است. قطعاً چنین قراردادی ثبت نمی‌شود. جز یک تیم تمام تیم‌های لیگ برتری برای اجرای سقف بودجه تاکنون همکاری داشتند. تیم استقلال به بازیکنان خود اعلام کرده باید مبلغ قرارداد را پایین بیاورند و این به دلیل عدم درآمدزایی باشگاه‌هاست.» در این بین فصل نقل و انتقالات در حال برگزاری است و ارقام عجیب و غریبی از پیشنهاد برخی تیم‌ها به برخی از بازیکنان مطرح می‌شود. دیروز اعلام شد که باشگاه استقلال پیشنهاد 95 میلیارد تومانی به بیرانوند داده است. این عضو کارگروه تدوین مقررات سقف بودجه در این خصوص اعلام می‌کند: «اگر استقلال تا این حد پول داشت محمد محبی و مهدی قایدی را حفظ می‌کرد. باشگاه استقلال بدهی‌های زیادی دارد، چگونه می‌تواند چنین پیشنهاد بالایی به یک بازیکن بدهد. علاوه بر این بیرانوند با پرسپولیس قرارداد 2 ساله دارد. این صحبت‌ها و ارقام مطرح شده در حد حرف است و هیچ باشگاهی نمی‌تواند چنین رقمی به بازیکن بدهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی