صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

عصبانیت داورزنی بابت صادر نشدن ویزا

امریکا به منشور المپیک احترام نمی‌گذارد

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

یازدهمی تیم ملی والیبال ایران در رنکینگ جهانی، تا پایان لیگ ملت‌ها تغییر نمی‌کند. لیگ ملت‌های 2023 برای والیبال ایران دردسر زیادی داشت. میزبانی امریکا برای هفته سوم اوج دردسر ایرانی‌ها بود. با اینکه فدراسیون اردیبهشت‌ماه برای ویزای امریکا اقدام کرد، همان موقع به مدارک امین اسماعیل‌نژاد، آرمان صالحی و سه نفر از اعضای کادر فنی ایراد گرفتند. وقتی کار به اینجا رسید محمد‌رضا داورزنی، رئیس فدراسیون دست به‌ کار شد تا فرصت از دست نرود و با پیگیری‌ها، آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی با دلجویی از فدراسیون ایران قول پیگیری کار برای حل مشکل تیم ایران را داد. اما ظاهراً کار بدجوری بیخ پیدا کرد و پیگیری فدراسیون جهانی هم نتیجه نداد. درست هفته پیش و قبل از بازی با امریکا ایمیل ریجکت محمدطاهر وادی پاسور تیم ملی، به محمود افشار‌دوست دستیار عطایی رسید و قصه عدم صدور ویزا برای امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی هم به قوت خودش ماند. همزمان محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران رأی هیأت رئیسه fivb در جلسه دومینیکن را به نفع ایران و علیه امریکا گرفت. اعضای هیأت رئیسه به دلیل رفتار خلاف منشور المپیک امریکا درخواست کردند امتیازات هفته سوم ایران و رقبایش در رنکینگ جهانی تأثیری نداشته باشد.
فدراسیون ایران بعد از هماهنگی با سرمربی تیم ملی، با قبول فریز امتیازات تیم ملی و حریفانش در رنکینگ جهانی، موافقت کرد که تیم ملی 12 نفره به آناهایم برود.
 با این حساب تیم ملی ایران، بامداد امروز با ترکیب 12 نفره راهی آناهایم شد، بهروز عطایی سرمربی تیم، مصطفی کارخانه، حسین خوریانی آنالیزور، محمد ولی‌زاده و شهروز همایونفرمنش هم فردا دوباره با تحویل پاسپورت‌هایشان به سفارت امریکا در آنکارا، ویزا می‌گیرند تا به جمع ایرانی‌ها در آناهایم اضافه شوند.
 دیروز عصر محمدرضا داورزنی بعداز جلسه با وزیر امور خارجه درحالی که بشدت عصبانی به نظر می‌رسید، در پاسخ به تماس تلفنی ما پیرامون  وضعیت ویزای سرمربی و تعدادی از ملی‌پوشان والیبال  برای سفر به امریکا این حرف‌ها را به زبان آورد: «قرار نبود ما در امریکا بازی کنیم، اصلاً علاقه‌ای به بازی در آنجا نداشتیم اما برحسب سید بندی، قرعه ما برای هفته سوم به امریکا افتاد. ما همان موقع گفتیم امریکا در کشورش به ما ویزا بدهد نه کشور ثالث، اما امریکایی‌ها که نه پایبند به اصول بین‌الملل هستند و نه متعهد به منشور المپیک، ویزا را در کشور ثالث دادند. البته آنها از همان اول بهانه‌جویی کردند، مگر امین اسماعیل نژاد بازیکن ناشناخته‌ای است که به او ویزا ندادند، او ستاره دنیاست، اما به بهانه‌های مختلف با اینکه ما مدارک را هر بار برایشان فرستادیم به او ویزا ندادند، به بهروز عطایی سرمربی تیم ملی هم به بهانه امنیت ملی ویزا ندادند. البته این اولین باری نیست که تیم ما می‌خواست به امریکا برود. تیم ما سال 2014 و 2016 هم به امریکا رفته بود و بدون هیچ مشکلی ویزای تیم صادر شد اما حالا شرایط فرق می‌کند. فدراسیون والیبال امریکا هم مشکلی برای صدور ویزا نداشت، اما این مسأله سیاست فشارامریکا را نشان می‌دهد . فشار تنها تحریم اقتصادی نیست و در سیاست کلان یک بخشی از آن هم، سنگ اندازی برای  عدم صدور ویزا به بهانه‌های واهی است. »
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی