صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

آبروریزی در اولین تمرین استقلال با حاشیه‌سازی افراد مسئله دار

جولان بی‌فرهنگی!

واژه «فرهنگی – ورزشی» پیشوندی است که سال‌های زیادی است قبل از نام بسیاری از باشگاه‌های ایران به چشم می‌خورد اما در اکثر اوقات نه تنها فرهنگ‌سازی به صورت عملی در این باشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه شاهد اتفاق‌هایی تلخ و گزنده هستیم که فرسنگ‌ها با فرهنگ‌سازی در ورزش فاصله دارد و در مقابل، بی‌فرهنگی را نشر می‌دهد. مانند اتفاق‌های عجیبی که در تمرین پنجشنبه استقلال رخ داد و همه علاقمندان به ورزش و فوتبال را در بهت و حیرت فرو برد!
اولین تمرین آبی پوشان پایتخت برای فصل جدید، در حالی از ساعت 18 پنجشنبه در کمپ مرحوم ناصر حجازی آغاز شد که حواشی فراوانی داشت. در این تمرین که با حضور هواداران و رسانه‌ها برگزار می‌شد و شماری از بانوان هوادار مجوز ورود به کمپ را پیدا کرده بودند، جواد نکونام و بازیکنانی که در تمرین حضور داشتند با دسته گل‌های آبی به استقبال هواداران رفتند. آنچه در بدو ورود به کمپ دیده می‌شد، بنرهایی در حمایت از حجت کریمی، جواد نکونام و علی امیری بود که روی یکی از بنرها از سرپرست باشگاه استقلال به عنوان «دلسوز و جان‌نثار» نام برده شده بود! یکی از هواداران استقلال به نشانه اعتراض به این کار، بنر کریمی و امیری را پاره کرد و قریب به اتفاق هواداران علیه حجت کریمی شعار می‌دادند. هواداران حاضر در کمپ با گلایه از مدیران خواستار جذب بازیکنان تراز اول و با شعار «امیری یادت باشه، قایدی باید باشه» از او خواستند مقدمات حفظ قایدی را فراهم کند. در این بین، هانی کرده با چند نفر از همراهانش اجازه حضور در تمرین استقلال و حتی روی نیمکت استقلال در تمرین را پیدا کرده بود، ، در اواسط تمرین با نوچه هایش روی سکوها رفت و با چند نفر از هواداران روی سکوها درگیر شد و با آنها به کتک‌کاری پرداخت. چنین بی‌نظمی در جلسه اول تمرینی استقلال که به نوعی معارفه جواد نکونام هم محسوب می‌شد، کام هواداران استقلال را تلخ کرد و به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی کشور تبدیل شد.
 
بیانیه استقلال پس از اتفاق تلخ
پس از این اتفاق بود که باشگاه استقلال بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده: «افرادی برای برهم زدن نظم اولین تمرین سال که با حضور پرشور و رشک برانگیز هواداران برگزار شد، همه تلاش خود را برای بی‌احترامی به ارکان باشگاه انجام دادند و شاهد برخوردهای زننده‌ای با هواداران فهیم استقلال بودیم. باشگاه استقلال ضمن محکومیت شدید این حادثه، از تمامی هواداران دوست‌داشتنی عذرخواهی می‌کند. حضور افرادی که پیش از این براحتی در کنار مجموعه باشگاه استقلال حضور داشتند، به دستور سرپرست مدیرعاملی باشگاه ممنوع شد و بدون شک هواداران صاحبان اصلی باشگاه هستند.»
دلجویی نکونام ازهواداران کتک خورده
نکونام پس از اینکه تصاویر و فیلم‌های مربوط به این اتفاق تأسف‌برانگیز را دید به اطرافیان خود مأموریت داد تا این تماشاگران را پیدا کنند و از این افراد  در تمرین استقلال دلجویی و پیراهن استقلال را به آنها اهدا کرد و گفت: این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد.
 
عاملان اتفاقات محاکمه می‌شوند!
پس از اتفاق‌های تمرین استقلال، وزارت ورزش و جوانان نیز در بیانه‌ای اعلام کرد: «وزارت ورزش و جوانان با ابراز تأسف از آنچه در جریان تمرین استقلال رخ داد و با تأکید بر اینکه تکریم هواداران در ورزش از دستورات و تأکیدات همیشگی وزیر محترم ورزش و جوانان بوده، اعلام کرد: «با دستور صریح و مؤکد مقام عالی وزارت، حراست این وزارتخانه مأموریت دارد، به طور دقیق و کارشناسی اتفاقات رخ داده و تأسف‌برانگیز در جریان تمرین استقلال را پیگیری کند. بر اساس این دستور، برخورد جدی با عوامل داخل باشگاه که مسبب اتفاقات بودند نیز باید انجام پذیرد و در این بین نباید هیچ‌گونه مماشاتی به دلیل سمت احتمالی مقصران این اتفاق در کار باشد. همچنین حراست وزارت ورزش و جوانان مأموریت دارد با همکاری دستگاه‌های ذی‌صلاح، عوامل خارجی که خارج از مجموعه باشگاه استقلال از دیگر مسببان برخورد زشت و زننده با هواداران بودند، شناسایی و نسبت به برخورد قانونی با آنها از طریق محاکم مربوطه اقدام کند. وزارت ورزش و جوانان همچنین با تقبیح بدرفتاری‌های صورت گرفته با برخی از نمایندگان رسانه‌های گروهی که در جریان تمرین دیروز رسالت حرفه‌ای خود را انجام می‌دادند، اعلام می‌کند، مسئولیت تأمین فضای حرفه‌ای برای خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های محترم گروهی بر عهده باشگاه بوده و در این میان هیچ‌گونه عذری پذیرفتنی نیست و حسب دستور وزیر ورزش و جوانان قطعاً در فرایند بررسی اتفاقات رخ داده دیروز و برخورد با عوامل این اتفاقات، برخورد غیرحرفه‌ای انجام شده با رسانه‌ها هم لحاظ خواهد شد.»
 
هانی محروم شد
 سرپرست استقلال احضار
به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، به دلیل تخلفات صورت گرفته از سوی هانی خلیفه دار، پیام نظری و علی تشتکی در حاشیه تمرین استقلال تهران مبنی بر بدرفتاری نسبت به هواداران حاضر در کمپ تمرینی مرحوم حجازی، تخلفات فوق درخور صدور دستور موقت بوده و نفرات فوق تا اطلاع ثانوی از حضور در کلیه ورزشگاه‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی محروم هستند. همچنین از کریمی، سرپرست مدیرعاملی و رئیس کانون هواداران باشگاه دعوت می‌شود تا روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در کمیته انضباطی حضور داشته باشند.

ورود فراکسیون ورزش و واکنش انجمن ورزشی‌نویسان
علی رضایی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون در اولین جلسه موضوع درگیری در جریان تمرین استقلال را پیگیری خواهد کرد.
همچنین انجمن ورزشی‌نویسان نسبت به توهین و تهدید خبرنگاران و عکاسان در حاشیه تمرین استقلال واکنش نشان داد. در این نامه که خطاب به شهرابی مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان نوشته شده، آمده: «از جنابعالی انتظار داریم برخورد تنبیهی و انضباطی لازم در این باره صورت پذیرفته و نتایج اقدامات نیز اطلاع‌رسانی شود.»

نکونام: استقلال باید بهترین نقل و انتقالات را داشته باشد

جواد نکونام سرمربی استقلال در حاشیه اولین تمرین این تیم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «امروز کار ما شروع شد و تا روز آخر می‌جنگیم و برای قهرمانی تلاش می‌کنیم.» او درخصوص اینکه گفته می‌شود از روند نقل و انتقالات استقلال رضایت ندارد، پاسخ داد: «نه، این‌گونه نیست. راحت و شفاف می‌گویم باید بهترین نقل و انتقالات را داشته باشیم و باید بهترین بازیکنان و نفرات را بگیریم، زیرا این هواداران از من و تیم توقع دارند. بهترین بازیکنان و نفرات را باید اینجا جمع کنیم تا در طول فصل بهترین نتایج را بگیریم.»
سرمربی استقلال در مورد اینکه برخی رقیبان خیلی زودتر از آبی‌پوشان نقل و انتقالات را شروع کرده و برخی نفرات مدنظر خود را جذب کرده‌اند و آیا این تعلل به ضرر استقلال تمام نمی‌شود، توضیح داد: خیلی از تیم‌ها کار خود را از سال گذشته شروع کردند. قبل از اتمام لیگ با بازیکنان خود تمدید کرده یا با نفرات جدید صحبت کرده و آنها را گرفتند. نکته خیلی مهم این است که می‌گویند استقلال سقف قرارداد دارد اما این‌گونه نیست‌. اینها برای ضربه زدن به تیم ماست.» نکونام در مورد اینکه سعید عزت‌اللهی را می‌خواهد و آیا مدیران باشگاه برای جذب این بازیکن قولی داده‌اند، گفت: «برخی بازیکنان را صحبت کرده‌اند اما نمی‌آیند ایران بازی کنند‌. برخی نفرات را اما می‌توانیم جذب کنیم که نام‌شان را به باشگاه اعلام کرده‌ام و باشگاه نیز آمادگی جذب آنها را دارد.»

برش

خوش و بش  با سرپرست مدیرعاملی !
نکته‌ای که وجود دارد این است که کانال باشگاه استقلال در حالی این اتفاق را محکوم کرد که شخص معلوم الحال در کنار حجت کریمی دیده شد که در حال چاق سلامتی با یکدیگر بودند. افرادی که در زمان مربیگری امیر قلعه‏نویی،
علیرضامنصوریان و محمودفکری هم در تمرین استقلال حضور پیدا کرده بودند و در این تمرین هم در بهترین جا و ردیف جلو نشسته بودند. ضمن اینکه عکس‌هایی از جلسات کریمی با این اشخاص و لیدرها منتشر شده که نشان دهنده روابط دوستانه آنها از گذشته تاکنون است! این در حالی است که دوران قلدر بازی لیدرها گذشته و نمی‌شود با زور و کتک مثل قدیم، سکوها را ساکت کرد. در این شرایط، سؤال این است که اگر باشگاه استقلال حضور این افراد را محکوم می‌کند، آنها چگونه در تمرین استقلال، هم‌ردیف سرپرست این باشگاه می‌نشینند؟ آنهایی که این عده را به محل تمرین آورده بودند، نمی‌توانستند جلوی‌شان را بگیرند تا هواداران بی‌گناه را نزنند یا اصولاً مأموریت این افراد این بود که کتک‌کاری کنند؟ نکته تأسف‌آور و نگران‌کننده‌تر این است که، خبرنگاران و عکاسانی به‌خاطر انجام وظیفه‌شان از سوی برخی افراد معلوم‌الحال تهدید شدند! موضوع دیگری که درباره حجت کریمی وجود دارد این است که او از زمان حضور به عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال، زمینه ساز حاشیه‌های دیگری نیز بوده است. مانند اظهار نظر تند علیه ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال که در آن او را دائم الخمر خواند و واکنش این مربی پرتغالی را در پی داشت که اعلام کرد کریمی را در دادگاه ملاقات خواهد کرد. او در حالی علاقه زیادی دارد به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال منصوب شود که به نظر می‌رسد در مسیری قرار گرفته که منتهی به شکست است.

جستجو
آرشیو تاریخی