صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

واکنش امریکا به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران
خبر اول اینکه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که پرداخت بدهی گازی عراق به ایران تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده است. «متیو میلر» در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به ادعای رسانه‌های دولتی عراق مبنی بر اینکه این کشور تمامی بدهی خود به ایران بابت واردات گازی را پرداخت کرده است که حدوداً مبلغ ۱۱ تریلیون دینار عراقی است، امریکا چطور برای پرداخت این مبلغ به ایران چراغ سبز نشان داده است، گفت: «امریکا از سال ۲۰۱۸ برخی معافیت‌ها را با مشورت کنگره در نظر گرفت که به عراق اجازه می‌دهد مبلغ واردات برق از ایران را پرداخت کند. مطابق قوانین امریکا، این مبالغ فقط می‌توانند برای تبادلات بشردوستانه و دیگر امور غیرقابل تحریم مورد استفاده قرار بگیرند. این پول فقط به طرف سوم تأیید شده می‌رسد. مستقیماً به ایران انتقال داده نمی‌شود.»
اظهارات «میلر» در پی این مطرح می‌شود که «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق دو روز پیش اعلام کرد که کشورش پول گاز ایران را به طور کامل پرداخت کرده و این پول در بانک تجارت عراق است. موسی گفته بود که این پول در صندوق امانی بانک تجارت عراق است، اما این بانک به‌دلیل تحریم‌های امریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.
یک روز پیش از آن، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت گاز ایران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، گفته بود که وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است، اما بعضاً مشکلاتی برای انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران وجود دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی