صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نیمکت مربیان تیم‌های لیگ برتری پر شد

لیگ بیست و سوم، آماده پرواز!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

در فاصله 37 روز مانده تا شروع لیگ بیست و سوم، بالاخره تکلیف نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتری مشخص شد و تمام سرمربیان 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها مشخص شدند. در نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر، هفت تیم دست به نیمکت خود نزدند.
پرسپولیس (یحیی گل‌محمدی)، سپاهان (ژوزه مورایس)، تراکتور (پاکو خمز)، فولاد (علیرضا منصوریان)، صنعت نفت (عبدالله ویسی)، شمس آذر (سعید دقیقی) و استقلال خوزستان (سیروس پورموسوی) با همان سرمربیانی کار را شروع می‌کنند که فصل را با آنها به اتمام رساندند. در بین این افراد، دقیقی و پورموسوی، از لیگ یک تیم خود را به لیگ برتر آوردند و حالا در این تیم‌ها باقی مانده‌اند. غیر از دقیقی و پورموسوی، مارینوس اوزونیدیس (گل‌گهر)، محمود فکری (هوادار) و رسول خطیبی (پیکان) مربیانی هستند که نسبت به پایان فصل گذشته به لیگ برتر اضافه شده‌اند. البته جواد نکونام (استقلال) هم جزو مربیان جدید این دوره است که فصل گذشته هم تا هفته بیستم، هدایت فولاد را بر عهده داشت و حالا قرار است روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت بنشیند. نکته قابل توجه، جابه‌جایی برخی مربیان لیگ برتری بین تیم‌ها بود. سرمربیانی که چند سالی است در چرخه مربیگری لیگ برتر حضور دارند، تیم‌های خود را تغییر می‌دهند و فصل جدید را در تیم تازه شروع می‌کنند.
مجتبی حسینی، مهدی تارتار، ساکت الهامی، محمد ربیعی و سیدمهدی رحمتی، پنج سرمربی‌ای بودند که تیم‌های خود را برای فصل جدید تغییر دادند.
نکته دیگر اینکه از بین مربیان حاضر در فصل آینده، تنها دو مربی هستند که سابقه قهرمانی به عنوان سرمربی در لیگ برتر را دارند؛ یکی گل‌محمدی که با پرسپولیس قهرمان لیگ‌های نوزدهم، بیستم و بیست و دوم شده و دیگری ویسی که استقلال خوزستان را به قهرمانی لیگ پانزدهم رساند. نگاهی به تعداد مربیان ایرانی و خارجی هم نشان می‌دهد که همانند شروع فصل گذشته 13 مربی ایرانی فصل را آغاز می‌کنند و مورایس، خمز و اوزونیدیس، سه مربی خارجی هستند که با آنها رقابت می‌کنند. در فصل گذشته هم ریکاردو ساپینتو، امیر قلعه‌نویی، سعید الهویی، مازیار زارع، حمید مطهری، کارلوس هرناندز، رضا پرکاس، فیروز کریمی، ادسون تاوراس، محمدرضا مهاجری، رضا عنایتی، ابراهیم اشکش و فرزاد حسین‌خانی مربیانی بودند که در لیگ برتر کار کردند اما در آغاز این دوره، حضور نخواهند داشت.
البته از بین آنها تعدادی به تیم‌های ملی بزرگسالان و امید پیوستند. تعدادی دیگر جدا شدند و تعدادی هم بدون تیم هستند. نگاهی به وضعیت نیمکت تیم‌ها به صورت اختصاصی، ما را به شناخت بهتری از آنها
می‌‌رساند.

 

 پرسپولیس
یحیی گل‌محمدی
52 ساله
سرخپوشان پایتخت که از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم گل‌محمدی را روی نیمکت‌شان دارند، در این فصل هم با او ادامه می‌دهند. او فصل قبل پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی رساند و تیمش به طور خودکار قهرمان سوپرجام هم شد و حالا یحیی پرافتخارترین سرمربی حال حاضر لیگ برتر است.

 

سپاهان
ژوزه مورایس
57 ساله
این مربی پرتغالی با سابقه دستیاری ژوزه مورینیو که سابقه قهرمانی در لیگ‌های کره‌جنوبی و عربستان با چونبوک موتورز و الهلال را دارد، فصل گذشته سپاهان را تا آستانه قهرمانی لیگ برتر پیش برد، اما به هدفش نرسید و حالا باید دید در دومین فصل حضورش در فوتبال ایران می‌تواند مأموریتش را به سرانجام برساند یا خیر.

 

استقلال
جواد نکونام
42 ساله
نکونام که یک قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام برای فولاد به دست آورد، فصل گذشته جدایی غیرمنتظره‌ای از این تیم داشت، اما حالا به عنوان جایگزین ساپینتو، سرمربی استقلال انتخاب شده و درصدد است که با آبی‌پوشان پایتخت به اولین جام لیگ برتری‌اش در دوران مربیگری هم دست پیدا کند.

 

 

تراکتور
پاکو خمز
53 ساله
تراکتوری‌ها آنقدر به پاکو خمز مطمئن بودند که چند ماه قبل از پایان فصل گذشته قراردادش را تمدید کردند. این سرمربی اسپانیایی هم با وجودی که گفته می‌شد از تیم‌های لالیگایی پیشنهاد دارد، به ایران برگشت تا در لیگ بیست و سوم هم روی نیمکت تراکتور بنشیند و حالا باید دید می‌تواند تی‌تی‌ها را به آرزوی دیرینه‌شان برساند؟

 

 

مس رفسنجان
ساکت الهامی
52 ساله
ساکت الهامی که سابقه هدایت تراکتور و نساجی را در کارنامه اش دارد و این دو تیم را به قهرمانی جام حذفی رسانده است، فصل گذشته هدایت هوادار را برعهده داشت اما در پایان فصل از این تیم جدا شد. او که نامش به عنوان یکی از گزینه های هدایت استقلال هم مطرح شده بود، حالا به رفسنجان رفته تا به عنوان جانشین ربیعی روی نیمکت مس بنشیند.

 

 گل گهر
مارینوس اوزونیدوس
54 ساله
دومین یونانی تاریخ فوتبال ایران کسی نیست جز مارینوس اوزونیدوس. گل‌گهری‌ها که بعد از حضور قلعه‌نویی در تیم ملی، مدتی با دستیار او الهویی ادامه دادند، حالا اوزونیدوس را به عنوان نفر اول کادر فنی خود برگزیدند. او در پاناتینایکوس، آ.ا.ک و همچنین لیگ رومانی سرمربی بوده و چند قهرمانی دارد.

 

 آلومینیوم
مجتبی حسینی
49 ساله
حسینی پس از دو فصل حضور در پیکان، در پایان فصل گذشته از جمع خودروسازان جدا شد و حالا به اراک رفته تا به عنوان جانشین رحمتی، هدایت آلومینیوم را بر عهده داشته باشد. این در حالی است که ستاره‌های ایرالکو همراه با رحمتی به نساجی کوچ کرده‌اند و حسینی باید در این تیم هم دست به بازیکن‌سازی بزند.

 

 

 فولاد
علیرضا منصوریان
51 ساله
کاپیتان و سرمربی سابق استقلال، در 10 هفته پایانی فصل گذشته جانشین نکونام در فولاد شد، ولی مورد استقبال هواداران اهوازی قرار نگرفت. در این فصل هم زمزمه‌های حضور مربی خارجی در فولاد به گوش می‌رسید، اما منصوریان که در ابتدای حضورش در فولاد گفته بود برنامه 10 ساله در این تیم دارد، برای فصل جدید هم در این تیم ماندنی شد.

 

 

 ذوب آهن
محمد ربیعی
41 ساله
گاندوها که فصل گذشته تارتار را روی نیمکت خود داشتند، برای این فصل ربیعی را به عنوان سرمربی‌شان انتخاب کردند؛ مربی‌ای که چهار فصل سرمربی مس رفسنجان بود و با عملکرد خوبی که داشت، یکی از گزینه‌های هدایت استقلال هم شد اما در نهایت او به اصفهان رفته و قرار است کارش را در فولادشهر دنبال کند.

 

 

 هوادار
محمود فکری
53 ساله
هوادار یکی از اولین تیم‌هایی بود که بعد از جدایی ساکت الهامی خیلی زود جانشین او را انتخاب کردند و نیمکت تیم‌شان را به محمود فکری سرمربی پیشین استقلال سپردند؛ مربی‌ای که فصل گذشته سرمربی سایپا در لیگ بود و تا آستانه صعود هم با این تیم پیش رفت، اما چند هفته مانده به پایان فصل جدا شد و حالا دوباره به لیگ برتر بازگشته است.

 

 

 پیکان
رسول خطیبی
44 ساله
رسول خطیبی که فصل گذشته مدیرعامل مس سونگون بود و با این تیم موفق به صعود به لیگ یک شد، در ادامه به مس کرمان رفت، اما 9 روز بیشتر در این تیم نماند و ناگهان سرمربی پیکان شد تا جانشین حسینی شود و حالا باید دید خطیبی در بازگشت دوباره‌اش به لیگ برتر، چه عملکردی خواهد داشت.

 

 ملوان
مهدی تارتار
50 ساله
انزلی‌چی‌ها بعد از جدایی مازیار زارع از ملوان، گزینه‌های زیادی برای انتخاب سرمربی نداشتند و حتی به پژمان نوری مدیرعامل خود پیشنهاد سرمربیگری دادند، اما در نهایت با مهدی تارتار سرمربی باتجربه که دو فصل هدایت ذوب‌آهن را برعهده داشت به توافق رسیدند و قرارداد امضا کردند؛ مربی‌ای که سابقه کار در تیم‌های با بودجه کم را دارد.

 

 

نساجی
سیدمهدی رحمتی
40 ساله
گلر سابق استقلال و تیم ملی که مربیگری را از پدیده آغاز کرد، پس از دو فصل حضور در آلومینیوم، این بار راهی نساجی شده تا هدایت تیم شهر خسته را بر عهده بگیرد. این در حالی است که قائمشهری‌ها این فصل آسیایی هم هستند و امیدوارند با رحمتی که جایگزین هرناندز اسپانیایی شده، بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند.

 

 

 صنعت نفت
عبدالله ویسی
52 ساله
لحظات هیجان‌انگیز بعد از بقا در لیگ برتر و اشک‌های شوق عبدالله ویسی ارزش آن را داشت که برزیلی‌های فوتبال ایران، یک فصل دیگر هم پپ گواردیولای وطنی را روی نیمکت صنعت نفت ببینند. البته ویسی هنوز با آبادانی‌ها قراردادش را به صورت رسمی تمدید نکرده، اما کارش را در این تیم ادامه خواهد داد.

 

 شمس‌آذر
سعید دقیقی
38 ساله
صعود مقتدرانه و ثبت رکوردهای فوق‌العاده در لیگ یک کاری بود که سعید دقیقی برای شمس‌آذر انجام داد. او بعد از این صعود از هدایت قزوینی‌ها استعفا داد، اما برگشت و بی‌شک حق او بود که در لیگ برتر هم روی نیمکت تیم زادگاهش بنشیند؛ مربی‌ای که حالا لقب جوان‌ترین سرمربی لیگ را هم یدک می‌کشد.

 

 

 استقلال خوزستان
سیروس پورموسوی
52 ساله
استقلال خوزستان دومین تیم صعودکرده به لیگ برتر بود که با هدایت سید سیروس پورموسوی به این رقابت‌ها بازگشت. البته در ادامه اختلافاتی برای ادامه همکاری پیش آمد، اما در نهایت این تیم با پورموسوی همکاری خود را تمدید کرد؛ مربی‌ای که سابقه قهرمانی در لیگ برتر با استقلال خوزستان به عنوان مربی این تیم و دستیار ویسی را هم دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی