فضای‌مجازی

یادداشت امیرعبداللهیان برای علیرضا قربانی، دیدار رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی با دکتر محمدعلی موحد، نکته حسین شمقدری، تغییر نگرش نسبت به ایران در سریال سیاسی امریکا و... بخش‌های برگزیده از تازه‌ترین فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع علیرضا قربانی از تمدن کهن ایران به روایت وزیر امور خارجه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از تجربه حضور در کنسرت علیرضا قربانی نوشته است. در متن یادداشت او آمده: «به نام خداوند جان و خرد. هنرمند گرامی استاد علیرضا قربانی، فرقی نمی‌کند در چه سنگری باشیم؛ ما همه سرباز رهبر فرزانه و مُلک ایران‌زمینیم. چه شمایی که با هنر، نوا و نغمه‌های عارفانه، از فرهنگ، ارزش‌ها و تمدن کهن ایران عزیز و مردم آن دفاع می‌کنید؛ مردمی که به حافظ ارج می‌نهند، به اشعار خیام عشق می‌ورزند و از مولوی مرام رادمردی می‌آموزند؛ چه مایی که در سنگر دیپلماسی، عزت ایران را پاس می‌داریم و به پشتگرمی تمدن باستانی و فرهنگ انسان‌دوستی و ارزش‌های اسلامی و ایرانی از نام و مام وطن دفاع می‌کنیم و چه آنانی که بر سر عهد خویش در دفاع از نام ایران، سرزمین عاشقان و عارفان و شهیدان، ماندند و سر باختند و جام شهادت را سر کشیدند؛ شامگاه جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۲، فرصتی دست داد تا در کنار جمعی از هموطنان شیفته ادب، هنر، تمدن و فرهنگ ایرانی، در تهران، اجرای فاخر آواز شما و موسیقی اصیل ایرانی را از نزدیک به نظاره نشینیم، که برگ زرین دیگری از آوازه شعر و شعور و نغمه عارفانه فرهنگ اصیل ایرانی بود. به سهم خود از جنابعالی و همکاران هنرمندتان قدردانی و بهترین‌ها را برایتان آرزومندم.»

دیدار با دکتر محمدعلی موحد
صفحه اینستاگرام مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی از دیدار رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با دکتر محمدعلی موحد به بهانه 100سالگی او خبر داده است. کاظم موسوی بجنوردی، ریاست مرکز که هنگام برگزاری مجلس بزرگداشت محمدعلی موحد در سفر بوده، پس از بازگشت از سفر برای تبریک و تجدید دیدار، در منزل استاد حضور یافتند. طبق اطلاعات ارائه شده در متن، در این دیدار بجنوردی، ضمن تقدیم مجلد هفتم «دانشنامه فرهنگ مردم ایران»، که به تازگی منتشر شده است، برگزاری مجلس پرشکوه بزرگداشت استاد را گامی مؤثر در جهت شناخت شخصیت علمی و فرهنگی استاد دانستند. در ادامه، استاد موحد با فروتنی خاص خویش از برگزاری مجلس مذکور اظهار تشکر کردند و در پاسخ آقای بجنوردی و حاضران، شرحی مختصر، اما جالب و شنیدنی از فعالیت‌های علمی و خاطرات خود با بزرگان فرهنگ ایران در نیم قرن اخیر، بویژه مرحوم استاد دکتر عباس زریاب خویی، عضو فقید شورای عالی علمی مرکز بیان داشتند و بر نقش چشمگیر مرکز در تألیف و انتشار مجموعه دانشنامه‌ها، همچون دایرةالمعارف بزرگ اسلامی تأکید کردند.
تغییر نگرش نسبت به ایران در سریال سیاسی امریکا
امیر مافی منتقد سینما در رشته توئیتی از سریال سیاسی «دیپلمات»(the diploma) ساخته دبورا کان از تازه‌ترین محصولات نتفلیکس نوشته است. در این متن آمده: «ما درگیر یک نمایش جهانی هستیم. کسانی که سریال the diplomat از نتفلیکس را در دو سه ماه اخیر دیدند، زنگ آغاز این نمایش را شنیدند. سریالی که بر خلاف آثار قبلی، شکل جدیدی از مناسبات قدرت و سیاست را در جهان پیش رو عرضه کرد و مسأله را دست آخر به نیروهای ارتش خصوصی روسیه گره زد! در دو قسمت آخر سریال، امریکا برای جلوگیری از جنگ روسیه و بریتانیا تصمیم گرفت که نیروهای نظامی مزدور مسکو در لیبی را مسبب اتفاق رخ داده اعلام و فرانسه فرمانده این گروه را تسلیم کند، اما یک انفجار در سکانس آخر همه چیز را تغییر داد. تغییر نگرش نسبت به ایران نیز در این سریال مشهود بود.»
منافقین در دموکراسی شکست خورده‌اند
حسین شمقدری، مستندساز، که به تازگی مستندی درباره حمید نوری شهروند ایرانی که با ادعای واهی توسط منافقین در سوئد زندانی شده نوشته است: «اگر منافقین دست به اسلحه شدند و مردم را کشتند، اگر سال ۸۸ مخالفان احمدی‌نژاد مملکت را به هم ریختند و اگر جنبش «زن زندگی آزادی» دست به اغتشاش برد و موجب مرگ مردم شد، چون نتوانست در مسیر قانونی قدم بردارد و به دموکراسی احترام بگذارد.

تأیید حضور رعنا آزادی‌ور در فصل دوم «زخم کاری»
محمد حسین مهدویان موشن گرافیکی از رعنا آزادی ور در نقش سمیرا منتشر کرده تا فصل دوم «زخم کاری» با عنوان «بازگشت» در کانون توجه باشد. در فصل جدید زخم‌کاری علاوه بر حضور بازیگران فصل قبل بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک به گروه، اضافه شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی