نگاهی کوتاه به کتاب «چخ‌چخی‌ها»

بازخوانی نشاط و شوخ‌طبعی مدافعان حرم

محمدصادق شهبازی
فعال فرهنگی و رسانه‌ای


«چخ‌چخی‌ها»، نگاهی به نشاط و شوخ‌طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم مشهدی، تصویری متفاوت از مدافعان حرم ارائه می‌دهد. آدم‌هایی که آنها را به جهاد و شهادت و استقامت مقابل دشمن می‌شناسیم، یکباره در قامت آدم معمولی در تاروپود زندگی روزمره با انبوهی شوخی و شیطنت و... دیده می‌شوند.
شوخی و شیطنت‌هایی که از ضایع‌کردن عضو هیأت امنای مسجد که ناهمراه با انقلاب است، تا سرکار گذاشتن آدم‌هایی که عشق دیدن دعوا یا تصادفند، تا انجام کارهای عجیب‌وغریب مثل رفتن از مشهد تا تهران برای سهیم شدن در میوه رفیق خود، سرکار گذاشتن دیگران برای رفتن مخفیانه به مناطق درگیری و سوتی دادن‌ها در این مسیر، سرکار گذاشتن حرم اولی‌ها، سرکار گذاشتن دشمن با تجهیزات خودش، اسامی مستعار عجیب‌وغریب گذاشتن و... را می‌بینیم.
حتی پای حاج قاسم به این ماجراهای طنز باز می‌شود و بعضی از سمج‌های شیطنت‌دار در قصه را از سر رفاقت دوازده نفر خبیث می‌خواند. این کتاب که اسم آن از گویش مشهدی به معنای فوق‌العاده و عجیب گرفته شده است با طرح و کاریکاتورهای مرتبط با هر قصه نیز همراه شده است و جذابیت این اثر نویسنده آن، ناصر جوادی دوچندان شده است.
به گمانم هم آنها که به دنبال متن‌های طنز فاخر هستند، هم آنها که می‌خواهند زوایای واقعی و عادی زندگی مدافعان حرم را ببینند، از این کتاب بهره ‌خواهند برد. این کتاب 96 صفحه‌ای به همت انتشارات «راه‌یار» منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی