تولید قدرت برای ایران

حسام‌الدین برومند
سردبیر

1. در تمامی دهه‌های اخیر، تحول در مفهوم «قدرت» در ساحت سیاست همواره ناگزیر بوده است. برای همین است که در دو دهه اخیر مباحثی پیرامون «قدرت نرم» بالا گرفته و در کانون توجه و تمرکز کارشناسان و صاحبنظران سیاسی و روابط بین‌الملل قرار گرفته است. به عنوان نمونه «جوزف نای» که سابقه تدریس در دانشکده حکمرانی «جان اف کندی» در دانشگاه هاروارد را هم دارد در سال ۲۰۱۱ کتابی را با عنوان «آینده قدرت» منتشر کرد. او در این کتاب، نسخه راهبرد «قدرت هوشمند» را برای امریکا می‌پیچد. «نای» قدرت هوشمند را تلفیقی از منابع قدرت سخت و نرم تبیین و توصیف می‌کند و داعیه او این بود که اگر امریکا از راهبرد قدرت هوشمند به خوبی استفاده کند، همچنان قدرت اول جهان باقی خواهد ماند. فارغ از اینکه آینده قدرت مطابق با فرضیه و نظریه جوزف نای و امثال او پیش نرفت ولی نکته مهم این است که دریابیم از چه زاویه و نگاهی داریم مقوله قدرت و قدرتِ تعیین سرنوشت را تحلیل می‌کنیم.
به نظر می‌رسد یکی از زوایای قدرت که کمتر در عرصه سیاسی و دنیای امروز مورد توجه بوده، «قدرت معنوی» است؛ قدرتی که می‌تواند انسان‌های بزرگ و قهرمانانی تاریخ‌ساز بسازد که سرنوشت کشوری را عوض کنند. جالب اینجاست که پس از فتنه سال 88 که دشمن با همه توان به میدان آمده بود تا حکمرانی دینی را براندازی نماید، شبکه خبری «راشاتودی» در گزارشی از بهشت‌زهرا(س) تهران نوشت: «آرامگاه‌های شهیدان یک بُعد قدرت ایرانی‌ها حتی بیشتر از قدرت هسته‌ای است...».
 2.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا فرمودند: «شهیدان شما در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ کشور، سرنوشت کشور را عوض کردند.»
این تأکید رهبر انقلاب، یک واقعیت تاریخی است که هر چه از زمان دفاع مقدس می‌گذرد بهتر می‌توان به کار بزرگ و تاریخ‌ساز شهدا پی برد و دریافت که این جوانان غیور چگونه ایران اسلامی را قدرتمند ساختند و این قدرت را برای همیشه تضمین کردند. سیاست‌ورزی مبتنی بر آموزه‌های دینی، مدلی از حکمرانی را ایجاد کرد که از جمله قدرت‌ها، قدرت معنوی است. شهدا با گذشتن از جان خود که ریشه در باورهای دینی دارد هم سرنوشت کشور را عوض کردند و معادلات دشمنان و معاندان و کمین‌کرده‌ها را بر هم زدند و هم اینکه در ادامه نیز برای کشور «تولید قدرت» کردند. امروز ایران اسلامی در اوج امنیت است. این امنیت را چه کسانی برای ایران به ارمغان آوردند؟ الگوی دفاع مقدس برای کشور امنیت و قدرت آفریده است. ایران اسلامی امروز مجهز به موشک‌های هایپرسونیک است که تنها چهار کشور دنیا این موشک مافوق‌صورت را در اختیار دارند. بله؛ این به برکت خون شهدایی است که پای امنیت و استقلال کشور ایستادند. «جروزالم پست»، ماه گذشته و پس از رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح نوشت: «فتاح» می‌تواند ظرف ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی