صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

دو هزار خانه محیط زیست در کشور تأسیس شده است

سقفی برای همه

حدود 2 هزار خانه محیط زیست در کشور وجود دارد. آماری که چندی پیش توسط نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم چندی پیش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در 26 خرداد 1402 به آن اشاره کرده و گفته بود که ایجاد بیش از دو هزار خانه محیط زیست در کشور، اولین دستاورد بزرگ دولت بوده که یک شبکه اجتماعی قوی را در سراسر کشور ایجاد کرده‌ است. به گفته علی سلاجقه این طرح برای شبکه‌سازی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نیروهای جهادی برای حفظ محیط زیست مطرح شده است.
طرح ایجاد خانه‌های محیط زیست، یکی از طرح‌های دولت سیزدهم است. طرحی که بر اصل ۵۰ قانون اساسی و موضوع بین نسلی محیط زیست تأکید دارد. طبق این اصل حفظ محیط زیست، یک وظیفه عمومی است که نسل اکنون و آینده باید از آن بهره‌مند شوند و نباید به آن آسیبی وارد شود.
در خانه‌های محیط‌زیستی، مردم هر منطقه با چالش‌ها و معضلات محیط‌زیستی محل زندگی خود آشنا می‌شوند و در روند مشورت با کارشناسان و مسئولان محلی درصدد رفع آن برمی‌آیند. از حدود 2 هزار خانه محیط زیستی در کشور، 21 خانه محیط زیست در سطح استان تهران وجود دارد. به گفته رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست استان تهران تا پایان سال تعداد آنها به ۱۰۰ خانه محیط زیست خواهد رسید.
روح‌الله عبادی به موقعیت خانه‌های محیط زیست استان تهران اشاره کرده و گفت: بیشترین تعداد خانه‌های محیط زیست در دهیاری‌ها و روستاها است که موقعیت استقرار این خانه‌ها متفاوت است. دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی، متروهای تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، کتابخانه‌ها و فرهنگسراها از جمله مکان‌های استقرار خانه‌های محیط زیست استان تهران هستند.
به گفته او بیشترین تعداد خانه محیط زیست در شهرستان ری و پس از آن شهرستان ملارد راه‌اندازی شده است. این خانه‌ها در روستاها به لحاظ مسأله محیط زیستی، نقش زنان خانه‌دار و تنوع زیستی بسیار اهمیت دارد.

128 هزار نفر
نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه شوراها یکی از ارکان حکمرانی هستند که زمینه‌ مشارکت مردمی در خصوص مدیریت شهرها و روستاها را فراهم می‌کنند، گفته بود: شوراهای روستایی و شهری کشور با عددی نزدیک به ۱۲۸ هزار نفر، گروه عظیمی محسوب می‌شوند که با توجه به جایگاه اجتماعی‌شان می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند، بویژه شوراهای روستایی. با توجه به وجود ۳۹ هزار روستای دارای شورا در سراسر کشور، می‌توان گفت ظرفیت بالایی برای انتقال مفاهیم آموزشی وجود دارد.
به گفته این مسئول، تلاش سازمان حفاظت‌محیط زیست بر کیفی‌سازی فعالیت‌ها و خانه‌های محیط زیست است و تا پایان سال نیز همایشی برگزار و فعالیت‌های آنها را ارزیابی می‌کنیم و برترین آنها به لحاظ کیفیت عملکرد در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی را انتخاب خواهیم کرد.

 

بــــرش

بیشترین تعداد خانه‌های محیط زیست در دهیاری‌ها و روستاها است که موقعیت استقرار این خانه‌ها متفاوت است. دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی، متروهای تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد، کتابخانه‌‌ها و فرهنگسراها از جمله مکان‌های استقرار خانه‌های محیط زیست استان تهران هستند

جستجو
آرشیو تاریخی