صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

سرباز ساسانی به سفارت ایران در لندن رفت

مجسمه سرباز ساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود به طور رسمی به سفارت ایران در لندن تحویل داده شد. طبق گفته «سیدمهدی حسینی متین» کاردار ایران در لندن، این اثر ارزشمند را روز جمعه رسماً به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده و بزودی به کشور ارسال خواهد شد.
مجسمه سرباز ساسانی، به طور قاچاقی از ایران خارج شده و در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شد. همان موقع تلاش‌های سفارت ایران برای اثبات مالکیت این اثر باستانی آغاز شده و در نهایت اسناد و مدارک لازم برای اثبات مالکیت این اثر در اختیار دادگاه، موزه ملی بریتانیا و آژانس مبارزه با جرایم جنایی انگلستان قرار گرفته و بعد از 6 سال پیگیری حقوقی، مالکیت ایران به اثبات رسیده‌است.
 حسینی متین علت این تأخیر را طولانی شدن مراحل حقوقی و اداری آن در بخش پلیس جنایی انگلیس و موزه بریتانیا دانست و گفت: شیوع کرونا  نیز مزید بر علت شد.
در جریان قاچاق این مجسمه سنگی با بیش از 1 متر طول، شکستگی‌هایی در آن پدید آمده بود که ترمیم و تعمیر این اثر تاریخی و ارزشمند با موافقت ایران، به متخصصان و باستان‌شناسان مستقر در موزه بریتانیا سپرده شد. در عوض آنها از تهران درخواست کردند که این اثر مدتی در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شود که با این درخواست موافقت شد.
هنوز مشخص نشده است که چه کسانی دست به خروج غیرقانونی مجسمه سرباز ساسانی با ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار زده‌اند؟ البته این باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این اثر تاریخی به صورت حفاری غیرقانونی از منطقه‌ای از استان فارس و اطراف شیراز به خارج از کشور قاچاق شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی