هدف سرمربی قبلی تیم‌ملی نباختن بود

چراغپور: استراتژی قلعه‌نویی همان تفکر کی‌روش است

تدارکات ما برای بازی‏های سخت جام ملت‌ها، مناسب نیست ما رودخانه در پیش داریم و بازی هایی که انجام دادیم، جوی آب است

حامد جیرودی
روزنامه نگار

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی در تورنمنت کافا شرکت کرد که پس از پیروزی پرگل برابر افغانستان و قرقیزستان، توانست ازبکستان را هم در بازی فینال شکست دهد تا به قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند. این در حالی بود که به زعم اکثر کارشناسان، این تورنمنت از کیفیت بالایی برخوردار نبود و نمی‌توان با چنین تیم‌هایی وضعیت تیم ملی و بازیکنان را محک زد. جلال چراغپور، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص حضور تیم ملی در تورنمنت کافا، چنین نظر داد: «افغانستان و تیم‌هایی از این دست، تیم‌هایی هستند که گرید ندارند و زیر درجه هستند و تنها حریف خوبی که تیم ما آن مسابقه داد، ازبکستان بود که تیم قابل قبولی است.»
امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی در این تورنمنت از 95 درصد از بازیکنان اصلی تیم ملی استفاده کرد. در حالی که انتظار می‌رفت ایران با جوان‌های بیشتری از لیگ در کافا شرکت کند. چراغپور درباره روندی که تیم ملی باید تا زمان حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 طی کند، عنوان کرد: «آقای قلعه‌نویی، یک استراتژی برای تیم ملی تعریف کرده که آثار آن را در نتایج تیم ملی، ارنج، دعوت‌شدگان و خط‌خوردگان می‌بینیم. همه اینها را وقتی در یک قالب ببینیم، متوجه می‌شویم استراتژی قلعه‌نویی، همان استراتژی درازمدتی است که در تفکرات کارلوس کی‌روش بود که شاید آن تفکر در ذهن مربیان تیم ملی رسوب کرده و با خودشان می‌گویند چه تفکر خوبی بود.»
چراغپور تفکر کی‌روش را این‌گونه تشریح کرد: «استراتژی کی‌روش این بود که مهم نیست با کی بازی می‌کنی، مهم این است که نبازی. یعنی حتی از یک کشور هم تیم می‌آورد و به او کفش و لباس می‌داد تا با تیم ملی بازی کند. اینها آمار بازی است. وقتی هم که نبازی، آمار بردت بالا می‌رود. شما و رسانه‌ها هم که آمار بازی می‌کنید، الان می‌نویسید تیم ملی سه بازی کرده که هر سه را برده، 12 گل زده و دو گل دریافت کرده و به کیفیت توجه نمی‌شود.»
اما کیفیت در برخی آمارها هم قابل مشاهده است. مثل اینکه تیم ملی در هر چهار بازی‌اش برابر روسیه، کنیا، افغانستان و قرقیزستان دروازه‌اش باز شد و فقط مقابل ازبکستان گل نخورد و این نشان‌دهنده آن است که خط دفاع دچار ضعف است و باید ترمیم شود. چراغپور درباره این موضوع چنین واکنشی داشت: «همین موضوعی هم که می‌گویید آمار بازی است. به دلیل اینکه ما توجه نداریم مثلاً در پایان سه ماه می‌خواهیم یک صعود به اورست داشته باشیم. در حالی که باید آمادگی جسمانی داشته باشیم و قدرت عضلات پا و ظرفیت اکسیژن‌گیری بالا برود یا فیزیولوژی و استقامت مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما اگر روی یک تپه بروی و بگویی من اینقدر راه رفتم و آمدم، آمار بازی است و هدف نهایی را لحاظ نمی‌کنید. ما هدف نهایی‌مان، جام ملت‌هاست و احتمال اینکه آنجا به کره جنوبی یا یک تیم درست و حسابی دیگر بخوریم، زیاد است اما آثاری از تدارکات برای آن روز نمی‌بینیم. تدارکات ما برای بازی‌های سختی که در پیش داریم، مناسب نیست. ما یک رودخانه در پیش داریم و این بازی‌ها که انجام دادیم، جوی آب است.»چراغپور ادامه داد: «استراتژی آقای قلعه‌نویی نشان می‌دهد که تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا دست نخواهد خورد و هیچ پستی تغییر نمی‌کند و با تیمی که کی‌روش برای جام جهانی تشکیل داده بود، به جام ملت‌ها می‌رویم. ما طرح نوینی نداریم و همان طرح گذشته را داریم. با اینکه مربی‌مان ایرانی شده ولی تفکر این است که نبازیم نه اینکه اندازه تیمی که با آن بازی می‌کنیم، چقدر است. این تفکر برای این ایجاد شده که ما مربی داشته‌ایم (تومیسلاو ایویچ) که بازی‌هایی را تدارک دیده که ممکن بود در آن ببازد ولی او را چون از تیم رم در بازی دوستانه گل زیاد خورده بود، پای پلکان هواپیما عوض کردیم. پس در این شرایط، سرمربی تیم ملی ما انتخاب استراتژیک کرده که در بازی‌های تدارکاتی تیمش بیشترین گل را بزند و کمترین گل را دریافت کند که این آمار بازی است و نمی‌توانیم بگوییم این روش، غلط یا درست است.»

 

بــــرش

بهتر است با همین تیم به جام ملت‌ها برویم
آیا استراتژی کادرفنی در استفاده از بازیکنان فعلی، در مسیر راه‌یابی به جام جهانی 2026 به تیم ملی آسیب نمی‌زند. چراغپور به این سؤال چنین پاسخ داد: «ممکن است بعد از جام ملت‌ها، استراتژی تغییر کند. کسی نمی‌داند. تیم ملی بعد از جام ملت‌ها تنفسی می‌گیرد و ممکن است تحولات درباره بازیکنان صورت بگیرد. به نظر من هم منطقی این است که ما جام ملت‌ها را از دست ندهیم و با تیم قدیمی‌مان، حداکثر شانس را داشته باشیم. اما اگر تغییر بدهیم و بازیکنان جدید بیاوریم و بخواهند با تیم و سرمربی هماهنگ شوند، زمان می‌برد. بنابراین بهتر است همان معماری قبلی با تغییرات جزئی را داشته باشیم و پتانسیل تیم ملی را حفظ کنیم. اما با تغییرات زیاد در این مقطع، ممکن است پتانسیل تیم ملی از بین برود و شکست نصیب‌مان شود. در این شرایط، بلند کردن تیم ملی برای جام جهانی هم مشکل‌تر خواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی