صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پانزده - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

سفر را به خاطره‌ای تلخ تبدیل نکنید

سرهنگ احسان مؤمنی
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ

با تعطیلی مدارس و آغاز فصل تابستان طبیعتاً شرایط برای آغاز مسافرت‌های خانوادگی آغاز می‌شود و طبق آمار و ارقام فصل تابستان هم شبیه به تعطیلات نوروز، یکی از پیک‌های زمانی افزایش تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شود که متأسفانه خاطرات یک سفر خانوادگی را تلخ و تا سال‌ها در ذهن افراد ماندگار می‌کند.
ذکر چند نکته در آغاز یک سفر باید مد نظر باشد که تصمیم داریم هر آنچه بهتر است از سفر به آن توجه ویژه داشته باشیم را در اینجا بیان کنیم، تا این سفر تابستانی گوشه‌ای از خاطرات شیرین زندگی ما باشد.
اولین نکته‌ای که در آغاز یک سفر نباید درباره آن کوتاهی کنیم، وضعیت فنی خودرو است که معمولاً به دلیل مشغله‌های زندگی امروز کمتر به آن توجه داریم. از سیستم ترمز‌ها گرفته تا وضعیت لاستیک‌ها و اوضاع و احوال فنی خودرو که بد نیست با تعمیرکار متخصص چند روز قبل از سفر مشورت کرده و در صورت نیاز خودرو چک نهایی شود.
بعد از وضعیت فنی خودرو که برای راننده ایجاد آرامش می‌کند، وضعیت روانی خود راننده است که جان اعضای خانواده در طول سفر در دست اوست و باید جدا از استراحت کامل و تغذیه مناسب سلامتی ایشان هم محرز شود. استفاده از انواع داروهای خواب‌آور می‌تواند در طول سفر بر وضعیت تمرکز راننده تأثیر گذاشته و با ایجاد خواب‌آلودگی موجبات حوادث را فراهم کند.
 چه خوب است همسر خانواده در خصوص تغذیه مناسب هم مراقبت‌های ویژه را داشته باشد. استفاده از انواع لبنیات و غذاهای چرب می‌تواند راننده را از شرایط رانندگی عادی خارج کند و پرواضح است راننده‌ای که با معده سنگین اقدام به رانندگی می‌کند به لحاظ فیزیولوژیکی بیشتر تعلق خاطر به خوابیدن و استراحت دارد تا اینکه در جاده به شکل طولانی مدت رانندگی کند.
در این شرایط توصیه می‌شود از رانندگی‌های طولانی مدت خودداری کنید و در فواصل مختلف استراحت کنید و حتی الامکان مسیر مسافرت را محلی برای لذت قلمداد کنید و تنها مقصد را آغاز مسافرت ندانید. با این اندیشه که رسیدن به مقصد در مدت زمان مشخص هدف از این سفر خانوادگی است نباید سلامت خانواده را به خطر بیندازیم! نکته‌ای که شاید کمتر در جریان یک مسافرت به آن توجه داریم کیلومتر‌های نزدیک به مقصد است! آیا می‌دانید بخش عمده‌ای از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد؟ این یعنی راننده در لحظات پایانی سفر و رانندگی در جاده به رغم خستگی و خواب‌آلودگی در حال رانندگی است و احساس می‌کند نیازی به استراحت ندارد و می‌تواند تا دقایقی دیگر به مقصد برسد.
خانواده محترم! لطفاً از پدر خانواده یا هر فردی که پشت فرمان اتومبیل است بخواهید در تمام لحظات با صبر و حوصله و تمرکز کامل رانندگی کند و از فرزندان هم بخواهید مدام از زمان رسیدن و پایان مسیر سؤال نکنند که این مسأله قطعاً در ذهن راننده (به لحاظ روانی) در رساندن این مسیر به پایان می‌تواند مؤثر باشد.
در آخر باید گفت برای داشتن یک سفر ایمن جدا از سلامت خودرو، سلامت راننده، صبر و شکیبایی همراهان سفر، انتخاب مسیر مناسب و تغذیه مناسب، باید سرنشینان هم در طول سفر با راننده هم‌کلام باشند تا این دورهمی خانوادگی از هر نظر برای اعضای خانواده شیرین شود.
و در نهایت باید گفت اگر موارد فوق را نمی‌توانید به هر دلیلی مهیا کنید یعنی وضعیت فنی خودرو شما سلامت نیست یا خودتان به عنوان راننده، آمادگی روحی و روانی و احیاناً سلامتی جسم ندارید پس لطفاً زمان سفرتان را به آینده موکول کنید و فعلاً به سفر نروید!

 

جستجو
آرشیو تاریخی