قهرمانی نوبرانه ایران، چشم کادر فنی را به نقاط ضعف نبندد

بیم و امیدهای تیم ملی در کافا

حامد جیرودی
روزنامه نگار


قهرمانی، کمترین دستاوردی بود که می‌شد از تیم ملی در تورنمنت کافا انتظار داشت. مسابقاتی که در آن، تیم‌های باکیفیتی حضور نداشتند و با حضور تیم‌هایی مانند افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان که جزو تیم‌های درجه سه آسیا محسوب می‌شوند، اکثر کارشناسان فوتبال ایران بر این باورند که اگر امیر قلعه‌نویی حتی با همان 24 بازیکن دعوت شده به مینی کمپ هم در کافا شرکت می‌کرد، می‌توانست به قهرمانی برسد. با این حال، سرمربی تیم ملی ترجیح داد به جای آنها از 95 درصد ستاره‌های ایران و لژیونرها مانند سردار آزمون و مهدی طارمی استفاده کند تا به قهرمانی برسد. اتفاقی که رخ داد و تیم ملی در فینال این تورنمنت، با گل دقیقه 48 آزمون برابر ازبکستان میزبان به برتری 1-0 رسید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. با این حال، این تورنمنت حاوی نکات مهمی بود که باید به آنها پرداخت.

قهرمانی ایران بعد از 15 سال
تیم ملی در شرایطی در کافا به قهرمانی رسید که آخرین‌بار در تورنمنت غرب آسیا ۲۰۰۸ که پنجمین دوره آن در تهران برگزار شد، توانسته بود به مقام اول برسد. در آن رقابت‌ها که تیم‌های ملی فوتبال ایران، اردن، فلسطین، سوریه، عمان و قطر حضور داشتند، ایران با پیروزی ۲-۱ برابر اردن، قهرمان آن دوره شد. به این ترتیب، تیم ملی بعد از حدود 15 سال توانست در یک تورنمنت به قهرمانی برسد. ضمن اینکه آخرین قهرمانی خارج از خانه‌ ایران نیز مربوط به سال 2007 و در مسابقات غرب آسیا در اردن بود.

قهرمانی قلعه‌نویی بعد از 10 سال
قلعه‌نویی هم در شرایطی ایران را به قهرمانی رساند که از آخرین جامی که یک تیم با مربیگری او کسب کرده بود، بیش از 3700 روز می‌گذشت. امیر آخرین‌بار در لیگ دوازدهم که اردیبهشت 1392 به پایان رسید، استقلال را به قهرمانی رساند و حالا پس از 10 سال و یک ماه دوباره توانست جام بگیرد و آن را به کارنامه دوران مربیگری‌اش اضافه کند.

ایران، پیرترین تیم کافا
در این تورنمنت، انتظار جوانگرایی از سوی قلعه‌نویی وجود داشت اما تنها علیرضا علیزاده هافبک گل‌گهر بدون بازی ملی در این تورنمنت حضور داشت که توانست در بازی با قرقیزستان، اولین بازی ملی‌اش را تجربه کند. در این شرایط، اتفاقی که افتاد این بود که ایران با میانگین سنی 27.9 پیرترین تیم کافا بود که در نوع خود بسیار عجیب است! عمان با 27.4، ترکمنستان با 26.8، قرقیزستان با 26.4و ازبکستان با 25.4 سال میانگین سنی پایین‌تری داشتند و تاجیکستان و افغانستان هم با 24.1 جوان‌ترین تیم‌های جام بودند.

دو جایزه اصلی کافا در دستان طارمی
توئیتر رسمی مسابقات کافا، پس از پایان این تورنمنت با انتشار تصویری از اهدای دو جایزه بزرگ این رقابت‌ها به طارمی خبر داد که توانست دو جایزه بهترین گلزن و بهترین بازیکن تورنمنت را به ستاره ایرانی پورتو تقدیم کند. طارمی در این مسابقات درخشش خوبی داشت و موفق شد شش گل به ثمر برساند. گفتنی است پس از دو جایزه‌ای که طارمی گرفت، در زمان بازگشت او به جمع بازیکنان و اعضای تیم ایران، آنها تونلی تشکیل داده و به شوخی طارمی را کتک زدند!

آزمون به باقری نزدیک‌تر شد
آزمون که تک‌گل ایران را در این بازی به ثمر رساند، با انتخاب کمیته فنی مسابقات قهرمانی کافا، به عنوان بازیکن دیدار نهایی این رقابت‌ها انتخاب شد. سردار همچنین با به ثمر رساندن چهل و پنجمین گل ملی خود، به رکورد علی دایی در زدن سه گل به ازبکستان رسید‌ و همچنین فاصله خود را با کریم باقری کمتر کرد که با 50 گل زده، دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی است.

زنگ خطر برای خط دفاع
ایران برای اولین بار در دوره جدید مربیگری قلعه‌نویی دروازه‌اش را در یک بازی بسته نگه داشت اما نکته‌ای که در بازی با ازبکستان به چشم آمد، این است که مدافعان تیم ملی مانند مرتضی پورعلی‌گنجی در کورس‌ها جا می‌مانند و سرمربی تیم ملی حتماً باید فکری به حال خط دفاع تیمش کند. چرا که جام ملت‌های آسیا مانند کافا نیست و بازیکنان سرعتی کره جنوبی و ژاپن و یا حتی استرالیا و عربستان از این فرصت‌ها معمولاً استفاده می‌کنند.

 

بــــرش

تکرار رفتارهای حاشیه‌ای کنعانی زادگان
اتفاق حاشیه‌ای که در بازی با ازبکستان رخ داد، مربوط به محمدحسین‌ کنعانی‌زادگان بود. این مدافع تیم ملی که یک کارت زرد داشت، در دقیقه ۹۰ به داور اعتراض کرد و داور روس او را با کارت زرد دوم جریمه کرد و اخراج شد. اما پس از این اتفاق، کنعانی‌زادگان از زمین بیرون نمی‌رفت که این موضوع باعث درگیری شدید اعضای دو تیم شد به شکلی که مأموران پلیس برای پایان دادن به این درگیری به زمین آمدند‌. کنعانی‌زادگان در شرایطی چنین رفتار عجیب و غیرحرفه‌ای از خود بروز داد که برای چندمین‌بار است که در قالب بازیکن تیم ملی به دست به حاشیه‌سازی می‌زند. از ماجرای اتوبوس تیم ملی که باعث محرومیت او از دو بازی ملی توسط کمیته اخلاق شد تا کامنتی که برای کارلوس کی‌روش به خاطر کم بازی دادنش در جام جهانی گذاشت و کمیته اخلاق فدراسیون او را به پرداخت 200 میلیون تومان وجه نقد به حساب هیأت فوتبال شهرستان زلزله‌زده خوی جهت توسعه فوتبال در رده‌های پایه آن شهرستان به‌عنوان فعالیت اجتماعی در امر فوتبال محکوم کرد. این آخری هم موردی است که بی‌تفاوت نمی‌توان از آن عبور کرد. کنعانی‌زادگان ممکن است به عنوان بازیکن باشگاهی رفتاری داشته باشد. مثل  داد و قالی که در زمان حضورش در پرسپولیس، بر سر پنالتی که به نفع فولاد گرفته شده بود،  به وجود آورد ولی او به عنوان بازیکن تیم ملی باید بداند که رفتارش به حساب ایران نوشته می‌شود و باید فدراسیون فوتبال و قلعه‌نویی درباره رفتارش او را توجیه و با او برخورد کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی