صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

صادرات چمدانی زیورآلات با تلفیق نواربافی

همه چیز از بند یک کیف شروع شد

کبریا حسین‌زاده
خبرنگار

 همه چیز از بند کیف یکی از همکارانش شروع شد؛ نمونه‌ای از نوار بافی خراسان را روی دوشش می‌بیند و جرقه‌ای در ذهنش روشن می‌شود تا یک هنر قدیمی را بازآفرینی کند و گسترش دهد.
سال‌ها معلم تربیتی بوده و فکر روزهای بازنشستگی و در خانه ماندن ذهنش را درگیر می‌کند تا اینکه خیلی اتفاقی با نواربافی کلاته آشنا می‌شود و سعی می‌کند این هنر را یاد بگیرد و با فناوری جدیدی ترکیبش کند. به همین دلیل دستگاه نواربافی را به شیوه جدیدی راه‌اندازی می‌کند و موفق به تولید محصولات متنوع بافت با انواع نخ‌ها و ضخامت‌های مختلف می‌شود.
مریم اکبری عضو پارک علم و فناوری می‌شود و برای یادگیری هنر نواربافی 6 ماه وقت می‌گذارد و با استفاده از برنامه اکسل در کامپیوتر نقشه‌خوانی طرح‌ها را ساده می‌کند. گرچه اصلاح‌سازی ضعف‌های نواربافی به شیوه جدید دو سالی زمان می‌برد تا بتواند این هنر را توسعه دهد.
مریم اکبری سعی کرده روش بافت و آموزش نواربافی را ساده کند تا افراد بیشتری مشتاق یادگیری این مهارت شوند و حتی این هنر را به دانش‌آموزان داوطلب هم آموزش داده است. کاری که او راه‌اندازی کرده، پنج سالی می‌شود که جان گرفته است. نیروهایی را که در همین حوزه با تیمش کار کنند به صورت رایگان آموزش می‌دهد و آنانی که بخواهند کسب و کار خود را راه بیندازند، باید برای آموزش‌های لازم 5 میلیون تومان پرداخت کنند و 50 ساعت آموزش ببینند. هزینه ساخت هر دستگاه هم یک میلیون تومان است.
80 درصد کار نواربافی، چله‌کشی است که ابزار خاص خودش را دارد و نقشه هم به وسیله کارت‌های کوچکی روی چله قرار می‌گیرد.
نواربافی یا کار‌ت‌بافی، صنایع‌دستی منطقه کلاته در شمال خراسان است که کرمانج‌های این منطقه برای استفاده در لباس‌های محلی، بقچه‌ها، تزئین کیسه توتون، روبالشتی، پشتی، کیسه پول، سرمه‌دان و آذین‌بندی اسب یا حیوانات دیگر تولید می‌کردند.
اکبری از هنر نواربافی برای تابلوهای تزئینی هم استفاده می‌کند، برای مثال نقش سیمرغ جشنواره فجر را در چهل و یکمین دوره آن به وسیله 300 تکه نوار با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف طراحی کرد که مورد استقبال دبیر جشنواره هم قرار گرفت و از آن به عنوان هدیه استفاده شد.
با اینکه هنر نواربافی می‌تواند کاربرد بسیاری در حوزه مد و لباس داشته باشد اما اکبری تا کنون نتوانسته با کارگروه مد و لباس یا طراحان این حوزه ارتباط برقرار کند. با وجود این یکی از بزرگترین مشتری‌های نواربافی در حال حاضر برای او و تیمش، آستان قدس رضوی است.
چون در هنر نواربافی از نخ ابریشم هم استفاده می‌شود، قیمت تمام‌شده آن بالا می‌رود گرچه که این هنر با نخ‌های ارزان‌تر هم اجرا می‌شود. با وجود این برای پاسخ به سلیقه برخی مشتریان، زیورآلاتی که با تلفیق این نوارها، چرم طبیعی و استیل ساخته می‌شوند، به صورت چمدانی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند اما اکبری تاکنون به صورت مستقیم صادراتی در این حوزه نداشته است.

 

بــــرش

با اینکه هنر نواربافی می‌تواند کاربرد بسیاری در حوزه مد و لباس داشته باشد اما اکبری تا کنون نتوانسته با کارگروه مد و لباس یا طراحان این حوزه ارتباط برقرار کند. با وجود این یکی از بزرگترین مشتری‌های نواربافی در حال حاضر برای او و تیمش، آستان قدس رضوی است

جستجو
آرشیو تاریخی