صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

غرب‌شناس ایران‌دوست

دکتر عبدالمجید مبلغی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی

 دکتر کریم مجتهدی از بـــــــــــــزرگان عرصه علوم‌انسانی و از اساتید برجسته حوزه فلسفه است. او «فلسفه» را روح فرهنگ و «تفکر» را درون‌مایه آدمی می‌خواند و معتقد است فیلسوف در شناسایی ریشه‌های علم و فرهنگ دست برتر را دارد و اهالی فلسفه می‌‌توانند ما را از سطحی‌اندیشی‌ برهانند و راهی به سوی آگاهی بگشایند.
سلوک علمی و مشی اخلاقی دکتر مجتهدی را چنین می‌توان برشمرد؛
1. صداقت فکری و فکر صادقانه: این ویژگی استاد مجتهدی را هم کسانی که در محضر وی بوده‌اند و هم آنانی تأیید خواهند کرد که فرصت شاگردی دکتر را از طریق آثار و آرای او پیدا کرده‌اند.
2. شهامت در آموختن و جسارت در عرضه آموخته‌هایش: دکتر مجتهدی همواره از اشتیاق خود برای آموختن سخن می‌گوید و دلیرانه دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند بدون هراس از اینکه شاید به مذاق کسانی خوش‌ نیاید و تنها ملاحظه‌اش «حقیقت» است.
3. نگاه کاربردی و انضمامی: دکتر مجتهدی خود را خادم فرهنگ کشور می‌داند و تأکید می‌کند‌ فلسفه خوانده‌ تا به ریشه‌های علم و فرهنگ دست پیدا کند. از نگاه او «فرهنگ» به مثابه درخت نخلی است که اگر سر آن را قطع کنند از رشد می‌افتد.
4. توانا در استادی و زبده در دانشجوپروری: دکتر مجتهدی را می‌توانیم در شمار اساتیدی قلمداد کنیم که چهار نسل از دانشجویان زبده و اثرگذار را پرورش داده است. او اصول و آدابی برای «دانشجو» و «استاد» بودن قائل است و عمری را در مراعات این اصول صرف کرده است.
5. پایبند به آزادگی فکری: در نگاه دکتر مجتهدی فیلسوف اساساً «آزاده» است و فلسفه فعل شناختن است و این شناختن در پی یک توانمندی روحی و آمادگی ذهنی برای مواجهه با موقعیت‌های خطیر میسر می‌شود. او فلسفه را تفکری می‌داند که به یک بحران توجه می‌کند و از این جهت، فلسفه از نگاه مجتهدی راهگشا و راهنما برای دیگر علوم است.
6. توجه به هویت ایرانی و زبان فارسی: به باور استاد مجتهدی حفظ سلامت و صلابت زبان فارسی اساساً وظیفه ملی ما است. وی با تأکید، زبان فارسی را رکن هویت ایرانی عنوان می‌کند و نگاهی آسیب‌شناسانه در خصوص نحوه مواجهه ما با زبان فارسی دارد. ذیل چنین درک آسیب‌­شناسانه­‌ای است که به نقد «از خود بیگانه شدن» بسیاری از دانشگاهیان در بهره‌­برداری از واژگان بیگانه می‌­پردازد و می‌گوید: کسانی که به پیامد سوء کاربرد بی‌حساب و کتاب واژه‌های خارجی در زبان فارسی بی‌توجه هستند، تیشه بر ریشه فرهنگ ما می‌زنند.
7. تأکید بر ایرانی ­بودن و ایرانی ­ماندن: به باور دکتر ‌مجتهدی، ایرانی‌ بودن همان اراده جازم ما برای ایرانی‌ ماندن است. به این اعتبار، او را باید از جمله مهم‌ترین اندیشمندان ایران‌دوست به‌شمار آورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی