خبر و گزارش

شرکت کشتی ایران در آسیا
با اجبار و تهدید اتحادیه جهانی!
پریسا غفاری / مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی امیدهای آسیا 2023 بیشکک قرقیزستان، با غیبت ایران در حال برگزاری است. همین چند روز پیش بود که نوجوانان کشورمان با هدایت محسن سوریان و بهنام احسان‌پور در بیشکک، با 4 طلا، 2 نقره، 2 برنز و 188 امتیاز (کشتی‌فرنگی) و 6 طلا، 3 نقره، یک برنز و 225 امتیاز (کشتی‌آزاد) مقتدرانه روی سکوی قهرمانی آسیا ایستادند. اواخر تیرماه نیز تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران باید در شهر اَمان کشور اردن به مصاف حریفان بروند. اما غیبت ملی‌پوشان امید کشورمان در قهرمانی آسیا، سؤال برانگیز شده است.
همان روزهایی که علیرضا دبیر، تازه رئیس فدراسیون شد، اعلام کرد معتقد است حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب مدال و قهرمانی در این سطح، هیچ آورده فنی و نفعی برای کشتی ما ندارد، لذا به همین دلیل تمایلی به شرکت در مسابقات قهرمانی قاره کهن نداشته و اگر اصرار، اجبار و تهدیدِ اتحادیه جهانی کشتی، مبنی بر ممانعت از حضور تیم‌های غایب در قهرمانی قاره‌ها، از شرکت در مسابقات قهرمانی جهان و به تبع آن بازی‌های المپیک نبود باتوجه به تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین به UWW، بدون شک فدراسیون ایران رغبتی به تقبل این هزینه‌های سنگین، برای اعزام کشتی‌گیرانش به مسابقات قهرمانی قاره آسیا حتی شاید در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان آسیا نیز همانند عدم حضور و غیبت در پیکارهای رده سنی امیدها، نداشت.
در راستای همین تصمیم و برنامه بود که علیرضا دبیر، هدایت تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی امید را به سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان (ابتدا محمد بنا، سپس حسن رنگرز و پژمان درستکار) سپرده و از همان زمان، احکام تقی اکبرنژاد و فرشاد علیزاده (سرمربیان تیم‌های امید) را تمدید نکرد.
شاید با ادامه این روند از سوی فدراسیون کشتی کشورمان به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جهان و عدم تمایلش به حضور در پیکارهای آسیایی و تقبل هزینه‌های آن UWW دوباره اقدام به اتخاذ تصمیمی جدید نموده و همانند سایر رده‌های سنی، حضور کشتی‌گیران رده سنی امید را نیز الزامی و اجباری کند!


رقابت ۶ تنیسور برای دیویس کاپ
6 تنیسور اردونشین برای حضور در دیویس کاپ رقابت می‌کنند .رقابت‌های تنیس دیویس کاپ از 3 مردادماه به میزبانی سریلانکا شروع می‌شود  و هشت کشور ایران، عربستان، اردن، سریلانکا، جزایر پاسیفیک، ویتنام، مالزی و کامبوج برای صعود به سید دوم آسیا اقیانوسیه با هم رقابت می‌کنند. محمدرضا توکلی سرمربی تیم ملی ایران هم حمیدرضا نداف، امیرحسین بادی، حسام یزدی، علی یزدانی، سامیار الیاسی و سینا مقیمی تنیسور را به اردو دعوت کرده تا با خط خوردن یک نفر، تیم  5 نفره 26 تیرماه راهی سریلانکا شود.
 

حذف زودهنگام شمشیربازان اپه
شمشیربازان اپه ایران با باخت دور اول جدول حذفی قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ چین حذف شدند. محمد اسماعیلی، محمدرضا وثوقی، محمد رضایی طادی و امیرحسین موشحی چهار ملی‌پوش اپه ایران بعد از درخشش سابری‌ها با دو مدال طلا و برنز انفرادی در دومین روز مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ چین، روی پیست رفتند اما در دور اول جدول از گردونه خارج شدند.
 

بسکتبال المنامه بحرین قهرمان شد
بیست و یکمین دوره لیگ بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا و منطقه خلیج فارس (واسل لیگ) در دوبی امارات با قهرمانی نماینده بحرین به پایان رسید. این رقابت‌ها با حضور نماینده کشورمان شهرداری گرگان برگزار شد که گرگانی‌ها با دو باخت و تنها یک برد از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. در ادامه نیز الریاضی لبنان 90–94 به آستانه قزاقستان باخت و آسی را از دست داد. المنامه بحرین هم 67-59 از سد الکویت کویت گذشت و برای اولین بار جشن قهرمانی گرفت.


رنگرز به ترکیه رفت
حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی برای بررسی عملکرد شاگردانش در جام وهبی به ترکیه رفت. بعد از اتمام سومین تورنمنت رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی در بیشکک، امروز تیم منتخب کشتی فرنگی با ترکیب مهدی جواهری، امین کاویانی‌نژاد، سجاد ایمن‌طلب و همچنین میثم دلخانی عازم ترکیه می‌شوند تا در تورنمنت بین‌المللی وهبی‌امره شرکت کند. دلخانی بعد از کسب عنوان قهرمانی وزن 63 کیلوگرم جهان در اسلو، به دلیل شکستگی دستش، جهانی 2022 را از دست داد، اما توانست در تورنمنت رنکینگ‌دار دوم در مصر، بار دیگر قهرمان وزن 63 کیلوگرم شود. او حالا در 60 کیلوگرم مدنظر کادر فنی تیم ملی است و یک بار دیگر روی تشک می‌رود تا این بار در وزن المپیکی محک بخورد. حسن رنگرز تنها دو روز در کنار فرنگی‌کاران در این رقابت‌ها خواهد بود و به دلیل آغاز اردوی تیم ملی فرنگی از روز 31 خردادماه، به تهران برمی‌گردد تا کار شاگردانش را در اولین اردوی مسابقات جهانی زیر نظر داشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی