صفحات
شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

پذیرش راستی‌آزمایی ایران در موضوع حقابه از سوی طالبان

وزیر کشور: طالبان توجیه شده و آرامش در مرز برقرار است

تنش آبی و مرزی که میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان پیش آمده بود، با توجیه طرف افغانستانی و پذیرش اجرای مفاد معاهدات فی ما بین و الزامات همسایگی در مسیر حل مسائل قرار گرفته است.
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته درباره وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر طالبان با مرزبانان جمهوری اسلامی گفت: طالبان توجیه شده و مرزها آرام و رفت و آمدها برقرار است.
به گزارش ایرنا، وزیر کشور با بیان اینکه مرزبانان جمهوری اسلامی در انجام وظیفه خود مصمم، قدرتمند، و قاطع هستند، گفت: ما به حاکمان افغانستان تذکر دادیم که بیشتر باید افراد خود را توجیه و مراقبت کنند؛ البته یگان‌های مرزی ایران هم با قدرت از منافع ملی دفاع می‌کنند و اجازه تخطی در مرزها را به کسی نمی‌دهند اما آنها باید رعایت کنند.
مذاکرات برای توجیه طالبان درباره مسائل مرزی یکبار دیگر پس از درگیری اوایل خردادماه امسال میان مرزبانان طالبان با مرزبانان ایرانی در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز انجام شد. پیش از آن هم نیروهای مرزی دو کشور چهار بار در مرز اسلام‌قلعه‌ هرات و ولایت نیمروز با هم تجربه تنش داشتند.
 
کارشناسان ایران به بازدید می‌روند
در موضوع دیگر یعنی تأکید دولت جمهوری اسلامی ایران بر تأمین حقابه کشور از رود هیرمند براساس معاهده سال 1351 نیز نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر تهران در کابل از پذیرش راستی‌آزمایی ایران در موضوع حقابه از سوی طالبان خبر داد.
حسن کاظمی قمی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون مناسبات ایران و افغانستان و اختلاف پیش آمده در موضوع آب با یادآوری اینکه بر اساس معاهده باید در سال آبی عادی 820 میلیون مترمکعب آب از این حوزه آبی وارد ایران شود و در سال کم آبی طرف ایرانی بر اساس بند پنجم معاهده حق دارد بازرسی و وضعیت را از طریق ایستگاه سنجش آب بالای سد کجکی آزمایش کند، گفت:  حکمرانان افغانستان امروز در این موضوع هیچ بحثی ندارند و در یادداشت رسمی اخیر هم بر این نکته تأکید کردند که یک مشکلی پیش آمده بود برای ایستگاه سنجش آب حل شده و مراحل آزمایشی آن انجام شده، یعنی رسیده به اینکه می‌توانند اطلاعات دهند، اگر از طرف ایران نکته‌ای وجود دارد کارشناسان ما می‌توانند بروند، روی این مسأله نکته اختلافی وجود ندارد. کاظمی قمی افزود: موافقت‌هایی صورت گرفته که متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه‌ساز شود برای اینکه ا‌ن‌شاءالله آب رها شود. وی درباره اینکه این کار چه زمانی انجام خواهد شد، توضیح داد: در اظهار نظر قبلی‌ام زمان یک ماه را گفته‌ام که ۱۵ روز از آن تاریخ می‌گذرد، ا‌ن‌شاءالله تا هیأت‌های ما بروند قبل از این مدت باید اتفاق بیفتد.
جستجو
آرشیو تاریخی