صفحات
شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و ده - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

لاروخا در پی شستن کابوس جام جهانی

شطرنجی‌ها در رؤیای کیش و مات!

قهرمانان ادوار قبل لیگ ملت‌ها لیگ ملت‌های اروپا هنوز کودکی نوپاست؛ این مسابقات از سال 2019 متولد شد. پرتغال چراغ اولین دوره این مسابقات را در سال 2019 با شکست هلند و قهرمانی روشن کرد، سه‌شیرها هم سوم شدند تا از این مسابقات بی‌نصیب نمانند. در سال 2021 هم فرانسه با شکست اسپانیا در فینال، دومین چراغ این مسابقات را روشن کرد، ایتالیا هم در رده‌بندی سوم شد تا سهمی در این مسابقات داشته باشد. حالا اسپانیا بعد از ناکامی دوره قبل در پی این است تا سومین قهرمانی این تورنمنت را به نام خود ثبت کند.

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

 

امشب تکلیف کاپ قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا مشخص می شود؛ جام یا با کروات‌ها به کرواسی می‌رود یا با ماتادورها به اسپانیا.
کرواسی با 4 برد، یک باخت و یک تساوی به نیمه نهایی این دوره رسید، در این مرحله هم در یک ماراتن جذاب و نفسگیر هلند را 4-2 در خانه غافلگیر کرد. شاگردان دلافوئنته هم با 3 برد، 2 تساوی و 1 باخت راهی نیمه نهایی شدند تا نیمه نهایی فصل قبل لیگ ملت‌ها مجدداً تکرار شود، لاجوردی‌پوشان این بار هم مقابل لاروخا حرفی برای گفتن نداشتند تا در یک سناریوی تکراری باز هم لاروخا راهی فینال شود.
اسپانیا که در جام جهانی 2022 قطر، با سورپرایز مراکش در یک‌هشتم نهایی راهی خانه شد، حالا در اولین محک جدی دلافوئنته سرمربی جدیدش در پی این است تا تلخی جام جهانی را با شیرینی این جام از خاطر ببرد.
کرواسی هم با یک نمایش حماسی مقابل هلند، میخ خود را بدجوری کوبید تا شاید امشب همه منتظر قهرمانی کروات‌ها باشند، آنها  احتمالاً مصداق بارز نرسیدن در عین شایستگی هستند، در جام جهانی 2018 روسیه تا لب مرز قهرمانی رفتند اما فرانسه مانع شد، در جام جهانی 2022 قطر هم به نیت قهرمانی آمده بودند اما دست سرنوشت که علاقه‌ای به قهرمانی آنها نداشت، مسی و آرژانتین را سر راه‌شان قرار داد تا باز هم  حسرت بالا بردن جام قهرمانی به دل لوکا مودریچ، کاپیتان درخشان‌شان بماند و به سومی
اکتفا کنند.
آنها حالا به خاطر مودریچ 37 ساله هم که شده، برای تصاحب جام به زمین خواهند آمد تا برای یک بار هم که شده، جواب رویایشان را با حسرت نگیرند.
همچنین با اعلام یوفا، فیلیکس زوایر آلمانی قضاوت این دیدار حساس را برعهده خواهد داشت.
 
رده‌بندی؛ ایتالیا- هلند
امشب علاوه بر فینال، تقابل بازنده‌های نیمه نهایی هم یک برنده خواهد داشت؛ لاله‌های نارنجی پژمرده در خانه برای احیای دوباره مبارزه خواهند کرد، ایتالیا هم که هنوز گیج سیلی دقیقه نودی اسپانیاست، باید تلاش کند تا آبروی رفته را برگرداند.
لاجوردی‌پوشان با نتایج سینوسی قهرمانی یورو 2020 شدند اما غایب بزرگ جام جهانی 2022 قطر بودند، روزگار این بار هم بر وفق مراد آنها نچرخید تا با شکست دقیقه نودی در نیمه نهایی مقابل اسپانیا، فینال را تقدیم رقیب سنتی خود کنند. درحالی که ایتالیا با 3 برد در بازی‌های رودررو پیشتاز است، باید ببینیم شاگردان مانچینی سومی را هم از چنگ لاله‌ها درمی‌آورند یا نه.

جستجو
آرشیو تاریخی