آیت الله علی اکبر رشاد
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
برخی متفکران ما، فلسفه را خارج از علومانسانی میدانند، غافل از اینکه در علومانسانی سه دسته از قضایای «هستیشناختی»، «بایدها و نبایدها» و «شایدها و نشایدها» به فلسفه گره خوردهاند. در میان این سه دسته قضایا، جایگاه فلسفه در حوزه هستیشناسی برجستهتر است چون به پیوند انسان با هستی و مبدأ میپردازد. بنابراین، بدون توجه به مباحث فلسفی، علومانسانی شکل نخواهد گرفت. به همین دلیل، علامه مصباح هم بر اهمیت فلسفه تأکید بسیار داشتند. ایشان معتقد بودند بدون تحول در منابع، روش و منطق، هیچ دانش و علمی متحول نخواهد شد. از این رو، در تولید علومانسانیاسلامی هم، بر تحول مبانی تمرکز داشتند و میگفتند بعد از تحول در مبانی و روش است که علم آماده تحول شده و نظریات، مسائل و پاسخهای جدید جایگزین و نظام معرفتی نوینی حاصل میشود.
ایشان معتقد بودند تولید علومانسانی اسلامی کاری اجتهادی است که به دست حوزویان مجتهد و با همکاری دانشگاهیان محقق خواهد شد و یکی از وظایف مهم اهالی فکر و اصحاب علومانسانی ما، پیگرفتن اندیشهها و افکار علامه مصباح است که میتواند بسیار برای جامعه امروز ما راهگشا باشد.