صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

دیدار بن‌سلمان با مکرون در الیزه

محمد بن‌سلمان که اواخر هفته قبل به فرانسه سفر کرد، دیروز به کاخ الیزه رفت تا با امانوئل مکرون دیدار کند. آنها بنا داشتند، در این نشست درباره مسائلی مثل جنگ اوکراین، بن‌بست سیاسی در لبنان، صلح در خاورمیانه و همچنین ارتقای روابط دو‌جانبه مذاکره کنند. در همین حال برخی ناظران گفته‌اند، مکرون قصد داشت در این دیدار از بن‌سلمان بخواهد بر پوتین فشار آورد تا هرچه زودتر به جنگ اوکراین پایان دهد. این در حالی است که عربستان طی ماه‌های اخیر از سیاست‌های غرب فاصله گرفته و به چین و روسیه بیش از قبل نزدیک شده است.

 

هفت کشور آفریقایی، میانجی صلح در اوکراین می‌شوند

مقامات هفت کشور آفریقایی به منظور میانجیگری برای اعتماد‌سازی و آغاز روند صلح به کی‌یف و سن پترز‌بورگ سفر می‌کنند. به گزارش ان تی وی، این مأموریت درحالی کلید خورده است که بسیاری از کشورهای آفریقایی به غلات روسیه و اوکراین وابسته هستند. این کشورها شامل آفریقای جنوبی، مصر، سنگال، جمهوری کنگو، زامبیا، کومور و اوگاندا هستند. اما در بین آنها آفریقای جنوبی به دلیل مواضع طرفدار روسیه مورد انتقاد غرب است. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که انگیس، دانمارک، هلند و امریکا از ارسال صدها موشک ضد هوایی به اوکراین خبر داده‌اند.

 

نتانیاهو در تکاپوی سفر به ترکیه

مذاکراتی بین تل‌آویو و آنکارا درخصوص سفر آتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه طی هفته‌های آینده در جریان است. به گزارش وب‌سایت عبری «واللا»‌، یک مقام بلندپایه صهیونیست که نخواست نامش فاش شود، این خبر را افشا کرده است. از سال ۲۰۰۸ این اولین بار خواهد بود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه سفر می‌کند. در سال ۲۰۰۸ ایهود اولمرت به عنوان بخشی از میانجیگری ترکیه بین اسرائیل و سوریه به آنکارا سفر کرد.

 

تحریم سخنرانی زلنسکی در پارلمان سوئیس

بزرگ‌ترین حزب تشکیل‌دهنده پارلمان سوئیس، سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در این نهاد قانونگذاری را مصداق مداخله در امور داخلی دانست و آن را تحریم کرد. به گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور اوکراین در حالی از طریق تماس ویدیویی در پارلمان سوئیس سخنرانی و قانونگذاران این کشور را به بازنگری در قوانین صادرات تسلیحات و حمایت مضاعف از کی‌یف تشویق کرد که اعضای حزب مردم، بزرگ‌ترین حزب سوئیس با شروع سخنرانی او از جلسه خارج شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی