صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نشست رسانه‌ای کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری برگزار شد

شروعی برای شنیدن یک موسیقی خوب ایرانی


 ندا سیجانی- نشست رسانه‌ای کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری چهارشنبه 23 خردادماه در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد‌آباد برگزار شد. نخستین شب این اجرا سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه در محوطه باز مجموعه سعدآباد روی صحنه خواهد رفت.
سهراب پورناظری در ابتدای این نشست خبری، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت مشترک در پایتخت بیان کرد: «بسیار خوشحالم این پروژه را با همراهی علی قمصری و کارگردانی هنری رضا موسوی برگزار می‌کنیم. انگیزه ای که در من و علی قمصری وجود داشت به قدری برای ما زیاد است که می‌توانیم بخشی از نمایندگی موسیقی ایرانی و مقامی را به دوش بکشیم. امیدوارم این حجم از تفاهم بتواند برای نسل آینده ما نقش ایفا کند.»
او در ادامه صحبت‌هایش افزود: «متأسفانه در بخش عمده‌ای از پیشکسوتان روحیه آشتی و وحدت‌بخشی دیده نمی‌شود و همیشه هم این را اعلام کرده‌ام، اما امیدوارم در این پروژه که همه «ما» شدیم شرایطی فراهم شود که موضوع وحدت شروع خوبی برای موسیقی ایرانی ما باشد. در سال‌هایی که نوجوان بودیم موسیقی ایرانی مخاطب بیشتری داشت، اما اکنون شرایط فرق کرده و ما باید سعی کنیم به سهم خودمان این شمع را فروزان نگه داریم.»
علی قمصری نیز در ادامه این نشست گفت: «برای من هم باعث افتخار است که بعد از سال‌ها دوباره این شانس را پیدا کردم تا با سهراب پورناظری عزیز همدل و هم‌قسم کارهایی را انجام دهیم. من و سهراب ۱۵ سال قبل به شکل مداوم با هم کار می‌کردیم و فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از سوی مخاطبان مواجه می‌شد. ما در این مدت به دلیل اختلاف سلیقه‌هایی که درباره موسیقی داشتیم از هم جدا بودیم، ولی الان خوشحالم که در یک دوره خاصی این تفکر مشترک دوباره شکل گرفته است. ما وظیفه داریم در حمایت از موسیقی ملی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.»
او افزود: «متأسفانه عمده فعالیت‌های موسیقایی در کشور ما در حوزه موسیقی پاپ است. به همین جهت تصمیم گرفتیم متمرکز بر بداهه‌نوازی، موسیقی ایرانی و آهنگسازی، فعالیت‌هایی را انجام دهیم. این هم بسیار زیباست که این درهم تنیدگی در آهنگسازی برای من و سهراب به وجود آمده است. اکنون ما در سنی دوباره با هم کار می‌کنیم که هنوز جان در بدن داریم و می‌توانیم برای کشورمان کار کنیم. این آشتی امکان فعالیت مؤثری را در ما ایجاد کرده تا بتوانیم جریانی را آغاز کنیم که هم در حوزه آموزش و هم در کنسرت کارهای مفیدی را انجام دهیم.»
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در ادامه این نشست در پاسخ به «ایران» درباره انتخاب عنوان این کنسرت اظهار کرد: «عنوان «در هوای بی‌چگونگی» برگرفته از یکی از آثار بایزید بسطامی است که اتفاقاً در این کنسرت نیز از این فرازها استفاده خواهیم کرد. جالب است وقتی بعد از ۱۰ سال با علی قمصری شروع به نوازندگی کردیم حال و هوای ویژه‌ای را تجربه کردیم که انگار خودمان را می‌شنویم. این یگانگی به قدری برای ما جالب و شگفت‌انگیز شد که گویی روح ما دو نفر بعد از مدت‌ها دوری و اختلاف نظر در یک کالبد مشترک است.»
قمصری در ادامه صحبت‌هایش درباره سازبندی این کنسرت مشترک به «ایران» گفت: «ما در این کنسرت سراغ سازهایی رفتیم که بسیاری از کشورها آنها را به نام خودشان ثبت کردند؛ سازهایی که ریشه تاریخی در ایران ما داشته و با هویت ملی هم‌راستاست. نکته‌ای که برای من اتفاق خجسته‌ای است و می‌توانم در کنار سهراب پورناظری اثری را با دو دست خلق کنم. در این کنسرت مرز بین بداهه و کار دارای کمپوزیسیون حال و هوای ویژه‌ای داشت که بسیار آن را دوست دارم.»
قمصری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: «اگر بخواهیم فرهنگ و هنر روی ریل درستی حرکت کنند، باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان ایرانی در مدرسه با چهارچوب‌های موسیقی ملی ایران آشنا شوند. این را هم در شرایطی می‌گویم که اصلاً مشکلی با سازها و موسیقی‌های دیگر ندارم. صحبت من فقط توجه دادن مدیران به موضوعات فرهنگی بویژه موسیقی ایرانی است که باید هر چه زودتر فکری به حال آن کرد. امروز عنان موسیقی به دست تهیه‌کنندگانی است که گویا بیشتر از هنرمندان مورد اعتماد مدیران هستند. این یک آسیب است که باید فکری به حال آن کرد. اگر ما آموزش درستی داشته باشیم قطعاً آنگاه تفاوت موسیقی زنده با پلی‌بک توسط یک بیننده مشخص می‌شود. همه اینها ریشه در آموزش درست دارد که باید کارهایی را در این حوزه انجام داد.»
رضا موسوی‌، کارگردان هنری پروژه و رضا امامی، حامی مالی این کنسرت نیز در این نشست صحبت‌هایی ارائه کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی