صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به غرب کشور:

ایستادگی مردم قهرمان کردستان برای نسل‌های آینده بازگو شود

گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه استان کردستان از اولویت‌های اصلی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری این وزارتخانه محسوب می‌شود، گفت: «روایت ایستادگی مردم قهرمان کردستان و بانه باید به همه نسل‌ها انتقال داده شود، تاریخ کردستان پر است از روایت‌های ایثار و شهادت که باید برای نسل‌های امروز و آینده بازگو شود.»
 
 آماده همکاری برای راه‌اندازی موزه خوشنویسی در سنندج
 آن‌‌طور که در خبرهای سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است، محمدمهدی اسماعیلی که شامگاه چهارشنبه از سفر امریکای لاتین و انعقاد تفاهمنامه پنج ساله با ونزوئلا به تهران آمده بود، به منظور حضور در یادواره شهدای 15 خرداد 1363 بانه، انجام چند بازدید و دیدار با اهالی فرهنگ و هنر کردستان به این استان سفر کرد. او ضمن بازدید از نمایشگاه آثار اساتید خوشنویسی این استان در نگارخانه هنر سنندج، گفت: «با توجه به پیشینه و ظرفیت استان کردستان با هماهنگی استاندار برای راه‌اندازی موزه خوشنویسی در سنندج آماده همکاری هستیم و برای تحقق این موضوع تلاش می‌‌کنیم.»
اسماعیلی ضمن قدردانی از تلاش‌های هنرمندان کردستان برای تولید آثار فاخر فرهنگی، حمایت از هنرمندان عرصه‌های مختلف را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه عنوان کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از عملیات اجرایی تالار مرکزی سنندج هم ضمن ابراز رضایت از روند اجرای پروژه طی ماه‌های اخیر، بر ضرورت افزایش سرعت عملیات اجرایی برای بهره‌مندی اهالی فرهنگ و هنر کردستان از این پروژه مهم فرهنگی تأکید کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید گفت: «اولویت وزارت فرهنگ در بخش عمرانی، تکمیل پروژه به جا مانده از سال‌های قبل است. تالار مرکزی سنندج نیز یکی از همین پروژه‌های اولویت‌دار است که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن دغدغه داریم و حمایت‌های اعتباری لازم را انجام می‌دهیم.»
وی افزود: «امیدواریم با تلاش همه دست‌اندرکاران در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از این زیرساخت مهم فرهنگی باشیم و اصحاب فرهنگ و هنر کردستان بتوانند بزودی از امکانات این مجموعه استفاده کنند.» گفتنی است که عملیات اجرایی ساخت تالار مرکزی سنندج سال 1382 با هدف توسعه تالار قدیمی موجود در این مکان آغاز شد و پس از چند سال تأخیر و وقفه در اجرا، طی دو سال اخیر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روند اجرایی آن شتاب گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این سفر با حضور در یادواره شهدای 15 خرداد 1363 بانه با اشاره به رشادت‌های مردم بانه و کردستان اظهار کرد: «رشادت‌ها و دلاوری‌های مردم سربلند کردستان مرزها و جغرافیای سیاسی را درنوردیده و به عاملی برای قیام در میان مستضعفین و آزادی‌خواهان جهان تبدیل شده است. کجای دنیا شهری مانند بانه پیدا می‌شود که در یک روز بیش از 600 شهید را تقدیم عظمت کشورش کند؟ شهدای دفاع مقدس از مهاجر و انصار در این منطقه روزها و شب‌های سختی را داشتند و خانواده شهدا هم با ایثار و از خودگذشتگی در راستای دفاع از انقلاب، فرزندان عزیز خود را به میدان نبرد فرستادند.»
 
 کردستان به عنوان استان فرهنگ و هنر شناخته شده است
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کردستان به درازای تاریخ در ایجاد فرهنگ و تمدن ایران بزرگ نقش داشت، خاطرنشان کرد: «کردها از اقوام اصیل ایرانی هستند که طی هزاره‌ها، قرون و دهه‌ها با عزت از استقلال و آزادی ملت ایران عزیز دفاع کرده‌اند. این عظمتی است که خون‌های شهدای 15 خرداد 1342 و 15 خرداد 1363 بانه برای ایران عزیز آفریده است. از عظمت و تقدس این خون‌های مقدس است که امروز پرچم ایران عزیز در اقصی نقاط جهان به اهتزاز درآمده است.»
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کردستان به عنوان استان فرهنگ و هنر شناخته شده و در این زمینه در سطح کشور پیشتاز است، گفت: «ما خود را خادم مردم استان کردستان می‌دانیم و از برنامه‌های توسعه و پیشرفت در حوزه فرهنگ و هنر این دیار استقبال می‌کنیم. در این سفر هم برنامه‌های مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر تدارک دیده شده و اجرایی خواهد شد. در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، استان کردستان از اولویت‌های اصلی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این وزارتخانه با همه امکانات خود در حوزه فرهنـگ و هنر کردستان بیشتر از گذشته پای کار است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «در سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان نیز مصوباتی در حوزه فرهنگ و هنر داشتیم که با جدیت در حال پیگیری برای تحقق این مصوبات هستیم. این وعده را به مردم کردستان می‌دهیم که تا پایان دولت تالار مرکزی سنندج به بهره‌برداری برسد. با کمک استاندار، گام‌های خوبی برای توسعه فرهنگی و هنری استان برداشته شده و مسیر توسعه و رشد فرهنگی استان در حال طی شدن است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سفر یک روزه خود به استان کردستان، با نوشته‌ای در فضای مجازی نسبت به شهدای نهضت انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای استان کردستان ادای احترام کرد. اسماعیلی در این متن که در شبکه اجتماعی روبیکا منتشر کرده، آورده است: «ساعاتی پس از بازگشت از سفر به امریکای لاتین برای شرکت در یادواره شهدای 15 خرداد 1363 به استان کردستان و شهر قهرمان بانه سفر کردم. این یک واقعیت است که عظمت امروز ایران که دنیا را مبهوت خود کرده ماحصل خون شهدای‌ 15 خرداد 1342 قم و 15 خرداد 1363 کردستان و دیگر رخدادهای خونین این سرزمین است. خدا قوت به تمامی مردم وفادار و خونگرم بانه برای صیانت از مفهوم شهادت و ایمان داشتن به راه انقلابی که بر پیشانی‌اش نام خمینی بزرگ می‌درخشد.»

 

 

بــــرش

 همکاری‌های مشترک فرهنگی پیش روی ایران و ونزوئلا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به ایران پس از سفر به امریکای لاتین و کشور ونزوئلا، از امضای تفاهمنامه جامع مهم فرهنگی میان وزارت فرهنگ دو کشور در قالب سه تفاهمنامه جنبی خبر داد و گفت: «در دیدار با آقای ارنستو ویلگاس پولژاک وزیر فرهنگ ونزوئلا توافقات بسیار خوبی صورت گرفت که شامل «تفاهمنامه جامع پنج ساله ارتباطات فرهنگی دو کشور»، «تفاهمنامه حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی» و «تفاهمنامه همکاری‌های کتابخانه ملی» است. در کنار تأکید بر مناسبات خوب دو کشور، مقرر شد به بهانه نمایشگاه کتاب کاراکاس در ماه نوامبر، هیأتی از جمهوری اسلامی با آثار متنوع در ونزوئلا حضور یابد.»
به گفته اسماعیلی بزودی دفتر رایزنی فرهنگی ایران در ونزوئلا و برزیل راه‌اندازی خواهد شد. او از رایزنی برای ورود ایران به بازار کاغذ امریکای جنوبی نیز خبر داد و گفت: «طبق بررسی‌هایی که در ماه‌های اخیر داشتیم و همچنین یک نوبت رایزنی با وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی ونزوئلا، قرار شد پس از حضور هیأت کارشناسی ایرانی، تفاهمنامه عملیاتی پیرامون سرمایه‌گذاری ایران در زمینه تولید کاغذ در این کشور منعقد شود. با توجه به تولید کاغذ باکیفیت در جمهوری اسلامی و نیاز موجود در بازار امریکای جنوبی، مشارکت در تولید مورد توجه طرفین است که می‌تواند سرمایه‌گذاری فوق‌العاده مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.» 

جستجو
آرشیو تاریخی