کمیته فنی برای سپردن نیمکت استقلال به یک نام مشترک رسید

آغوش باز آبی‌ها برای نکو

دستیاران نکونام منابع نزدیک به باشگاه استقلال، فهرستی از دستیاران جواد نکونام در کادر فنی این تیم را منتشر کردند که نام آقای گل اسبق لیگ و یاغی سال‌های دور آبی‌ها در آن دیده می‌شود. آرش برهانی آقای گل اسبق لیگ برتر، کیانوش رحمتی هافبک سال‌های دور استقلال و مهدی هاشمی‌نسب مدافع جنجالی سرخابی‌ها، دستیاران نکونام در استقلال خواهند بود.

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار


مدیران باشگاه استقلال برای رسیدن به گزینه سرمربیگری این تیم در فصل بیست و سوم لیگ برتر فوتبال در حال از دست دادن زمان هستند. آبی‌ها برای سرمربی آینده خود 2 گزینه داشتند و آن دو گزینه مربی داخلی و مربی خارجی بود. در این شرایط خوان رومن لوپز کارو اسپانیایی برای رسیدن به نیمکت آبی‌ها به ایران سفر کرد اما توافقی بین او و مدیران استقلال حاصل نشد تا این مربی همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، چمدان‌های خود را ببندد و به کشورش بازگردد. حجت کریمی دیروز در مورد دلیل عدم توافق با این مربی اسپانیایی به برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» گفت: «روزی که با لوپز جلسه داشتم، مسائلی عنوان شد که یکی از آنها بحث زیرساخت‌ها بود. لوپز گفت استقلال زیرساخت‌ ندارد تا من به عنوان یک مربی حرفه‌ای در این تیم حضور پیدا کنم. او برخی مسائل فنی را عنوان کرد‌. جای خوشحالی است که یک مربی خوب بیاید و برخی موارد را به ما اعلام کند.» سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قرارداد همکاری با لوپز کارو امضا می‌شود یا خیر، اظهار کرد: «نه؛ ایشان تشریف بردند.» لوپز در حالی ایران را ترک کرد که کریمی علاقه‌مند بود تا آبی‌ها در فصل آینده مربی خارجی داشته باشند و در این بین برخی از گزینه‌های خارجی هم مطرح شدند اما هیچ توافقی بین این مربیان خارجی و مدیران استقلال حاصل نشد. این موضوع باعث شد تا کریمی متقاعد شود که سکان هدایت این تیم را به دست مربی ایرانی بسپارد. او در این خصوص بیان داشت: «ان‌شاء‌الله تا روز شنبه (امروز) نام سرمربی استقلال را اعلام می‌کنیم. گزینه استقلال قطعاً ایرانی است.» کریمی پیش از این برای تسریع انتخاب سرمربی استقلال کمیته فنی تشکیل داد که پرویز مظلومی، بهتاش فریبا، محمد مؤمنی، رضا حسن‌زاده، مهدی پاشازاده و مجید نامجومطلق به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدند. البته این اقدام تأثیری در روند انتخابی مربی آینده این تیم نداشت و تاکنون سرمربی استقلال انتخاب نشده است. این در حالی است که تأکید اعضای کمیته فنی استقلال مربی ایرانی است و آنها برای سپردن نیمکت آبی‌ها به مربی ایرانی چندین گزینه داشتند که از دل این گزینه‌ها انتخاب محمد ربیعی و جواد نکونام محتمل‌تر بود. در این خصوص شنیده می‌شود که کمیته فنی در نهایت پس از بررسی‌های مختلف به یک نام مشترک رسیدند و آن نام جواد نکونام است.

سکوت گزینه نهایی استقلال
نکونام سال گذشته و در زمان ریاست مصطفی آجرلو هم گزینه استقلال بود اما پیشنهاد آبی‌ها را رد کرد. در آن زمان نکونام هدایت فولاد را برعهده داشت و او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شاید روزی مربیگری را در استقلال ادامه دهد. نکونام آن زمان شرایطش برای حضور در استقلال مهیا نبود چرا که فولاد باید در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شد و این مسابقات برای نکونام جذابیت زیادی داشت اما حالا شرایط کاملاً متفاوت است و نکونام به تیمی تعهد ندارد و می‌تواند به راحتی هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد. البته نکونام تاکنون هیچ واکنشی به پیشنهاد استقلال نشان نداده و مشخص نیست که او پیشنهاد استقلال را می‌پذیرد یا خیر؟

نکونام می‌تواند سرمربی استقلال شود؟
البته شنیده می‌شود که مانعی برای حضور نکونام در استقلال وجود دارد و او به این دلیل که فولاد را در آستانه حساس‌ترین بازی آسیایی‌اش رها کرد، فعلاً با تصمیم وزارت ورزش و جوانان اجازه فعالیت در تیم‌های تراز اول باشگاهی ایران را ندارد. البته خود جواد و نزدیکانش مدعی هستند هیچ مانعی پیش پای نکونام نیست اما مسئولان باشگاه در تلاش هستند مشکل نکونام را برطرف کنند تا او بتواند روی نیمکت آبی‏ها بنشیند. این در حالی است که نکونام پیش از این هدایت تیم‌هایی چون فولاد و نساجی را برعهده داشته و در تیم ملی نیز دستیار کارلوس‌ کی‌روش بوده است. نکونام در عرصه بازیکنی، رکورددار بازی در تیم ملی فوتبال ایران است.

هیات مدیره نمی‌تواند در خصوص سرمربی آینده تیم اظهارنظر کند
در شرایطی که کمیته فنی استقلال جواد نکونام را به عنوان گزینه اصلی آبی‌ها در نظر گرفته است، اولین جلسه هیأت مدیره باشگاه استقلال روز پنجشنبه با حضور اعضای جدید برگزار شد.
در این جلسه حجت کریمی، مهدی افضلی، علیرضا خانی و مهدی حیدرزاده حضور داشتند و پس از معارفه اعضای جدید و خوشامدگویی، سید حجت کریمی گزارشی از آخرین وضعیت باشگاه ارائه داد. محور اصلی این جلسه سه ساعته، انتخاب سرمربی جدید استقلال بود که مسائل و شرایط مربوط، مورد بررسی قرار گرفت. اولویت اصلی سرپرست مدیرعاملی باشگاه و اعضای هیأت مدیره، انتخاب بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم در کوتاه‏ترین زمان است و تلاش‏ها و پیگیری‏های لازم در این خصوص ادامه دارد. در این بین اعضای کمیته فنی استقلال که هر کدام از آنها جزو پیشکسوتان خوشنام باشگاه استقلال هستند، می‌گویند که هیچ کدام از اعضای هیأت مدیره جدید استقلال فوتبالی نیستند و نمی‌توانند در خصوص سرمربی آینده تیم اظهارنظر کنند.

نکونام گزینه جذاب هواداران
هواداران استقلال پس از آمدن لوپز کارو به ایران واکنش تندی به این موضوع داشتند و معتقد بودند این مربی در دوران مربیگری‌اش جامی به دست نیاورده است و به هیچ وجه لیاقت حضور روی نیمکت استقلال را ندارد. هواداران آبی خواهان حضور جواد نکونام هستند و در فضای مجازی علاقه خود را به سپردن نیمکت تیم محبوب‌شان به این مربی 43 ساله نشان می‌دهند. آنها اعتقاد دارند استقلال می‌تواند با حضور نکونام به موفقیت برسد. در این بین چند هوادار استقلال با چسباندن یک کاغذ روی دیوار ساختمان این باشگاه از حجت کریمی خواستند نکونام را به‌عنوان سرمربی انتخاب کند.

 

برنامه لالیگایی نکونام برای استقلال
سهمیه بازیکنان خارجی در فصل جدید افزایش پیدا کرده است و در صورت محول شدن هدایت تیم استقلال به جواد نکونام پیش‌بینی می‌شود این مربی 2، 3 بازیکن از لالیگا به ترکیب این تیم اضافه کند. او فصل گذشته در تیم فولاد هم یکی، دو بازیکن از لیگ اسپانیا به ترکیب تیمش اضافه کرده بود. یکی از بازیکنان شاخص اسپانیایی که پیراهن تیم فولاد را بر تن کرد، تورس بود؛ همان بازیکنی که در مصاف با پرسپولیس زننده تک‌گل تیم فولاد بود. جواد نکونام در شرایطی هدایت آبی‌ها را برعهده می‌گیرد که فرهاد مجیدی در یک فصل بدون شکست استقلال را به قهرمانی رساند اما ریکاردو ساپینتو نتوانست این عنوان را تکرار کند. طبیعی است در چنین شرایطی جواد نکونام روی بستن تیم برای فصل آینده حساس باشد و برای قوی‌تر کردن تیمش چند بازیکن از لالیگا به ترکیب تیم اضافه کند. نکونام چندین سال در لالیگا بازی کرده است و نسبت به بازیکنان این لیگ شناخت کافی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی