اخبــــــــار

تنبیه شدید بانک‌هایی که عملکرد ضعیفی در مبارزه با پولشویی دارند

معاون نظارت بانک مرکزی در جلسه هماهنگی و هم اندیشی با مدیران مبارزه با پولشویی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بر فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف به منظور مبارزه با پولشویی تأکید کرد و گفت: اگر بانکی با توجه به ارزیابی‌های بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند، مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد.
به گزارش بانک مرکزی، در این جلسه دکتر ابوذر سروش با تأکید بر جایگاه ویژه واحدهای مبارزه با پولشویی در نظام بانکی به بحث کنترل ترازنامه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با رشد ترازنامه بانک‌ها، نقدینگی را در کشور کنترل می‌کند.
وی افزود: این امر از تابستان سال ۱۴۰۱ با تأکید بیشتری همراه شد که آثار آن نیز در کنترل رشد نقدینگی نیمه دوم سال، کاملاً مشهود بود.مقام مسئول بانک مرکزی گفت: طی یک سال گذشته، ضمن بازنگری در دستورالعمل‌ها، با کمک مدل‌های کمی و کیفی و با بکارگیری تعداد زیادی از متغیرها، به هر بانک نمره‌ای اختصاص یافت و آن نمره، ملاک رشد ترازنامه بانک است و اگر بانک از این رشد تخطی کند، بلافاصله با ابزارهای قانونی از جمله افزایش در سپرده قانونی و یا معرفی به هیأت انتظامی مواجه خواهد شد.
سروش تأکید کرد: اگر بانکی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند، مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد و این بالاترین تنبیه برای یک بانک است؛ چرا که این مجازات تأثیر بسزایی در زمینه رشد مالی بانک ایجاد خواهد کرد. وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در زمینه سامانه‌های بانکی نیز گفت: سامانه ذینفع واحد در زمینه مبارزه با پولشویی و شناسایی شبکه‌ها کمک شایانی می‌کند و امیدوارم هستیم بزودی داده‌های اولیه این سامانه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.
سروش با بیان اینکه در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات کافی و قابل اتکا به همراه استفاده از فناوری‌های نظارتی مناسب دو الزام اصلی برای اعمال نظارت هوشمند بر بانک‌ها است، افزود: در خصوص دریافت اطلاعات و داده‌ها دو گام اصلی در نظر گرفته شده که توأمان در حال پیگیری است. این دو گام شامل پیاده‌سازی نظام حاکمیت داده در بانک مرکزی و بانک‌ها و تکمیل پایگاه‌های داده‌ای که اطلاعات آن در شبکه بانکی نیست و باید از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دریافت شوند، می‌شود.
کاهش حقوق گمرکی
تجهیزات و ملزومات پزشکی
بر اساس اعلام گمرک، کاهش حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد با پیگیری‌های گمرک به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صمت در فهرست کالاهای مشمول کاهش حقوق ورودی از ۴ درصد به یک درصد نبود با پیگیری‌های گمرک ایران این کالاها نیز در نامه اصلاحی وزارت صمت به فهرست یادشده اضافه و پس از اعلام به گمرک روز گذشته در سریع‌ترین زمان ممکن به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

جستجو
آرشیو تاریخی