رئیس‌جمهور دستاوردهای سفر به امریکای لاتین را بر مدار همکاری‌های تجاری و فرهنگی دانست

دیپلماسی پیروز در سبد اقتصاد

در جریان سفر به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا ۳۵ سند تفاهم و توافق در حوزه‌های مختلف به امضا رسید

دیدار رئیس جمهور با رائول کاسترو رئیسی در دیدار با رهبر معنوی و رئیس‌جمهور سابق کوبا: امروز روابط سیاسی تهران و هاوانا در عالی‌ترین سطح از ابتدای برقراری روابط دو کشور قرار دارد.


رئیس جمهور پس از پایان سفر به سه کشور حوزه امریکای لاتین که به دعوت رسمی رؤسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام شد، عصر پنجشنبه به وقت محلی، هاوانا پایتخت کوبا را به مقصد میهن ترک کرد و عصر دیروز جمعه وارد فرودگاه مهر‌آباد تهران شد.  آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به کشورمان در رابطه با دستاورد‌های این سفر گفت:در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم. اساس کار این بود که در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم صادرات محصولات دانش بنیان و سوم تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.
 
انعقاد ۵ قرارداد دانش بنیان به ارزش ۹۰ میلیون دلار
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه انرژی تفاهمنامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر اینها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌ گرفته گام‌های مؤثری صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در صنعت تراکتور‌سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه‌گذاری داشتیم ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل، این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در امریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شد.
آیت‌الله رئیسی گفت: با کوبا به دلیل توانایی آنها در زیست فناوری، توافق شد که کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا فعال شود.
رئیس جمهور با اشاره به تجارت آزاد و کار اقتصادی گفت: زمینه ارتباطی خوبی در این حوزه وجود دارد و آنجا بازار‌هایی است که ایران از آن استقبال می‌کند.
وی اظهار کرد: در سفر به اندونزی مطلبی که در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان عرض کردم خوب فهم نشد یا عده‌ای نخواستند بفهمند.‌ من عرض کردم محصولات دانش بنیان ایران باید صادر شود. ایران در دارو و تجهیزات پزشکی دست بالایی دارد و دانشمندان ما در این زمینه افتخار آفرینی‌های زیادی کردند. تجهیزات پزشکی ساخت ایران با فناوری و دانش پایه، امروز صادرات آن افتخار آفرینی برای کشور دارد.
توربین‌های ما مشتری زیادی دارد
 رئیس جمهور با اشاره به نیروگاه‌سازی تصریح کرد: شرکت مپنا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و محصولات ارزشمندی ارائه شد. توربین‌های ایران بالاتر از استاندارد‌های سطح جهان است و در دنیا و امریکای لاتین مشتری زیادی دارد.
 
وقفه در روابط ، خسارتبار بود
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: وقفه‌ای که در ارتباط با امریکای لاتین ایجاد شد، خسارت آفرین بود. وی افزود:علاوه بر دیدار با رؤسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح‌کنند و بررسی‌ها برای رفع مشکلات صورت گرفت.  در دیدار با جوانان ونزوئلا، آنها علاقه‌مندی خود را به انقلاب اسلامی ایران ابراز کردند و نکات خوبی نسبت به شاخصه‌های نظم کنونی جهان و چشم‌انداز نظم نوین جهانی و الزامات آن مطرح شد.
وی در پایان افزود: انتظار دارم که اقدامات مطرح شده در این سفر فراموش نشود و این سفر برای همه ما مسئولیت آور است. باید اتفاقات خوبی را رقم بزند و انتظارات باید برآورده شود و تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشورهای امریکای لاتین است‌.در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.

جستجو
آرشیو تاریخی