ایران - قرقیزستان؛ جمعه ساعت 18:30

تقابل فرهنگی، نه فنی!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

تقابل فرهنگ‌ها، شاید تعریف بهتری درباره تورنمنت کافا باشد که این روزها تیم ملی فوتبال ایران در آن حضور دارد، چرا که به زعم اکثر کارشناسان و خود ستاره‌های تیم ملی، این تورنمنت به لحاظ فنی، چیزی برای اضافه کردن به شاگردان امیر قلعه‌نویی ندارد. ایران در کافا، با تیم‌هایی بازی دارد که از لحاظ فرهنگی با آنها ارتباطات نزدیکی دارد. یوزها، پس از دیدار با افغانستان که کشور همسایه و همزبان ما محسوب می‌شود، ساعت 18:30 جمعه در دومین دیدارشان در کافا به مصاف قرقیزستان می‌روند. کشوری در آسیای مرکزی که پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد و تیم ملی فوتبال آن هم از سال 1992 کار خود را آغاز کرده است. قرقیزستان منطقه‌ای کوهستانی است که در قدیم، سکونتگاه قوم سکا بود. امروزه افزون بر خاستگاه ترک‌تبار، فرهنگ بیشتر مردم این کشور از فرهنگ ایرانی، مغولی و روسی نیز تأثیر پذیرفته‌ است. ریشه نام قرقیز از واژه ترکی «قرخ» به معنی «چهل» گرفته شده و قرقیز یا قرخ بیز (به معنی ما چهلیم) به چهل ایل در حماسه مناس اشاره دارد که توسط یک قهرمان افسانه‌ای در برابر اویغورها متحد شدند و این تعاریف نشان می‌دهد که آنها با ایرانیان از گذشته ارتباط نزدیکی داشته‌اند. تیم ملی قرقیزستان که بنابر آنچه گفته شد، سابقه‌ای 31 ساله دارد، تاکنون سه بار مقابل تیم ملی ایران قرار گرفته است. دوبار در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه که 7-0 و 3-1 مغلوب تیم کشورمان شد و یک بار هم در بازی دوستانه در سال 2016 که ایران 6-0 به پیروزی رسید. این تیم که هدایتش را یک مربی اهل اسلوواکی به نام استفان تارکوویچ برعهده دارد، یکی از تیم‌هایی است که به جام ملت‌های آسیا صعود کرده و در دومین حضورش در جام ملت‌ها، با عربستان، تایلند و عمان همگروه است. در این شرایط و با توجه به اینکه عمان و ایران در کافا حضور دارند، این تورنمنت برای قرقیزستان با اهمیت محسوب می‌شود. این تیم در سال 2023 دو بازی انجام داد که با میانمار به تساوی 1-1 رسید و برابر هند هم 2-0 بازنده شد. با این حال، قرقیزستان تورنمنت کافا را با پیروزی 1-0 برابر افغانستان آغاز کرد و حالا باید در دیداری نسبتاً سخت برابر ایران قرار بگیرد. حریفی که قرقیزستان سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را در سال 1998 با نتیجه 7-0 برابر آن تجربه کرده است.
 
قرقیزستان هم با جوان‌ها آمده
درباره قرقیزستان، باید به این نکته اشاره کرد که در لیست این تیم، 13 بازیکن لژیونر حضور دارند که در کشورهای قزاقستان، روسیه، هند، مالزی، ازبکستان، لوکزامبورگ و آلمان بازی می‌کنند. بکناز آلمازبکوف یکی از مهاجمان این تیم است که در گالاتاسرای بازی می‌کند. میرلان مورزایف و غیرت اولو بازیکنان باسابقه این تیم با 50 بازی ملی محسوب می‌شوند. شش بازیکن این تیم هم هیچ بازی ملی ندارند و پنج بازیکن هم یک بازی ملی دارند و این نشان می‌دهد که این تیم هم مانند افغانستان تعدادی از بازیکنان کم تجربه خود را آورده و برخلاف ایران 95 درصد ستاره‌های خود را به همراه ندارد!
 
کار آسان برابر قرقیزستان
تیم ملی در حالی در اولین بازی‌اش در تورنمنت کافا برابر افغانستان قرار گرفت که در این دیدار، قلعه‌نویی از سیدپیام نیازمند، سیدمجید حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، امید نورافکن، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، مهدی طارمی و سردار آزمون را در ترکیب اصلی قرار داده بود. ترکیبی که حدود 80 درصد آن را بازیکنان اصلی تیم ملی در جام جهانی و قبل از آن تشکیل می‌دادند. از بین بازیکنان نیمکت نشین، نیازمند درون دروازه قرار گرفته بود که از دقیقه 76 جای خود را به حسین پورحمیدی داد و همچنین محبی که 90 دقیقه بازی کرد و یک پنالتی هم گرفت. قلعه نویی در نیمه دوم بازی با افغانستان، رامین رضاییان، مهدی ترابی، مهدی قایدی، سعید مهری و رضا اسدی را به میدان فرستاد که از بین آنها اسدی موفق شد گل ششم ایران را به ثمر برساند. حالا باید دید که قلعه نویی در بازی با قرقیزستان از چه نفراتی استفاده می‌کند. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری، روزبه چشمی، محمد کریمی، علیرضا علیزاده، امیرحسین حسین‌زاده و شهاب زاهدی، دیگر ملی پوشانی هستند که ایران را در این تورنمنت همراهی می‌کنند. در این شرایط، به نظر می‌رسد که ایران کار سختی برابر قرقیزستان در پیش نداشته باشد و بتواند به‌راحتی آماده حضور در دیدار فینال کافا شود.

 

بــــرش

تشکر قلعه‌نویی از سؤال درباره بازی با قرقیزستان!
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از عملکرد تیمش در مقابل افغانستان راضی است. امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی پس از پیروزی مقابل افغانستان در تورنمنت کافا گفت: «از بازیکنانم تشکر می‌کنم که طبق آنچه از آنها خواستم با انگیزه بالایی بازی کردند. به هر حال در این‌گونه بازی‌ها اگر با همه توان و انگیزه بازی نکنید، مقداری کار سخت می‌شود. من خوشحالم که بازیکنان ما از همان دقیقه یک با انگیزه بالایی بازی کردند و به گل‌های زیادی هم رسیدند. پس از اینکه به گل‌های زیادی رسیدیم به برخی بازیکنان استراحت دادیم و برخی نفرات جوان‌تر را به زمین فرستادیم تا آنها را نیز در شرایط مسابقه محک بزنیم.» او در خصوص دیدار بعدی مقابل قرقیزستان، چنین نظر داد: «از طرح این سؤال خیلی ممنون هستم! برنامه ریکاوری خیلی خوبی داریم. از دقیقه ۶۰ به بعد نیز به برخی بازیکنان کلیدی خود استراحت داده و آنها را بیرون آوردیم تا برای بازی با قرقیزستان آماده‌شان کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی