صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

فروش تخم مرغ 40 درصد زیر قیمت مصوب

هرکیلو تخم مرغ در واحدهای تولیدی کمتر از ۲۸ هزارتومان

هما همت خواه
خبرنگار

 
طی هفته‌های اخیر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی روند کاهشی به خود گرفت، تاجایی که اکنون به کیلویی ۲۸ هزار تومان یعنی ۴۰ درصد زیر قیمت مصوب رسیده، درحالی که قیمت مصوب این محصول ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده است به همین منظور به سراغ دو نفر از فعالان بخش خصوصی این بازار رفته‌ایم تا در خصوص آخرین وضعیت این بازار جویا شویم.

سقوط قیمت در واحدهای تولیدی
نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار میهن گفت: با توجه به قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ به ۴۷ هزارو ۳۰۰ تومان، اکنون هر کیلوگرم از این محصول در واحدهای تولیدی بین ۲۸ تا ۳۲ هزارتومان به فروش می‌رسد که بیانگر سقوط قیمت این محصول است.
«ناصر نبی پور» در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: در حال حاضر تولید روال عادی خود را سپری می‌کند اما تولیدکنندگان به طور جدی با مشکل کاهش تقاضا در بازار داخلی و صادراتی به دلیل تشدید گرما روبه‌رو هستند که این امر نگران کننده است.
وی تصریح کرد: اکنون صادرکنندگان درخصوص مابه التفاوت عوارض صادراتی تخم مرغ بلاتکلیف هستند که همین امر در کاهش صادرات این محصول اثرگذار است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تأکید براینکه تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند گفت: اکنون تولیدکنندگان نهاده‌های طیور از جمله کنجاله سویا را بسختی تأمین می‌کنند به طور مثال تولیدکننده ۲ تا ۳ ماه است که محصول را خرید کرده اما هنوز محصول به دستش نرسیده است.
وی براین باور است که ادامه روند ضرر تولید کنندگان می‌تواند موجب حذف گله‌های مرغ مادر و در نهایت کاهش تولید در نیمه دوم سال‌جاری شود بنابراین از دولت خواست در صورت لزوم برای ذخیره‌سازی و خرید حمایتی اقدام کند.

تولید یک میلیون و 400 هزار تن
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن با اشاره به کاهش قیمت تخم مرغ گفت: انتظار می‌رود قیمت این محصول در بازار برای مصرف کنندگان نیز کاهش یابد زیرا طی هفته‌های اخیر با وجود کاهش قیمت‌ها، نرخ در بازار کاهش چندانی نداشته است.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ در واحدهای تولیدی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شده است؛ و طی هفته‌های اخیر با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم اما همچنان این محصول در بازار خرده فروشی با قیمت‌های بالا و بیش از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
«حمیدرضا کاشانی» در گفت‌و‌گو با «ایران»، علت کاهش قیمت تخم مرغ را درب واحدهای تولیدی، کاهش مصرف در فصل گرما، افزایش مازاد محصول در پی تأخیر صادرات طی ۲۰ تا ۲۵ روز گذشته دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی