صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ایمن‌سازی جاده چالوس یک بار برای همیشه

8 نقطه حادثه‌خیز جاده چالوس با هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از ریزش سنگ ایمن‌سازی می‌شود

 

 

سیلاب و ریزش سنگ، دو تهدیدی است که عبور از جاده پرتردد تهران-چالوس را برای مردم خطرناک کرده و هر سال شاهد مرگ تعدادی از هموطنان در این مسیر هستیم. در سیل روزهای اخیر نیز که به گفته داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حجم بارش و خسارت آن در 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده، شاهد مرگ‌و‌میر در جاده چالوس بودیم. خسارت سیل به این جاده حدود هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اما رضا اکبری، معاون راهداری سازمان حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: امسال جاده چالوس به‌صورت کامل ایمن‌سازی می‌شود و ریزش سنگ در این جاده کنترل خواهد شد.
 
تلاش برای بازگشایی
خسارت سیل به جاده چالوس از هفته گذشته، موجب بسته شدن جاده و ممنوعیت تردد در این محور شده است و اکنون رئیس سازمان راهداری از تلاش این سازمان برای بازگشایی محور کرج-چالوس در مناطقی که دچار آسیب و تخریب شده، خبر داده است. به گفته امانی، ایمن‌سازی کامل محور کرج - چالوس به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: حجم بارش و خسارات وارده به جاده کرج-چالوس در ۳۰ سال اخیر سابقه نداشت. با وجود این، راهداری البرز در همان ساعات ابتدایی در این منطقه حاضر شد و ابتدا سعی کرد سرنشینان خودروهای گرفتار را به مکان امن انتقال دهد و سپس مسیری برای عبور خودروهای گرفتار ایجاد کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ گروه راهداری در نقاط مختلف مسیر (جاده کرج-چالوس) حضور دارند، تأکید کرد: از استان‌های قزوین، قم و تهران به کمک راهداری البرز آمده‌اند و امیدواریم ظرف هفته آینده بازگشایی جاده انجام شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: راهداری متعهد شده که زودتر این کار انجام شود و با کار شبانه‌روزی مشغول است. دو تونلی که با مصالح مسدود شده گره بزرگی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه ایجاد یک مسیر جدید و ترمیم قسمت تخریب شده جاده در دستور کار است، گفت: برآورد اولیه کارشناسان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت است که جبران آن از اعتبارات راهداری به استان ابلاغ شده است. ایمن‌سازی کامل جاده هم به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال پیگیری آن هستیم.
معاون سازمان راهداری نیز در خصوص ایمن‌سازی جاده چالوس گفت: اگر بخواهیم جاده را ایمن کنیم تا حوادث خسارت‌بار آن تکرار نشود نیاز به اقدامات جدیدی است که با تأمین اعتبار هزار میلیارد تومانی انجام خواهد شد.
اکبری در خصوص تکرار حوادث در این جاده یا جاده‌های دیگر کشور گفت: طراحی راه‌ها در دنیا طراحی متعارفی است و نمی‌توانیم مثلاً طراحی را طوری انجام دهیم که در صورت وقوع سیل‌های بی‌سابقه خسارتی نداشته باشیم. طراحی‌های غیر متعارف مقرون به صرفه نیست، اما می‌توانیم با ایمن‌سازی از تکرار خسارت جلوگیری کنیم.
معاون سازمان راهداری با اشاره به عوامل وقوع خسارت‌های متعدد در جاده چالوس گفت: فرسودگی، لق شدن دیوار و سنگ‌ها، عبور و مرور مداوم و همچنین عملیات عمرانی متعدد در این جاده، موجب خسارت‌های مختلف هنگام حوادثی مانند سیل شده است.
اکبری خاطر‌نشان کرد: حتی با تکمیل تمام قطعات آزادراه تهران - شمال، باز هم عبور و مرور از جاده تهران - چالوس و کرج - چالوس قطع نخواهد شد، بنابراین ایمن‌سازی این مسیر امسال از اولویت‌های بخش راهداری است و منابع آن نیز تأمین و تخصیص داده شده است.
 معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت تکمیل منطقه 2 آزادراه تهران - شمال گفت: با توجه به تلاش وزارت راه و شهرسازی پیمانکار پروژه برای تکمیل این منطقه، پیش‌بینی می‌شود مرداد امسال، یک باند از منطقه 2 برای عبور مسافران باز شود.

ایجاد جاده موقت
همچنین علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز در خصوص ایمن‌سازی جاده چالوس پس از سیل اخیر گفت: 8 نقطه آسیب‌دیده محور کرج - چالوس به طور کامل آواربرداری و پاکسازی شد.
وی اظهار کرد: از همان ساعات اولیه این اتفاق، نیروهای راهداری به این محور اعزام شدند و در حال حاضر
۳۰ گروه راهداری با استفاده از ۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در سه شیفت به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند تا هرچه سریع‌تر این محور پاکسازی و بازگشایی شود.
وی افزود: 8 نقطه آسیب‌دیده محور آواربرداری و پاکسازی شده و در حال حاضر عمده فعالیت‌ها بر پاکسازی تونل‌های این محور بویژه تونل شماره ۲ الف و ب و آب‌شستگی محدوده روستای خوزنکلا معطوف شده است و ۱۰۰ نفر از نیروهای راهداری فقط در این محدوده مشغول به کار هستند.
زندی‌فر با تأکید براینکه با تلاش نیروهای راهداری امیدواریم تا هفته آینده این محور ایمن‌سازی و بازگشایی شود، از احداث یک جاده جدید در محدوده تونل شماره 2 (روستای خوزنکلا) خبر داد و گفت: این جاده به صورت موقت برای دسترسی کاربران جاده‌ای ایجاد می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: بعد از بازگشایی محور، اصلاح اساسی نقاط آسیب‌دیده در دستور کار قرار می‌گیرد و خوشبختانه دستورات لازم برای تخصیص اعتبار جهت اصلاح و ایمن‌سازی این جاده از سوی مسئولان ذی‌ربط صادر شده که امیدواریم با تحقق بموقع آن هرچه زودتر این هدف محقق شود.

 

بــــرش

جاده‌ای پر از نقاط حادثه‌خیز
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیش از 200 نقطه حادثه‌خیز در جاده چالوس وجود دارد که پتانسیل ایجاد خطر در این جاده را بالا برده است. معاون سازمان راهداری با اشاره به نقاط متعدد حادثه‌خیز در جاده چالوس گفت: باید این نقاط را برای رفع خطر و ایجاد ایمنی اولویت‌بندی کنیم. در مرحله نخست 8 نقطه را که خطر ریزش سنگ دارد، شناسایی کرده‌ایم و امسال با اعتبار 200 میلیارد تومان این 8 نقطه برای همیشه ایمن‌سازی می‌شود. طرح ایمن‌سازی این 8 نقطه آماده شده و اجرای آن را به مناقصه خواهیم گذاشت. طراحی ایمن‌سازی به گونه‌ای است که اگر ریزش سنگ اتفاق افتاد هیچ خسارت مالی یا جانی نداشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی