صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

قانون جدید لیگ ستارگان، کار لژیونرهای ایران را سخت کرد

از قطر رانده، در ایران مانده!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

یکی از مقاصد اصلی بازیکنان فوتبال ایران در طول سال‌های مختلف، بخصوص در چهار دهه گذشته، حضور در لیگ‌های کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله امارات و قطر بوده است. البته در سال‌های دهه 90 شمسی، بازیکنی از ایران به امارات ترانسفر نشد تا اینکه احمد نوراللهی و مهدی قایدی در سال 1400 پس از 10 سال این طلسم را شکستند و راهی شباب الاهلی شدند. ضمن اینکه فرهاد مجیدی هم فصل گذشته به امارات رفت و هدایت اتحاد کلباء را برعهده گرفت. در قطر هم، آخرین بازیکنی که از ایران راهی لیگ ستارگان این کشور شده، محمد امین حزباوی بوده که پس از درخشش در فولاد، به السد پیوسته است. با این حال، شرایطی به وجود آمده که ممکن است در آینده، احتمال حضور ستاره‌های ایرانی در لیگ‌های کشورهای عربی همسایه کمتر شود. شرایطی که می‌توان آن را به «از آنجا رانده و از اینجا مانده» تشبیه کرد!
 
برداشتن محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی
یکی از اتفاق‌هایی که اخیراً رخ داده، این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی در مسابقات باشگاهی قاره را برداشت و منوط به تعداد مجاز حضور بازیکنان خارجی در هر لیگ فوتبال کرد. عربستان با مجوز بازی هشت لژیونر در لیگش، بیشترین سود را از برداشته شدن محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی در لیگ قهرمانان آسیا می‌برد. پیش از این در کشورمان هر باشگاه چهار بازیکن خارجی می‌توانست به خدمت بگیرد و به همین تعداد مجاز به استفاده در رقابت‌های آسیایی می‌شد اما به تازگی قانون 5+1 (پنج بازیکن خارج از آسیا و یک بازیکن  آسیایی) برای جذب بازیکنان خارجی مصوب شده است. با این حال، عربستان پا را فراتر گذاشته و می‌خواهد تعداد بازیکنان خارجی هر باشگاه را به عدد 10 برساند. باشگاه الاتحاد قهرمان این فصل لیگ عربستان، به صورت رسمی این درخواست را از فدراسیون عربستان کرده که در این صورت، رقابت با نمایندگان این کشور در آسیا بسیار سخت می‌شود. این تیم با هزینه‌های نجومی ستاره‌هایی مانند کریم بنزما و انگولو کانته را به خدمت گرفته و ستاره‌های دیگر فوتبال جهان هم در راه عربستان هستند. اما به صورت کلی، برای دیگر تیم‌های باشگاهی آسیا هم وجود دارد که می‌توانند بازیکن خارجی بدون محدودیت جذب کنند و این موضوع رقابت تیم‌های ایرانی با آنها را سخت‌تر می‌کند.
 
کمتر شدن احتمال جذب آسیایی‌ها
اتفاق مهم دیگری که برای عربستان و قطر رخ داده، این است که آنها قانون جذب یک بازیکن آسیایی را هم برداشته‌اند. آنها اعلام کرده‌اند در شرایطی که می‌توانند با همان پول یا کمی بیشتر، بازیکن با کیفیت بهتر از اروپا، امریکای جنوبی و آفریقا جذب کنند، چه دلیلی دارد که بازیکن آسیایی جذب کنند و گویا AFC هم با این موضوع موافقت کرده است. در این شرایط، آنها فقط به دنبال جذب آسیایی‌هایی می‌روند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مانند مهدی طارمی که در پورتو می‌درخشد و خبر رسیده الهلال بشدت علاقه‌مند قرارداد بستن با اوست یا احمد نوراللهی که با شباب الاهلی به قهرمانی رسیده و پس از آن، خبر رسیده بود چند تیم عربستانی و قطری، خواهان در اختیار گرفتن او هستند.
 
جذب ستاره‌های زیر 23 سال
البته قطری‌ها درباره بازیکنان آسیایی، یک قانون هم برای خود گذاشته‌اند و آن این است که تیم‌های حاضر در لیگ ستارگان این کشور، می‌توانند بازیکنان آینده‌دار و مستعد آسیایی که زیر 23 سال هستند را جذب کنند و برای همین السد حزباوی 20 ساله را که متولد سال 2003 است و از مدافعان آینده‌دار فوتبال ایران به شمار می‌رود را با قراردادی پنج ساله به خدمت گرفته است.
 
لژیونرهای قطر در حال بازگشت
اما اینکه قطری‌ها می‌توانند بازیکن آسیایی نداشته باشند، کار را برای ادامه فعالیت دیگر لژیونرهای ایرانی در این کشور سخت کرده است. امید ابراهیمی‌ هافبک سابق تیم ملی و استقلال که در پنج فصل گذشته لژیونر بوده و دو فصل در الاهلی و دو فصل در الوکره بازی کرده و یک فصل هم در یوپن بلژیک بوده، گویا دیگر در قطر خواهانی ندارد. شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم که در الاهلی بازی می‌کردند، قراردادشان فسخ شده و احتمالاً به ایران بازمی‌گردند. هرچند که گفته شده کنعانی‌زادگان از ام صلال پیشنهاد دارد. مهرداد محمدی مهاجم سابق العربی که فصل گذشته در لیگ دسته اول قطر برای السیلیه بازی می‌کرد نیز قراردادش به پایان رسیده است. یکی دیگر از لژیونرهای ایرانی هم که سابقه بازی در قطر را دارد، سعید عزت‌اللهی است اما خبرهای رسیده حاکی از این است که قطری‌ها روی این‌ هافبک سابق الغرافه نظر مثبتی ندارند. در این میان، تنها خبر بازگشت مهدی قایدی به لیگ امارات مطرح است که با شباب الاهلی قرارداد دارد و ممکن است به صورت قرضی به اتحاد کلباء برود. در این شرایط، به نظر می‌رسد تعدادی از این لژیونرها در فصل آینده به ایران باز گردند. این در حالی است که تیم‌های ایرانی، پولی که قطری‌ها به آنها می‌دهند را ندارند و قانون سقف بودجه باشگاه‌ها هم مزید بر علت شده تا تیم‌ها در جذب ستاره‌ها دست به عصاتر حرکت کنند. در این شرایط، اوضاع برای این سری از بازیکنان، نه در قطر خوب است و نه در لیگ ایران و بازارگرمی درباره آنها آغاز شده است. مثل خلیل‌زاده که صحبت‌هایی مبنی بر احتمال پیوستن او به سپاهان یا پرسپولیس مطرح شده بود. البته این موضوع به نفع باشگاه‌های داخلی، بخصوص آنهایی که در آسیا حضور دارند است تا ستاره‌ها را راحت‌تر به خدمت بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی