خانواده‌های قربانیان پایگاه اسپایکر، پس از 9 سال همچنان خواستار دستگیری و مجازات عاملان این قتل‌عام هستند

خونخواهی اسپایکر ادامه دارد

وزارت بهداشت عراق آمار رسمی کشته‌شدگان در این جنایت را 1907 نفر اعلام کرد که پیکر بیش از 1200 نفر از این شهدا در سال‌های اخیر در 17 گور جمعی در تکریت کشف شده است


با گذشت 9 سال از قتل‌عام بی‌رحمانه دانشجویان غیرمسلح نیروی هوایی عراق به دست تروریست‌های داعش در منطقه تکریت که معروف به جنایت اسپایکر شده است، خانواده‌های داغدار هنوز در انتظار مجازات عاملان این سبعیت غیرقابل بخشش مانده‌اند و هر سال به همراه شیعیان عراقی برای خونخواهی عزیزان‌شان در اطراف این پایگاه حضور می‌یابند.
روز 12 ژوئن(22 خرداد 93)، بیش از دو هزار جوان زیر 20 سال از اهالی استان‌های شیعه‌نشین جنوب و مرکز عراق در کاخ‌های صدام، دیکتاتور سابق عراق در شمال بغداد، سربریده یا به صورت جمعی تیرباران شدند. این جوانان، دانشجویان نیروی هوایی عراق بودند که مقارن با سقوط موصل مرکز استان نینوا به دست داعش، در حال گذراندن دوره آموزشی خود در پایگاه اسپایکر در حدود 15 کیلومتری غرب تکریت بودند.
به نوشته ایرنا، آن‌طور که اسناد این جنایت نشان می‌دهد، این جوانان کم سن و سال، از بیم حمله داعش به این پایگاه با فریب برخی عشایر وابسته به خانواده صدام، به رغم هشدار فرماندهان‌شان برای ترک نکردن پایگاه، هر یک به سمت زادگاه‌شان راهی شدند، اما غافل از اینکه سوار بر کامیون‌ها و خودروهای برخی از عشایر به سمت قتلگاه‌شان می‌روند. کاروان‌های ماشینی دانشجویان به جای حرکت به سمت سامرا به سوی کاخ‌های صدام در شهر تکریت و در کرانه رودخانه دجله حرکت کردند و قربانیان بیگناه‌شان را در آنجا پیاده کردند. در این میان برخی از عشایر وفادار به صدام به نشانه وفاداری به داعش که در آن زمان بر منطقه مسلط شده بود، اجتماع این دانشجویان را که عمدتاً شیعه بودند به اطلاع تروریست‌ها رساندند و تیم‌هایی از سوی آنها به محل اعزام شد. عصر همان روز نتیجه مذاکرات عشایر با داعش به قتل‌عام دانشجویان به نشانه انتقام خون صدام انجامید و هر یک از عشایر، تعدادی از جوانان را به روشی که خود تشخیص می‌دادند به فجیعانه‌ترین شکل ممکن به شهادت رساندند.گروه تروریستی داعش که در وحشیگری از عشایر طرفدار صدام عقب مانده بود، برای تکمیل این تراژدی هولناک، بازماندگان وحشت‌زده این جنایت را که اسیر شده بودند به کنار رودخانه دجله برد و با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، اعدام جمعی آنها را با تیراندازی یا بریدن سر آنها در کنار رودخانه تکمیل کرد. وزارت بهداشت عراق آمار رسمی کشته‌شدگان در این جنایت را 1907 نفر اعلام کرد که بنا بر اعلام اداره شهدا و قربانیان تروریسم عراق بیش از 1200 پیکر این شهدا در سال‌های اخیر در 17 گور جمعی در تکریت کشف شده است. به نوشته العالم، هنوز 600 نفر از دانشجویان مفقودالاثر هستند.
در طول سال‌ها شماری از عاملان این جنایت وحشیانه بازداشت و در دادگاه محاکمه شدند. بنا بر اعلام منابع مطلع، مقامات قضایی عراق تاکنون احکام اعدام 112 نفر از عاملان این جنایت را صادر کرده‌اند که از این تعداد 76 نفر به سزای اعمالشان رسیده و اعدام شده‌اند.

فتوای بزرگ
داعش در آن زمان که موصل را به سلطه خود درآورده بود، تلاش می‌کرد با انتشار فیلم‌های این جنایت هولناک، مردم عراق بویژه شیعیان را به وحشت بیندازد. اما نتیجه آن‌طور که آنها تصور می‌کردند، نشد و برعکس غلیان انگیزه خونخواهی در مردم عراق و فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی تنها سه روز پس از انتشار ویدیوهای این جنایت، سبب تشکیل گروه مقاومت حشد‌الشعبی عراق شد و با پیوستن ده‌ها هزار جوان و حتی مردان سالخورده به صفوف این گروه، مبارزات تا نابودی کامل داعش و آزادسازی مناطق اشغال‌شده ادامه یافت. این در حالی بود که قبل از حمله داعش به موصل و سایر مناطق عراق و بعد از آن، واشنگتن که ائتلافی بین‌المللی را تحت عنوان مبارزه با تروریسم تشکیل داده و هدایت می‌کرد، برای انجام وظیفه اصلی خود که نابودی داعش بود، هرگز جدیت به خرج نداد و برعکس با چشم‌پوشی از جرایم وحشیانه تروریست‌ها، در بسیاری موارد با حمایت لجستیکی از آنها، نیروهای حشدالشعبی، ارتش و پلیس فدرال عراق را هدف قرار داده و به طور غیرمستقیم از اقدامات تروریستی داعش حمایت کرد. امریکایی‌ها حتی در برخی مناسبت‌ها اعتراف کردند به دنبال سرکوب داعش نیستند و تضعیف و محدود کردن دامنه فعالیت آنها در دستور کارشان قرار دارد‌.
 
خونخواهی‌ای که ادامه دارد
مسئولان عراقی در زمان وقوع این جنایت، کمیته‌ای برای پیگیری امور خانواده شهدای کشتار اسپایکر تشکیل دادند و با عملکردی ستودنی در این باره موفق عمل کردند. به گزارش ایکنا، همزمان نهادهای دینی عراق بویژه حوزه علمیه و سازمان حشدالشعبی نیز هر ساله برنامه‌هایی را برای زنده نگه‌داشتن یاد قربانیان و رسیدگی به خانواده‌های آنان تدارک می‌بینند.
میدل ایست نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عراق نوشت، در نهمین سالگرد این جنایت که به روال هر سال با حضور جمعی از مردم و خانواده‌های داغدار برگزار شد، دفنه آکشا، مدیر دفتر تحقیقات میدانی گروه تحقیق سازمان ملل(یونیتاد) گفت: «تیم تحقیقات وابسته به سازمان ملل به تحقیقات خود درخصوص این جنایت ادامه می‌دهد. این تیم تا بازداشت آخرین نفر از عاملان این جنایت و تحویل آنها به دستگاه قضایی دست از کار نخواهد کشید.»

جستجو
آرشیو تاریخی