صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز بررسی میشود
اقبال نمایندگان به برنامههای «علی آبادی»
عباس علیآبادی رئیس فعلی مجموعه مپنا امروز در حالی مورد قضاوت نمایندگان برای تصدی وزارت صمت قرار میگیرد که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی ذیصلاح پس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامهها موافقت خود را با برنامههای وزیر پیشنهادی صمت اعلام کردهاند. موضعگیری فردی دیگر نمایندگان نیز نشان از آن دارد که علیآبادی میتواند با رأی بالا عهده دار مسئولیت وزارت صمت شود.
مجلس صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی میکند. بر اساس اعلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس این جلسه که قرار بود هفته آینده تشکیل شود به خواست دولت امروز با حضور و همراهی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار میشود. عباس علیآبادی رئیس فعلی مجموعه مپنا امروز در حالی مورد قضاوت نمایندگان برای تصدی وزارت صمت قرار میگیرد که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی ذیصلاح پس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامهها موافقت خود را با برنامههای وزیر پیشنهادی صمت اعلام کردهاند. موضعگیری فردی دیگر نمایندگان نیز نشان از آن دارد که علیآبادی میتواند با رأی بالا عهده دار مسئولیت وزارت صمت شود.
برنامه راهبردی وزیر پیشنهادی برای صنعت خودرو
برنامههای پیشنهادی علی آبادی بویژه در حوزه خودرو از جمله مواردی بوده که مورد استقبال کمیسیون صنایع قرار گرفته است. مصطفی طاهری، رئیس این کمیسیون با بیان اینکه نمایندگان در نشست با وزیر پیشنهادی پس از استماع سوابق مدیریتی و برنامههای او دغدغههای خود و مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت را بیان کردند، گفت: وزیر پیشنهادی صمت درباره موضوع خودرو معتقد بود که باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی برویم و در بسیاری از کشورها، خودروهای بنزینی یا با سوخت فسیلی شمارهگذاری نمیشود، همچنین علیآبادی بر ساماندهی و واگذاری خودرو به بخش خصوصی و کاهش دخالتهای دولت در این حوزه تأکید کرد؛ مواضعی که در نهایت 88 درصد از اعضای حاضر در جلسه کمیسیون با آن موافقت داشتند.
وزیر پیشنهادی بازارهای جهانی را میشناسد
احمد جباری دیگر عضو کمیسیون صنایع نیز با این اعتقاد که علی آبادی توانمندی و مدیریت خوبی در حوزه صنعت دارد، گفت: او برای ساماندهی صنعت خودرو برنامههای راهبردی تدوین کرده است.
لطفالله سیاهکلی دیگر عضو این کمیسیون هم با تأکید بر اینکه وزیر پیشنهادی، فردی مجرب و صاحب دانش است که با مقوله تولید، صادرات و واردات آشنایی دارد و بازارهای جهانی را میشناسد و عملکردش هم صادرات محور بوده است، تصریح کرد: علی آبادی برنامههای عملیاتی خوبی برای مدیریت صنعت و معدن دارد و به مسیرهای تعریف شده مجلس در حوزه صنعت و معدن، تنظیم بازار خودرو، واقعی کردن قیمت خودرو و مشتری مداری توجه دارد.
برنامه علیآبادی برای مبارزه با فساد و بکارگیری مدیران کارآمد
بخش دیگری از ایدههای وزیر پیشنهادی برای اداره وزارت صمت در گفتههای احمد رسولینژاد، نماینده مردم دماوند و عضو کمیسیون صنایع بازتاب یافت. رسولینژاد با بیان اینکه یکی از محورهای مهم در برنامههای علیآبادی استفاده از نیروهای کارآمد و حرفهای بود، گفت: علیآبادی تأکید کرد فارغ از گرایشهای سیاسی هرکسی که بتواند از برنامهها و ایدههای او برای صنعت، معدن و تجارت کشور استفاده کند را به کار خواهد گرفت. این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه بخشی دیگر از صحبتهایی که در کمیسیون مطرح شد، سهامی اداره شدن وزارت صمت و سهمخواهی برخی گروهها بود، افزود: خوشبختانه علیآبادی همنظر با اعضای کمیسیون بود و قول یک خانهتکانی اساسی را در وزارت صمت داد و همین جو یکدلی باعث شد که ایشان به طور قاطع رأی اعضای کمیسیون را به دست بیاورد.
علیآبادی به دنبال رقابتی کردن صنعت
نمایندگان عضو کمیسیونهای اقتصادی مجلس هم به نوبه خود از معرفی علیآبادی برای وزارت صمت استقبال کردند. شهباز حسنپور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به برگزاری چندین نشست با وزیر پیشنهادی صمت گفت: عباس علی آبادی برای این وزارتخانه برنامههای جامع، کامل و سوابق خوبی دارد و مرا اقناع کرد. سید محمدرضا میرتاجالدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم با اشاره به جلسه وزیر پیشنهادی با مجمع نمایندگان شمال غرب کشور گفت: او به دنبال رقابتی کردن فضای صنعت کشور در سطح جهانی و کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری است.
تخصص و تجربه وزیر پیشنهادی نقطه اتکا برای اعتماد نمایندگان
تجربه و سوابق عباس علیآبادی از جمله دلایل دیگری است که احتمال رأی بالای نمایندگان را به او در جلسه امروز تقویت میکند. محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره با بیان این اعتقاد که وزارت صمت یکی از وزارتخانههای مهم و پیشران اقتصاد کشور است و باید فرد متخصصی سکاندار این وزارتخانه شود که در حوزه صنعت اشرافیت داشته باشد، علی آبادی را برخوردار از این ویژگی و مناسب دانست. بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در همین باره اظهار داشت: گروه مپنا با مدیریت علی آبادی در حوزههای زیر ساختی و نیروگاهی در ایران و دیگر کشورها همانند عراق فعالیت مفیدی داشته و موفق عمل کرده است و میتواند مشکلات حوزه صنعت را حل کند. وی با اشاره به لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، افزود: وزیر پیشنهادی صمت تحصیلات متناسب با حوزه صنعت دارد و با توجه به سوابق مدیریتیاش با تدوین برنامههای راهبردی میتواند بخش صنعت و معدن کشور را ارتقا دهد.
عباس علیآبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی که در این سالها بیشتر با مدیریت مپنا شناخته شده است، فارغالتحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است. علیآبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالکاشتر را عهدهدار بوده اما در صنعت و بخش اجرایی حضور بیشتری داشته است.
وی فعالیتهای اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع کرد و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژههای برقابی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژههای سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت. علیآبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله میتوان به فعالیت بهعنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرحهای صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سالها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است- اشاره کرد.
وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است. شرکت مپنا در زمان مدیریت علیآبادی روند صعودی و روبه رشدی را طی کرده است به طوری که امروز یکی از شرکتهای حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.