صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

فخری خوروش درگذشت

فرهنگی/ فخری خوروش هنرپیشه پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در سن 94سالگی درگذشت. او یکی از یادگاران دوران طلایی سینما و تئاتر و از جمله بازیگران نسل اول تئاتر بود که به سینما آمد و با حضور خود تعریف بازیگری در سینما را تغییر داد. خوروش در کنار بازیگرانی همچون عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، جعفر والی و... به شکل مستمر هر هفته در خلق تله‌تئاترهای بسیاری مشارکت داشت.
خوروش در بیش از 50 سال حضورش در عرصه سینما همکاری با کارگردانان سرشناسی چون علی حاتمی، داریوش مهرجویی، محمدرضا اصلانی، ناصر تقوایی و بهمن فرمان‌آرا را تجربه کرد. او برای نخستین بار بازیگری در سینما را در سال ۱۳۳۴ و با بازی در فیلم «برای تو» به کارگردانی صادق بهرامی ثبت کرد. «سوته‌دلان»، «شازده احتجاب»، «آقای هالو» «شطرنج باد»، «نفرین»، «مردی از جنس بلور»، «صاعقه» و.... از جمله آثار قابل‌توجه کارنامه کاری او در حوزه سینماست. نقش‌آفرینی‌های پرصلابت، نگاه نافذی که حس‌های متفاوتی را منعکس می‌کرد، صدای اثرگذار و بیان درست و تربیت شده از ویژگی‌های بازی او بود.
خوروش پیش از انقلاب هرگز در سریالی بازی نکرد اما در سال‌های پس از انقلاب در مجموعه‌های خاطره‌انگیز متعددی حضور یافت که از آن جمله می‌توان به سریال‌هایی همچون «امیرکبیر»، «خانه‌ای در تاریکی»، «روشن‌تر از خاموشی»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «کت جادویی» و «امام علی(ع)» اشاره کرد.
 آخرین نقش‌آفرینی خوروش در فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان‌آراست که قصه آن درباره مرگ بود. فخری خوروش از سال 1385 در امریکا اقامت داشت و 20 خرداد در بیمارستانی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.
خبر درگذشت خوروش را اولین بار پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد. او با اعلام این خبر نوشت: ««متأسفانه فخری خوروش، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما که سال‌ها در غربت زندگی می‌کرد، شنبه ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی؛ تسلیت به بازماندگان این هنرمند تکرار ناشدنی، که آثار بسیار خوبی چه در تئاتر و چه در سینما از خود به جای گذاشت». پس از اعلام خبر درگذشت او منتقدان و اهالی سینما با انتشار ویدیوهایی از نقش‌آفرینی‌هایش، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند. بهمن فرمان‌آرا، پوران درخشنده، سارا بهرامی، صابر ابر، هوتن شکیبا، هانیه توسلی، سمیرا حسن‌پور، حامد کمیلی، پژمان بازغی و... از جمله اهالی سینما هستند که از او یاد کردند.
پرویز جاهد از جمله منتقدان سینمایی از کارنامه درخشان خوروش در تاریخ و سینمای ایران نوشت و از تعدادی از فیلم‌های موج نو سینمای ایران از جمله «شطرنج باد» و «شازده احتجاب» یاد کرد. مازیار معاونی عنوان «بانوی مقتدر تئاتر و سینما» را برای فخری خوروش انتخاب کرده و از مهدعلیا در سریال «امیر کبیر» و همسر خلیل در «پهلوانان نمی‌میرند» به عنوان نقش‌آفرینی‌های شاخص او در حوزه سریال نام برد.
جستجو
آرشیو تاریخی