صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

گزارش و خبر

فینالیست نقره‌ای وزن 70 کیلو در پراگ !
رقابت یزدانی با بخشی برای جهانی
پریسا غفاری /  امیرمحمد یزدانی ملی‌پوش 70 کیلوی کشتی آزاد ایران و نایب‌قهرمان جهان، در مجارستان کشتی می‌گیرد. آزادکار جویباری که سابقه حضور در فینال مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، قهرمانی امیدهای آسیا، قهرمانی بزرگسالان جهان 2021 نروژ و قهرمانی امیدهای جهان 2022 اسپانیا را در کارنامه دارد، برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی اعزامی به جهانی 2023 صربستان، مجبور است همراه با محمد بخشی قهرمان 70 کیلوی جام جهان‌پهلوان تختی در پیکارهای دارای رنکینگ اتحادیه جهانی به میزبانی بوداپست به میدان برود.
باتوجه به اینکه یزدانی در میادین مختلف به فینال رسیده ولی دستش از رسیدن به طلا کوتاه مانده، باید او را مرد همیشه فینالیست ولی ناکام در کسب مدال طلا نامید! حالا همین مرد ناکام در گرفتن طلا، حریفی جوان و جویای نام پیدا کرده که برای از میدان به در کردن او، باید در مجارستان، قاطعانه و مقتدرانه مبارزه کند. بعد از اینکه امیرمحمد یزدانی در جهانی 2022 بلگراد، سرِ وزن نرسید و از حضور در این پیکارها محروم شد، به مسابقات قهرمانی امیدهای جهان در پوینت‌ودرا اسپانیا رفت و در فینال آن با قبول شکست 8 – 4 برابر گئورگی الکوبادزه گرجستانی به مدال نقره قناعت کرد. چون او ملی‌پوش جهانی2022 بود، با تصمیم کادرفنی تیم‌ ملی و فدراسیون، به‌رغم کشتی نگرفتن در جهانی بلگراد، حضورش معادل کسب مدال در صربستان محسوب شده و از حضور تا مرحله چهارم چرخه انتخابی تیم ملی معاف شد.
محمد بخشی جوان شایسته کشورمان هم که او هم طلا و برنز جوانان جهان و میادین بین‌المللی را در کارنامه دارد، بعد از قهرمانی در 70 کیلوی جام جهان پهلوان تختی ارومیه، حالا این شانس و فرصت را دارد تا بختش را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی، در حضور نایب قهرمان جهان بیازماید. عملکرد یزدانی و بخشی در بوداپست، سرنوشت ملی‌پوش اعزامی به بلگراد را روشن می‌کند و گره این وزن باز خواهد شد.


جنگ قهرمانی مردان آسیا در ارومیه
فدراسیون والیبال عاشقان والیبال در ارومیه را با میزبانی شهرشان برای  رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا خوشحال کرد. قرار بود جنگ بزرگ آسیا با حضور 18 تیم از 27 مردادماه در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شود، اما محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون بعد از درخواست استاندار و مسئولان ورزش آذربایجان غربی، دیروز راهی ارومیه شد و پایان مذاکرات نتیجه‌اش خبر خوش  میزبانی ارومیه برای رقابت‌های قهرمانی والیبال مردان آسیا بود. با این حساب  18 تیم آسیایی به جای تهران به ارومیه می روند واز 27 مرداد تا 4 شهریورماه در سالن غدیر برای قهرمانی و امتیاز سهمیه المپیک با هم رقابت می کنند.

 
دبیر فدراسیون بسکتبال، دو شغله  شد!
با حکم جواد داوری، در انتصابی عجیب دبیر فدراسیون بسکتبال با حفظ سمت سرپرست سازمان لیگ شد.  اتفاق عجیب دیگری در فدراسیون دوباره رخ داد و داوری، معزی فر را جایگزین نصرالله جعفریان کرد و با تمجید از زحمات یکساله رئیس سابق، جعفریان را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. سپردن سمت‌ها به افرادی که هیچ سابقه‌ای در این شغل‌ها ندارند به جز بدتر کردن شرایط موقعیت دیگری ایجاد نمی کند.
 

باروز حذف شد، تیلور به یزدانی رسید
جردن باروز در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد امریکا با شکست مقابل مارستلر حادثه بزرگ  فاینال ایکس را رقم زد و رکورددار کشتی امریکا جهانی بلگراد را از دست داد. انتخابی وزن 79 کیلوگرم در سه کشتی مشخص شد . البته کشتی آخر باروز و مارستلر، ابهاماتی به لحاظ داوری داشت اما به هرشکل دست کشتی‌گیری که توسط داور بالا رفت، به عنوان ملی‌پوش معرفی شد. بنابراین تیم ملی کشتی آزاد امریکا با ترکیب زین ریچاردز،ویتو آروجا، نیک لی، زین رتفورد، کایل دِیک، مارستلر، دیوید تیلور، زاهید والنسیا و گیبل استیوسون در جهانی روی تشک
می رود.  البته در وزن 97 کیلوگرم مبارزه کاکس و اسنایدر برگزار نشد و به نظر می‌رسد کایل اسنایدر ملی‌پوش این وزن امریکایی‌ها شده باشد، هرچند باتوجه به وزن‌کشی کاکس، او در انتظار فرصت دوباره‌ای از سوی فدراسیون کشتی امریکا برای برگزاری مسابقه انتخابی مجدد است .بنابراین باتوجه به انتخاب حسن یزدانی در جام تختی به عنوان ملی‌پوش وزن 86 کیلوگرم ایران، بار دیگر کشتی جهان شاهد رویارویی مبارزه هیجان انگیز  یزدانی – تیلور در بلگراد
خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی