صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

سمفونی تراژیک اینتر در استانبول

شاهکار سیتی به ارزش 1.7 میلیارد دلار!

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

منچسترسیتی در استانبول به وصال معشوق رسید؛ طول کشید اما بالاخره دوران فراغ تمام شد تا سیتیزن‌ها برای اولین بار در تاریخ، کاپ لیگ قهرمانان اروپا را لمس کنند، آن هم با امضای پپ.
شنبه شب استانبول میزبان یکی از باشکوه‌ترین رویدادهای فوتبالی بود، جایی که منچسترسیتی و اینتر برای اولین بار در تاریخ، آن هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل هم قرار گرفتند، چند فریم از حال و هوای ورزشگاه آتاترک کافی بود تا دل همه‌مان برای حضور در آنجا غنج برود، تقابل هواداران باتعصب انگلیسی و ایتالیایی‌های پرشور. دقیقه 36 بازی بود که با مصدومیت کوین دی بروینه هافبک خلاق سیتیزن‌ها، آب سرد بر پیکره سیتی ریخته شد، شاید این بهترین فرصت برای اینزاگی بود تا از خلأ او به بهترین شکل استفاده کند؛ اما نه، در نهایت طلسم 13 ساله اینتر پابرجا ماند تا سیتی برای یک بار هم که شده مزه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را بچشد.چه کسی است که نداند پپ گواردیولا از اول این فصل به نیت سه گانه پا در تمام مسابقات می‌گذاشت، او تشنه فتح این عنوان بود و حالا بعد از مسیری طولانی، دلی از عزا درآورد. آنها در لیگ جزیره بعد از 248 روز صدر را از آرسنال پس گرفتند و در نهایت اجازه قهرمانی به توپچی‌ها ندادند، در فینال جام حذفی هم شیاطین سرخ را راهی جهنم کردند تا خود را به دروازه بهشت نزدیک‌تر کنند، مقابل اینتر هم مردند تا بردند اما بالاخره بردند و این سه گانه لعنتی را که بخاطرش از روی همه رد شدند، در آغوش کشیدند. از زمان سرمایه‌گذاری مالکان اماراتی، سیتیزن‌ها 1/7 میلیارد دلار هزینه کردند تا سرانجام به قهرمانی اروپا برسند و پروژه خود را با این شاهکار تکمیل کنند.

آقای اینزاگی سرت را بالا بگیر، کم‌تر کسی چشم به راه تو در فینال بود اما چشمانت را بستی و بعد از 13 سال مجدداً اینتر را زنده کردی تا فینال را در آغوش بگیرد. سیمونه همان کسی بود که تا چندوقت اخیر شائبه‌های اخراجش مطرح بود اما احتمالاً حالا هواداران اینتر از او ممنون هستند؛ بابت بالاکشیدن تیم تا رده سوم سری A، قهرمانی کوپا ایتالیا، قهرمانی سوپرجام و حالا هم نمایشی قابل قبول مقابل آماده‌ترین تیم دنیا و نایب قهرمانی در چمپیونزلیگ.
 تاریخ باید بنویسد که اینتر خواست اما نشد، درست مثل همان توپ‌هایی که در آخرین لحظات با نراتزوری همراه نبود، درست مثل سیو آخر ادرسون که احتمالاً سیتی تا آخر عمر این تاریخ‌سازی را مدیون دستان اوست.

پپ مهارنشدنی!
او حالا با فتح سه جام این فصل، اولین مربی تاریخ فوتبال است که 2 بار سه گانه را فتح کرده است، یک بار سال 2009-2010، حالا هم با سیتی.
ویترین افتخارات پپ اما به اینجا ختم نمی‌شود، 15 سال سرمربیگری و 35 قهرمانی است که از او یک نابغه ساخته است.این در حالی است که الکس فرگوسن اسطوره‌ای در مدت 39 سال سرمربیگری خود، 49 جام به دست آورده بود.

اولین حضورشکوهمندانه بچه غول
پاقدم هالند برای منچسترسیتی خوب بود، او در اولین سال حضورش تقریباً به همه چیز با پیراهن سیتی رسید که مهم ترینش فتح سه گانه و شکسته شدن طلسم قهرمانی در چمپیونزلیگ بود. بهترین بازیکن فصل پریمیرلیگ، بهترین بازیکن جوان فصل پریمیرلیگ ، بهترین بازیکن فصل از نگاه نویسندگان، بهترین گلزن فصل پریمیرلیگ، بهترین بازیکن فصل از نگاه نویسندگان ورزشی، رکورددار گلزنی در یک فصل پریمیرلیگ، بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا، آقای گل فوتبال اروپا در میان تمام لیگ ها، کسب سه گانه از دیگر افتخارات او در این فصل است.

3 جام ایتالیا پرپرشد
تا همین چندوقت پیش ایتالیا با 3 فینالیست در 3 فینال معتبر اروپایی، نقل محافل فوتبالی بود اما انگار نحسی باخت رم مقابل سویا در فینال لیگ اروپا و شکست فیورنتینا مقابل وستهم در لیگ کنفرانس اروپا دامان اینتر را هم گرفت تا فوتبال ایتالیا با 3 فینالیست، رنگ جام را به خود نبیند.

دست خدا روی سر خولین آلوارز
احتمالاً از این به بعد همه چیز برای آلوارز تکراری است، او امسال نه تنها با پیراهن آرژانتین قهرمان جام جهانی شد که حالا با قهرمانی در چمپیونزلیگ و کسب سه گانه، در آسمان هفتم به سر می‌برد.
کری لائوتارو مارتینز و آلوارز قبل از بازی فقط یک برنده داشت تا خولین درشبی که چراغ‌های گلزنی لائوتارو خاموش بود، به دهمین بازیکن تاریخ تبدیل شود که در یک سال هم کاپ قهرمانی جام جهانی و هم قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به ویترین افتخاراتش اضافه می‌کند.

سیو موفق لوکاکو جور ادرسون را کشید
درشبی که مارتینز و ادین ژکو در خط حمله اینتر حرفی برای گفتن نداشتند، لوکاکو نیمه دوم به زمین آمد. اینزاگی قبل از تعویض این مهاجم طوری او را در آغوش کشید و با مشت به پشتش کوبید که انگار همه چیز را بعد از خدا به او سپرده است.او هم تمام تلاشش را برای گلزنی کرد، چند موقعیت هم ایجاد کرد اما شاید درخشان‌ترین سناریوی لوکاکو زمانی بود که جلوی شوت دیمارکو هم تیمی خود را گرفت تا تعویضی طلایی برای سیتی باشد نه اینتر!
رودری، شاگرد خلف پپ
درمیان تمام هیاهوها، اشتباهات و صحنه‌های درخشان، این رودری بود که دقیقه 68 تک گل بازی را وارد دروازه آندره اونانا کرد تا دنگ قهرمانی سیتی را یک تنه پرداخت کند؛ مزدش را هم گرفت و در پایان طبق انتظار، بهترین بازیکن فینال شد.
 
پیمان برادری بارسا با پپ پابرجاست
باشگاه بارسلونا، با پیامی قهرمانی سیتزن‌ها را به باشگاه و البته پپ گواردیولا سرمربی پرافتخار سابقش تبریک گفت.

جستجو
آرشیو تاریخی