صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

برآورد تولید 200 هزار تنی پسته در سال 1402

ایران دومین تولیدکننده پسته در دنیاست و بیشترین میزان تولید پسته به خاور دور، اتحادیه اروپاو شبه‌قاره هند صادر می‌شود

نفیسه امامی
خبرنگار

تولید پسته در کشور طی سال‌های اخیر بر اثر سرمازدگی، گرمازدگی و خسارت تگرگ با کاهش تولید مواجه شد اما امسال برآورد شده است تا حدودی میزان خسارات وارد شده جبران شود. بر‌اساس آمارهای موجود، میزان محصول تولیدی سال 1401 در ایران 106 هزار تن پسته خشک بود، اما پیش‌بینی می‌شود در 28 استان پسته‌خیز کشور برای سال‌جاری 200 هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و رفسنجان خواهد بود. فرماندار رفسنجان که عضو انجمن تولیدکنندگان پسته نیز است، پیش‌بینی رشد ۲ برابری تولید پسته رفسنجان در سال‌جاری را کرده است. به گفته حسین رضایی، در حالی که تولید پسته رفسنجان طی چند سال اخیر به علت سرمازدگی، سیل یا گرمازدگی افت شدیدی داشت، پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول قرار است بیس از ۲ برابر پارسال باشد. تولید پسته در کشور در سال 1386 به اوج خود رسید بطوری که در این سال حدود 265 هزار تن پسته تولید شد، اما شدت گرفتن خشکیدگی منابع آب در مناطق سنتی تولید پسته کشور، باعث شد دوباره در حجم بالا پسته تولید نشود، اما کشاورزی چندسالی است که با وجود تغییرات اقلیمی آسیب دیده و با کاهش تولید مواجه شده است اما با استفاده از راهکارهای علمی تولید می‌توان میزان تولید را افزایش داد.

صادرات ۲۸ میلیون یورو پسته ایران به اروپا در ۳ ماه
بر‌اساس اعلام مرکز آمار اروپا میزان صادرات پسته ایران به اروپا در سه ماهه نخست سال 2023، 28.3 میلیون یورو بوده است. آلمان، اسپانیا و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکنندگان پسته از ایران در سه ماهه نخست 2023 بوده‌اند. از کل صادرات 28.3 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در این دوره 19.5 میلیون یورو مربوط به واردات آلمان از ایران بوده است.
مقدار صادرات پسته هر سال تغییر می‌کند و فاکتورهایی چون میزان تولید و نرخ ارز در حجم صادرات سالانه پسته تعیین‌کننده است. آمارهای صادراتی گمرک در سال 1401 نشان می‌دهد، 56 هزار و 298 تن و 43 کیلوگرم انواع پسته به ارزش 405 میلیون و 44 هزار و 877 دلار از کشور صادر شده که نسبت به سال 1400 با کاهش روبه‌رو بوده است. قیمت هر کیلو پسته صادراتی بسته به انواع مختلف آن در حدود 7 تا 9 دلار است و امریکا مهم‌ترین رقیب ایران در تولید پسته محسوب می‌شود بطوری که در سال گذشته امریکا حدود 600 هزار تن پسته تولید کرده بود.

ایران دومین تولیدکننده پسته جهان
محمود ابطحی رئیس هیأت امنای انجمن پسته ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به امکان افزایش تولید پسته در سال 1402 گفت: طبق برآورد انجمن پسته 170 تا 200 هزار تن پسته در سال‌جاری به تولید خواهد رسید. قطب پسته ایران رفسنجان در استان کرمان است اما در سال گذشته استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی توانستند بیشترین میزان پسته را تولید کنند ولی امسال مجدداً استان کرمان قطب تولید پسته در کشور خواهد بود.
ابطحی وضعیت صادرات پسته را قابل قبول ندانست و افزود: علی‌رغم تولید پسته باکیفیت در کشور، امکان رقابت با قیمت‌های جهانی وجود ندارد زیرا قیمت‌های داخلی با قیمت‌های بازار جهانی همخوانی ندارد و قیمت ما بیشتر است. از سوی دیگر تولیدکنندگان به امید بالا رفتن قیمت پسته عرضه آن را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و امکان رقابت کاهش پیدا می‌کند. وی اضافه کرد: کشور امریکا اولین تولیدکننده پسته در جهان است و 4 برابر بالاتر از ایران تولید می‌کند. امریکا هر کیلو پسته را در حدود 8 دلار به فروش می‌رساند و ایران هم بیشتر از این رقم نمی‌تواند بفروشد که این عدد با قیمت‌های داخلی همخوانی ندارد. رئیس هیأت امنای انجمن پسته ایران تصریح کرد: ایران دومین تولیدکننده پسته در دنیاست و بیشترین میزان تولید پسته به خاور دور، اتحادیه اروپا، شبه‌قاره هند، کشورهای مشترک‌المنافع و خاورمیانه صادر می‌شود. تا سال گذشته بیشترین میزان صادرات به کشور چین انجام می‌گرفت و در سال‌جاری به روسیه رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی