صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

نوشته محمد قربانی پیرامون فیلم‌هایی که بخشی از پازل براندازی روانی مردم کشورمان را در سال‌های اخیر شکل داده‌اند، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی درباره یک بنای تاریخی که بهانه تألیف رمان تازه‌اش شده و خبر شبنم مقدمی درباره پخش هفتگی مسابقه موسیقایی «صداتو» بخشی از مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

تلاش سینمایی برای براندازی روانی مردم
محمد قربانی، منتقد سینما با انتشار تصویری از کن لوچ، فیلمساز سوسیالیست انگلستانی نوشته: ژانری از اواخر دهه هشتاد در سینمای ایران شکل گرفت که بخشی از پازل براندازی روانی مردم ایران در سال‌های اخیر بوده است: ژانر نکبت.
عده‌ای از طرفداران این ژانر در برابر این نقد که چرا این‌دسته فیلم‌ها هیچ راه رهایی و افق روشنی برای جامعه ترسیم نمی‌کنند، می‌گویند این «واقعیت» جامعه است. آنها نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که اساساً مسأله هنر نه واقعیت، که حقیقت است. تصویر چرک زندگی مردم، بی‌آنکه امیدی به آنها داده شود، چیزی جز خمودگی و سرخوردگی به همراه ندارد و البته حافظ وضع موجود است. هرچند مدافعان این‌دست فیلم‌ها دغدغه هنر ندارند و نمی‌توانند بدون عینک ایدئولوژی به مسائل نگاه کنند.
اما #کن_لوچ، فیلمساز سوسیالیست انگلستانی که سال‌ها چهره رنجبران و فرودستان را در سینما ترسیم کرده، می‌گوید: زمانی که خطر ناامیدی و یأس جهان را فرا گرفته، ما باید با فیلم‌هایمان امید را بشارت دهیم و ضرورت خلق یک جهان دیگر را که اولویت بشر است، گوشزد کنیم.
بهانه حمیدرضا شاه‌آبادی برای رمان تازه‌اش
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی عکسی از یک بنای تاریخی منتشر کرده و در توضیحات آن نوشته: «اینجا کاروانسرای سنگی (داش کاروانسرا) در شهر زنجان است؛ بنایی به جامانده از عهد صفویه که امروز شکل یک رستوران بزرگ به خود گرفته است. این کاروانسرا قرار است محل وقوع حوادث فصل‌های آخر رمان جدید من باشد. رمانی که هنوز اسمی برایش انتخاب نکرده‌ام. داستان نوجوانی که در شرایطی ویژه مأمور می‌شود تا یک جسد را از تهران تا تبریز با خود حمل کند.
با این محل، اول از طریق اینترنت آشنا شدم. به دنبال یک کاروانسرای متفاوت که در میانه راه تهران_ تبریز باشد، جست‌و‌جو کردم و به اطلاعات و عکس‌هایی درباره این کاروانسرا رسیدم؛ جایی که بنای آن با معماری مرسوم کاروانسراهای ایرانی تفاوت دارد، کاروانسرایی مسقف و بدون فضای باز. دو هفته پیش برای اینکه این محل را از نزدیک ببینم راهی زنجان شدم. متأسفانه کارکنان رستوران برای آشنایی بیشتر من با این محل همکاری خاصی نکردند اما خودم با دقت گوشه‌گوشه آن را دیدم و عکس گرفتم. دقیقاً همان‌جایی بود که می‌خواستم. دو دالان بلند با حجره‌های تو در تو و دیوارهای سنگی دود گرفته‌، که در یک شب تاریک، نور کم‌رمق مهتاب که از سوراخ‌های سقف آن به درون می‌ریخته، سایه‌های ترسناکی در آن ایجاد می‌کرده است. فضایی متروک و مرموز که می‌تواند محل خوبی برای مخفی شدن یک دیو باستانی سه هزار ساله باشد!»

نوشته قهرمان تکواندوی جهان برای دختران
ناهید کیانی با به اشتراک گذاشتن تصویری از خود روی سکوی قهرمانی تکواندوی جهان، در حالی که مدال طلا دریافت کرده، نوشته: «من امروز روی بلند‌ترین سکوی جهان ایستاده‌ام، مثل کوهنوردها که هر چه از کوه بالاتر می‌روند وسعت بیشتری از شهر را می‌بینند، من امروز و از روی همین سکوی قهرمانی وسعت بیشتری از زندگی‌ام را می‌بینم؛ تمام روزهایی را که سخت تمرین می‌کردم، پیروزی‌ها و شکست‌هایم را، زمین خوردن‌ها و بلندشدن‌هایم را، خانواده‌ام را که همیشه صبور بودند و بی‌حاشیه، همراه همیشگی‌ام را که صادقانه رفیق بود و همدم روزهای تیره و روشنم، تمام مربی‌هایی را که با تمام وجود برای رشد من تلاش کردند.
من از روی همین سکو و از بام تکواندوی جهان وسعت بیشتری از کشورم را ‌می‌بینم، دخترانی را می‌بینم سرشار از استعداد که اگر خودشان را باور داشته باشند، روزی رؤیاهایشان را لمس خواهند کرد. من آنقدر خواستم که شد، شما هم بخواهید که خواهد شد. من با تمام وجودم جنگیدم و شد.»

خبر شبنم مقدمی درباره یک مسابقه موسیقایی
شبنم مقدمی بازیگر تصویری منتشر کرده که خبر از پخش برنامه «صداتو» در شبکه نمایش خانگی می‌دهد، او نوشته: «تازه شروع ماجراست... این تیم برنامه‌ها داره براتون!... برنامه‌های تماشایی. ما، هم‌گام و هم‌دل و هم‌راه و هم‌نفس و هم‌دست شدیم برای ساختن اوقات خاص... کمی بی‌ملال‌تر... کمی خوش‌اخلاق‌تر... کمی خندون‌تر... امیدوارم تونسته باشیم... امیدوارم شده باشه... ممنون از این استقبال خاص. دم‌تون گرم...» آنطور که این هنرمند نوشته، مسابقه موسیقایی صداتو هر چهارشنبه در شبکه‌ نمایش خانگی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی