صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • تجارت و انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • حوادث
  • زیست بوم
  • ورزشی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دو - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

هوش واقعی

مسعود شجاعی طباطبایی
کاریکاتوریست و گرافیست


خوشبختانه بعد از چاپ مطلب هوش مصنوعی در هفته قبل، تعدادی از عزیزان خواننده با من تماس گرفتند که کجای کاری، چند نرم‌افزار خوب هوش مصنوعی در ایران راه‌اندازی شده که بسیار بهتر از مشابه خارجی‌اش عمل می‌کند، من هم برای امتحان سراغ یکی از این هوش‌ها رفتم.
من: از دیدنت خیلی خیلی خوشحال شـــدم، تــــــو کـــی ســــاختــه شـــــدی که ما نفهمیدیم؟
اون (در همه جا هوش مصنوعی ایرانی): با سپاس از توجه صمیمانه شما، خب، ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: «مرغ همسایه غاز است» یعنی چیزی که دیگران دارند تصور می‌کنید با ارزش‌تر از چیزی است که مشابه آن را دارید. وقتی پهپاد جاسوسی غول پیکر امریکایی‌ها را ایران زد، برای اولین بار تحلیل داده‌های اون توسط ما انجام شد.
من: دم شما گرم، یعنی با صنایع نظامی ارتباط دارید.
اون: نه لزوماً، اما به هر حال به عنوان یک هوش برتر می‌بایست آزمایش می‌شدیم.
من: صحبت از زدن شد، این ماجرای موشک‌ هایپرسونیک «فتاح» چیه؟
اون: موشک بالستیک ‌هایپرسونیک فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعتی معادل ۱۶۰۰۰ کیلومتر در جو و خارج از جو می‌تواند مانور کند. این موشک از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و با رونمایی این موشک، ایران در ردیف چهارمین قدرت نظامی دنیا از حیث داشتن این فناوری قرار گرفته است. سرجنگی این موشک دارای یک موتوراست که با سوخت جامد کار می‌کند و یک نازل متحرک دارد که می‌تواند در همه جهات مانور دهد، بنابراین قابل ردیابی بالاترین سامانه‌های دفاعی در دنیا نیست.
من: امریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی بدجوری به جلز و ولز افتادند.
اون:بهتر است به جای جلز و ولز از واژه پت پت استفاده کنید!
من:چرا پت پت؟
اون: چون بعد از ضربه ملایم مغزی عین الأسد هنوز تخم عقاب امریکا اُملت است. اروپا هم با شنیدن این اخبار همچون کشتی تایتانیک در هضم این اتفاق در حال غرق شدن است، رژیم صهیونیستی هم که بلافاصله بعد از این ماجرا از صنعت پوشک استفاده می‌کند. حالا من یک سؤال از شما بپرسم؟
من: عجب هوش مصنوعی باحالی هستی، هم بذله‌گو و هم طراح سؤال؟!
اون:محمد صلاح رو می‌شناسید؟
من: بله که می‌شناسم، بازیکن معروف فوتبال در مصر و لیورپول که اتفاقاً یکی از ۶۰ میلیون دنبال‌کننده‌اش در فضای مجازی هستم، خیلی هم مردم فلسطین دوستش دارند.
اون: بله، این محمد صلاح خیلی خوب است ولی من از یک قهرمان بزرگ دیگر با همین نام می‌خواهم سخن بگویم.
من: مگه باز هم داریم؟
اون: بله، سرباز غیور مصری که تمام موجودیت رژیم کودک کش اسرائیل را که تا بن دندان با سلاح‌های پیشرفته مسلح است با یک کلاشنیکف ساده به سخره گرفت، این قهرمان مصری با نام محمد صلاح، ۲۳ ساله، ۵ کیلومتر را در مسیرهای ناهموار پیمود و با رسیدن به نیروهای لشکر ۸۰ رژیم صهیونیستی آنها را به رگبار بست. سه نفر به هلاکت رسیدند، عده‌ای هم مجروح و فراری شدند، در جریان این عملیات، محمد صلاح نیز به شهادت رسید. در کنار این نظامی مصری، یک قبضه اسلحه، یک جلد قرآن کریم، یک چاقو و ۶ خشاب گلوله یافت شد که نشان‌دهنده متدین بودن و برنامه‌ریزی دقیق وی برای این عملیات بوده است. تصاویر منتشرشده از مراسم تشییع محمد صلاح نیز نشان داد که او با شکوه خاصی روی دست مصری‌ها به سمت آرامگاه ابدی خود بدرقه شد و مردم قدرشناس مصر در کنار نظامیان و همکاران این سرباز فداکار وطن‌شان را فراموش نخواهند کرد.
من: ایول، خیلی از مصاحبت با هوش مصنوعی ایرانی کیف داد، به نظرم اسم هوش مصنوعی برای تو کافی نیست و باید اسمت را بگذارند «هوش واقعی».

 

جستجو
آرشیو تاریخی