بایگانی تهدیدات خارجی

ابوالفضل ظهره‌وند
کارشناس مسائل بین‌الملل


ساخت موشک هایپرسونیک فتاح که دیروز از آن رونمایی شده است، ایران را جزو 4 قدرت اول جهان قرار داده که توانسته‌اند به این تکنولوژی دست پیدا کنند.
اما مهم‌تر از مشخصات و ویژگی‌های این موشک، پیامی است که ساخت آن در معادلات قدرت از خود بر جای خواهد گذاشت. غربی‌ها که چیزی جز زبان قدرت برایشان قابل فهم نیست، به سطح بالایی از قدرت بازدارندگی ایران برخورد کرده‌اند. قدرتی که حتی کشورهایی مانند امریکا که دارای این نوع از تکنولوژی هستند، هنوز هم در حوزه دفاعی به هیچ سامانه‌ای برای مقابله با آن دست نیافته‌اند.
 بنابراین ساخت چنین موشکی ما را زیر لوای یک بازدارندگی قطعی قرار می‌دهد. چنین دستاورد مهمی سبب خواهد شد که دشمنان و در رأس آن امریکا و رژیم صهیونیستی، حساب ویژه‌ای بر روی ایران باز کنند و آنهایی که همواره تهدیدات ابلهانه‌ای علیه ایران داشته‌اند مجبورند همه آن تهدیدات را به بایگانی بفرستند.
این موشک کمتر از 7 دقیقه می‌تواند به هدف خود در داخل خاک سرزمین‌های اشغالی برسد. این یعنی بازدارندگی و خنثی کردن تمامی اهداف و برنامه‌های شومی که صهیونیست‌ها علیه امنیت ملی ایران در سر می پروراندند.
امریکایی‌ها به عنوان دیگر دشمن ایران در مناسبات منطقه‌ای هم، پذیرفته بودند که موضوع ایران را باید در تراز یک قدرت اثرگذار در معادلات بین‌المللی در نظر گرفت. آنها دیگر تشکیکی در موجودیت این موشک ندارند و می‌دانند که باید مسائل خود را در قالب همان معادله قدرت، با ایران حل و فصل کنند و از زیاده‌خواهی و آن ادبیاتی که در گذشته در قبال ایران بکار می‌گرفتند، کوتاه بیایند. حالا امریکایی‌ها به خوبی دریافته‌اند که نه تنها سیاست تحریمی تأثیری روی ایران ندارد بلکه با اجرای همین سیاست، ایران توانسته به رشد خود ادامه دهد و در سطح بالایی از بازدارندگی قرار بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی