اخبار

مصوبه ساماندهی اجاره‌‌بها
باید در مجلس تصویب شود
 سخنگوی دولت از سه گام اساسی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها خبر داد و گفت: مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن باید در مجلس یا شورای عالی سران قوا به تصویب برسد تا تبدیل به قانون شود.
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی درباره مصوبه شورای عالی مسکن در تعیین سقف اجاره‌بها گفت: طرحی که در مجلس برای تعیین سقف اجاره‌بها در دست بررسی نمایندگان است، یکی از محورهای آن به تعیین سقف اجاره‌بها اختصاص دارد و البته دولت هم لایحه دوفوریتی در این خصوص تهیه کرده است. دبیر هیأت دولت ادامه داد: البته دولت در جاهایی که اختیار قانونی دارد، از آنها بهره‌برداری می‌کند تا بتواند در این سقف، نرخ‌ها را کنترل کند ولی در شرایط کنونی دولت اختیار قانونی برای اعمال سقف اجاره‌بها ندارد.
سخنگوی دولت اقدام دوم قوه مجریه برای کنترل اجاره‌بها را نظارت مستمر بر بنگاه‌های مشاوران املاک دانست و افزود: دولت با اصلاح یک آیین‌نامه، مبنای محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک را تغییر داد تا اقتصاد مخرب نباشد که هر چه قیمت‌ها بالاتر باشد، مشاوران هم سود بیشتری دریافت کنند؛ این مصوبه برای اجرا نیازمند همکاری اتاق اصناف است.
دبیر هیأت دولت همچنین اظهار داشت: دولت در اقدامی دیگر وارد حوزه ثبت قراردادهای اجاره شد و وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای راه‌اندازی کرد تا موجر و مستأجر بتوانند به‌صورت رایگان قراردادهای اجاره را در این سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند و در عمل نیازی به مراجعه به دفاتر مشاوران املاک نداشته باشند.
سخنگوی دولت سومین اقدام دولت برای کنترل بازار مسکن را تهیه لایحه دوفوریت اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن عنوان کرد و افزود: با تصویب و اجرای این قانون، دیگر خبری از سودجویی‌ها از حوزه معاملات مسکن نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در حال حاضر طرح دوفوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را در دست بررسی در صحن علنی مجلس دارند که بررسی این طرح ۱۴ ماده‌ای طی دو هفته گذشته در دستور کار نمایندگان قرار داشت و تاکنون ۱۳ ماده آن تعیین تکلیف شده که تعیین سقف اجاره‌بها با تهیه آیین‌نامه‌ای از سوی دولت، یکی از مواد این طرح است. به نظر می‌رسد رسیدگی به این طرح در هفته آینده در مجلس به اتمام برسد و راهی شورای نگهبان شود.
شورای عالی مسکن نیز در جلسه ۲۴ اردیبهشت امسال سقف افزایش اجاره‌بها را در تهران حداکثر ۲۵ و در سایر شهرها ۲۰ درصد تعیین کرد.

 

اروپا همچنان در مدار اتهام‌زنی
یک روز پس از آنکه «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در جلسه شورای حکام مدعی شد که ادعای آژانس درباره سایت «مریوان» همچنان مطرح است، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که منتشر کرد، اتهامات خود را علیه روند صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران تکرار کرد.
پیش‌تر در شرایطی که رسانه‌های غربی همچون رویترز و آسوشیتدپرس با ادعای دسترسی به گزارش‌های محرمانه آژانس اعلام کرده بودند که یکی از سه موضوع اختلافی میان ایران و آژانس مربوط به پرونده «مریوان» بسته شده است، اما در بیانیه روز دوشنبه «گروسی» تلویحاً این گزاره رد و ادعا شد که ارزیابی آژانس درباره سایت مریوان همچنان پابرجاست؛ ادعایی که البته نقیض آن در همان بیانیه با اعلام اینکه «آژانس در حال حاضر سؤال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسأله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست» تصریح شد. همین موضع‌گیری ضد و نقیض باعث شد تا کشورهای اروپایی در بیانیه روز گذشته خود مدعی شوند که خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران افزایش یافته است.
اتحادیه اروپا در این بیانیه درحالی که مدعی شده «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است و برعکس همچنان به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد» در عین حال پیشرفت همکاری میان آژانس و ایران را تأیید کرده است.
به‌رغم تأیید پیشرفت در همکاری‌های ایران و آژانس در اظهارات اخیر گروسی، اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته با آژانس به شیوه‌ای مستمر و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ این نهاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدون تأخیر محقق شود. بروکسل همچنین از ایران خواسته اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر بگیرد. موضع ضد و نقیض اتحادیه اروپا نشان می‌دهد اروپا فارغ از بی‌توجهی به اجرای مسئولیتی که در قبال اجرای تعهدات خود نسبت به جمهوری اسلامی داشته، همچنان بر کرسی یک مدعی نشسته و می‌کوشد از حربه آژانس برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ذیل هدف امتیازگیری حداکثری بهره ببرد.
ادعاهای کشورهای اروپایی علیه ایران از سوی «لارا هولگیت»، نماینده امریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز تکرار شد. این مقام امریکایی در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس، با تکرار ادعاهای غرب درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در زمینه اجرای موارد توافق شده در مارس گذشته شد.

واکنش اولیانوف به اتهام‌های اروپا علیه ایران
اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو نیز در واکنش به ادعاهای کشورهای اروپایی گفت: در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی نگرانی‌ها و شکایات زیادی را درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کردند.  جدی گرفتن آنها دشوار است، زیرا اگر امریکا و تروئیکای اروپایی برای نهایی کردن توافق در مورد برجام به مذاکرات وین بازگردند، آنها می‌توانند  به سرعت به حل و فصل این مشکلات کمک کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی