خرید تضمینی گندم از مرز 3میلیون و 500 هزار تن گذشت

خرید تضمینی گندم با رشدی 45 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است

امین محمودی
خبرنگار

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی و بنیاد ملی گندمکاران تا روز گذشته بیش از 3 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این آمار نشان دهنده رشد 45 درصدی خرید تضمینی این کالای اساسی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته است.
این میزان خرید گندم توسط وزارت جهاد کشاورزی برابر با 47 درصد میزان خرید تضمینی این محصول در سال گذشته(7 میلیون و 500 هزار تن) است که با توجه به باقی ماندن 110 روز دیگر به برداشت گندم در سراسر کشور می‌توان به خرید بیش از 8 میلیون و 500 هزار تن محصول از کشاورزان امیدوار بود.  با این حال به نظر می‌رسد امسال تولید این کالای اساسی از مرز 12 میلیون و 500هزار تن عبور کند که نشان‌دهنده آن است که تولید گندم با یک میلیون تن رشد نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است؛ امری که می‌تواند نوید بخش تأمین حجم قابل توجهی از نیاز خبازی‌های سراسر کشور به آرد باشد و شاهد آن باشیم که کشورمان در زمینه واردات گندم و ارزبری گسترده آن رهایی یابد.
این در حالی است که به دلیل خودکفا نشدن در تولید گندم در سال 1400 به ناچار برای واردات این کالای اساسی دو میلیارد و 500 میلیون دلار و در سال گذشته دو میلیارد دلار برای آن ارز از کشور خارج شده است. از طرف دیگر تاکنون حدود 15 هزار و 500 میلیارد تومان دولت و وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان پرداخت کرده که این میزان بیش از 30 درصد از مطالبات آنها است به همین منظور قرار است 30 هزار میلیارد تومان باقیمانده را در اواخر این هفته به کشاورزان اعطا کند. در همین خصوص مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: بدون شک تولید قوت لایموت مردم در سال‌جاری با افزایش محسوسی روبه‌رو خواهد شد که این امر نشأت‌گرفته از سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: غالباً افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌تواند بهترین حمایت دولت از کشاورزان باشد، امری که طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی به آن عمل کرده است.
این کارشناس مسائل کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1400 شاهد آن بودیم که 7 میلیون و 75 هزار تن گندم به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون دلار وارد کشور شد که این امر به عدم تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی گندم برمی‌گردد.
سروی در خصوص اصلاح الگوی کشت و طرح جهش دیم‌زارها در کشور نیز گفت: اجرای این دو طرح نتایج خود را در بلندمدت نشان خواهد داد، لکن افزایش حداقل یک میلیون تنی تولید گندم در کشور مرهون اجرای این دو طرح است.
وی تصریح کرد: کشت محصولات اساسی کشاورزی همچون گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی و چغندرقند باید در سرلوحه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و با سیاست‌های کنترلی بتوانند از کشت محصولات غیراساسی و آب‌بر جلوگیری کرده تا سطح زیر کشت بیشتری از اراضی کشاورزی سراسر کشور به این محصولات اختصاص یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی