رفع کمبود مرغ با رشد 13 میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی

واردات تخم مرغ نطفه‌دار مرغ ‌گوشتی برای افزایش تولید مرغ در کشور کلید خورده است

اثرات کاهش مقطعی جوجه‌ریزی در اواخر سال گذشته با افزایش نرخ مرغ بر بازار خود را نشان داد و باعث شد بازار از اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه، به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شود. اگرچه دولت برای جبران افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان اقدام به اصلاح قیمت مصوب مرغ از 63 هزار به 73 هزار تومان کرد و قیمت‌ها تا حدودی متعادل شدند اما در کنار افزایش تقاضای خرید مرغ، تلاش شد با افزایش میزان جوجه‌ریزی، مصرف پوشش داده شود.
با توجه به افزایش جوجه‌ریزی اکنون تولید گوشت مرغ کشور افزایش یافته و به وضعیت عادی نزدیک شده است به طوریکه با افزایش تولید از شرایط التهابی عبور کرده‌ایم و تولید کشور تقریباً به نیاز بازار رسیده است. محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اعلام کرده است «به علت افزایش مصرف گوشت مرغ، امیدوار هستیم بتوانیم حداقل بر اساس منابع داخلی که داریم ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه را تا شهریور ماه به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسانیم تا بتوانیم نیاز داخلی کشور را جوابگو باشیم.»

افزایش ۱۳ میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی در خرداد
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی میزان جوجه‌ریزی در اسفندماه 85 میلیون قطعه، فروردین ماه 107 میلیون قطعه و در اردیبهشت ماه 114 میلیون قطعه انجام گرفت اما برآورد می‌شود این میزان برای خردادماه به 120 میلیون قطعه برسد. بنابر این آمار جوجه‌ریزی خرداد نسبت به اردیبهشت ۱۲ تا ۱۳ میلیون قطعه افزایش پیدا می‌کند که با وجود این کمبودی در عرضه وجود نخواهد داشت.
طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، با توجه به جوجه‌ریزی خرداد، حداقل ۲۲۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می‌شود. در خرداد ماه ۱۶۷ میلیون و ۴۷۰ هزار تخم‌مرغ خوابیده شده که ۲ میلیون قطعه از محل واردات و مابقی تولید داخل است. بنابر اعلام آمار این انجمن از مجموع تخم مرغ خوابیده شده بالغ بر 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی تا پایان خرداد انجام می‌گیرد که حداقل ۲۲۰ هزارتن مرغ تولید می‌شود. با احتساب این میزان تولید کمبود عرضه در هفته‌های آتی رفع خواهد شد. در همین راستا انتظار می‌رود با توجه به افزایش میزان جوجه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده در آینده نزدیک به قیمت مصوب 73 هزار تومانی مرغ برسیم.

برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت جوجه یک‌روزه
یکی از دلایل اصلی در افزایش قیمت مرغ، بالا رفتن قیمت جوجه یکروزه بود که نرخ آن را تا 25 هزار تومان افزایش داد اما اکنون با هماهنگی‌های انجام گرفته بین اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یکروزه قرار است هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب 15 هزار و 900 تا 16 هزار و 900 تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. از سوی دیگر واردات تخم مرغ نطفه‌دار مرغ ‌گوشتی برای جبران تقاضای موجود برای جوجه‌ریزی و افزایش تولید مرغ در کشور کلید خورده است. بر همین اساس علی محصصی سرپرست مدیریت امور طیور جهاد کشاورزی استان گیلان با ارسال نامه‌ای به مدیران کارخانجات جوجه کشی استان از امکان واردات این محصول برای پرکردن ظرفیت خالی کارخانجات خود خبر داده است. آقا میری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در این ارتباط گفته بود: برای کاهش قیمت جوجه در بازار و افزایش تولید برنامه‌ریزی شده است تا اگر کسری وجود داشته باشد برای واردات اقدام شود.

رفع مشکل در تأمین نهاده
کمبود و تأخیر در تأمین نهاده دام و طیور یکی از دلایل دیگری بود که باعث افزایش قیمت در زنجیره تولید مرغ گردید اما بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی اکنون تأمین و عرضه کنجاله سویا و ذرت در سامانه بازارگاه توسط معاونت بازرگانی این وزارتخانه در حال پیگیری است که به اندازه نیاز مرغداران در بازارگاه بارگذاری شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد. معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز متعهد شده است در حال حاضر مشکلی در تأمین و بارگذاری نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نیست و کمبود انواع نهاده به خصوص کنجاله سویا تأمین شده و طبق روال قبلی انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی