کاهش خروج ارز با حمایت از شرکتهای دانشبنیان
در حال حاضر ۴۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور توسط شرکتهای داخلی تولید میشود
محدثه جعفری
خبرنگار
نمایشگاه ایران هلث بهعنوان دومین رویداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت در منطقه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی برپا میشود امسال در بیست و چهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه ایران هلث بیش از ۵۰۰ شرکت تأمینکننده اقلام پزشکی در ۱۱ سالن و همچنین فضای باز حضور پیدا کردند که از این تعداد ۳۹۱ شرکت داخلی و ۱۰۹ شرکت خارجی با رشد ۶۰ درصدی نسبت به دوره گذشته، مشارکت داشتهاند. ایران هلث فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکتهای فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید بیش از 25 هزار بازدیدکننده تخصصی ودستاندرکاران این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوریهای آتی خود را هدایت نمایند.
صادرات ۱۲۰میلیون دلاری تجهیزات پزشکی
همزمان با آخرین روز نمایشگاه بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در میان غرفهداران به بازدید از نمایشگاه پرداخت و در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور توسط شرکتهای داخلی تولید میشود و به طور کلی پیشرفت خوبی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی داشتهایم.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه ۵۰۰ شرکت تولیدکننده داخلی و خارجی حضور دارند که در بخش خارجی از 25 کشور نمایندگانی در این نمایشگاه مستقر شدند. خوشبختانه بیش از ۱۲۰ شرکت دانشبنیان هم دراین نمایشگاه غرفهدار هستند که امیدواریم به روزی برسیم که بتوانیم تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم. در حال حاضر 60 درصد تجهیزات کشور وارداتی است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان کرد: اکنون هزینه واردات تجهیزات پزشکی حدود یک میلیارد دلار است که امیدواریم به مرور زمان این هزینه کمتر شود. در سال گذشته ۱۲۰میلیون دلار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی داشتهایم. انشاءالله سال آینده بتوانیم در این زمینه بازاریابی بهتری هم داشته باشیم. وی با اشاره به رشد 43 درصدی تولیدات دانشبنیان در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: وضعیت کنونی ما مطلوب است و بنا داریم حمایتهای خوبی از شرکتهای دانشبنیان داشته باشیم به همین منظور در دولت آییننامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان را به تصویب رساندیم تا بتوانیم تسهیلات مناسبی را به این شرکتها ارائه دهیم همچنین ایجاد شهرکهای دانشبنیان در علوم پزشکی است که در همین رابطه شهرک شهید سلیمانی در دانشگاه تهران به تازگی در حال تأسیس است.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به اندونزی و دیدار با مسئولان این کشور در خصوص صادرات تجهیزات پزشکی هم گفت: روبات جراح پیشرفته در ایران تولید و فناوری آن را به کشور اندونزی منتقل کردهایم و اندونزی اعلام آمادگی کرده تا تجهیزات مورد نیاز بیمارستانهای در حال راهاندازی و بهرهبرداریاش را از ایران وارد کند. تجهیزات پزشکی تولیدی ایران به کشور اندونزی صادر شده است. این کشور اعلام آمادگی کرده است تا بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بیمارستانهایش را از تولیدات ایران خریداری کند اما اشتباهی که در فضای مجازی رخ داد سبب شد مردم فکر کنند که ایران میخواهد این تجهیزات را اهدا کند در صورتی که بحث ما بر سر صادرات و فروش به این کشور و دیگر کشورهای متقاضی تجهیزات تخصصی جمهوری اسلامی ایران است.دکتر عیناللهی با اشاره به ایجاد شرایط برای نگهداری نخبگان در کشور عنوان کرد: سطح درآمدی را در بیمارستانها تا دو برابر افزایش دادیم و در مناطق محروم سقف کارانه را برداشتیم همچنین اقداماتی هم در جهت کاهش مالیات در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم. باید دیپلماسی علم را گسترش دهیم تا جوانان و بویژه نخبگان به میهن خود اعتقاد داشته باشند.
تولید مطلوب متناسب با نیاز کشور
در این نمایشگاه شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی محصولات و خدماتشان را ارائه دادند. شرکتهای حاضر در نمایشگاه ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، فرصتی برای تعامل با شرکتهای همکار، برندینگ و معرفی محصولات و توانمندیها در سطح بینالمللی و همچنین جذب سرمایهگذاران خارجی و داخلی و توسعه کسب و کار ایجاد خواهند کرد.
دکتر علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در حاشیه نمایشگاه در گفتوگو با «ایران» ضمن ابراز امیدواری از حضور پررنگ شرکتهای تابعه در بیست وچهارمین نمایشگاه ایران هلث بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رشد و رونق تولید با برنامهریزیهای صورت گرفته در این نمایشگاه تلاش گردیده موضوع گفتوگو با شرکتهای دانشبنیان در بحث افزایش ظرفیت خطوط تولیدی و رشد تولید، بهروزرسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین به منظور تحقق شعار سال باشد.
وی برنامههای سازمان و شرکتهای تابعه در سال جاری را مبنی بر ارتباط بیشتر با دانشبنیانها، تولید حداکثری و تولید مطلوب متناسب با نیازهای مردم عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این رویداد چهار روزه معرفی توانمندیها و محصولات در سطح گسترده و بینالمللی، برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و شناخت نیازهای آنان (خصوصی و دولتی)، شناخت رقبا و آشنایی با خدمات، محصولات و برنامههای آنان، ارتباط با تأمینکنندگان مواد خام و ارائهدهندگان خدمات صنعتی، شناخت شرایط کلی بازار و امکان برنامهریزی بر اساس آن است.