سرخابی‌ها، امشب در فینال جام حذفی آتش به پا می‌کنند

چهارشنبه سوری!

گفت‌وگو با 2 کاپیتان سابق و شماره 20 سرخابی

منتظر یک دربی جذاب باشید

 قرار است امروز یک فینال جذاب ایرانی ایرانی برگزار شود که می‌توان آن را به چهارشنبه سوری تشبیه کرد. چرا که قرار است در این بازی هم آتش به پا شود و تیم برنده جشن بگیرد. مسابقه‌ای بین استقلال و پرسپولیس که قرار است فینال جام حذفی را از ساعت 19:45 امشب در ورزشگاه آزادی تهران مقابل هم برگزار کنند و تیم برنده دربی در پایان آن جام را بالای سر ببرد و هوادارانش سور به پا کنند؛ اتفاقی که باعث شده تا دربی 101 از دربی‌های قبلی متمایز باشد و هیجان آن را در نقطه جوش قرار داده است. دیداری که اشکان خورشیدی داور آن است و علیرضا ایلدروم و حسن ظهیری کمک‌های اول و دوم او هستند.

حامد جیرودی
روزنامه نگار

چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند تا پس از نیمه‌شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش، مشخصه اصلی آن است و به همراه برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود. در مورد واژه «سوری» برخی «سور» را در معنای جشن، شادمانی، نشاط و عیش گرفته‌اند و نظر دیگر و درست این است که «سوری» را به معنای سرخ می‌دانند؛ چون در این جشن آتش سرخ افروخته می‌شود. در زبان فارسی، گل سوری به معنی گل سرخ است. نام نخست این مراسم هم ابتدا «جشن سوری» بوده‌ و واژه چهارشنبه بعدها وارد این نام شده ‌است. حالا قرار است امروز یک فینال جذاب ایرانی ایرانی برگزار شود که می‌توان آن را به چهارشنبه سوری تشبیه کرد. چرا که قرار است در این بازی هم آتش به پا شود و تیم برنده جشن بگیرد. مسابقه‌ای بین استقلال و پرسپولیس که قرار است فینال جام حذفی را از ساعت 19:45 امشب در ورزشگاه آزادی تهران مقابل هم برگزار کنند و تیم برنده دربی در پایان آن جام را بالای سر ببرد و هوادارانش سور به پا کنند. اتفاقی که باعث شده تا دربی 101 از دربی‌های قبلی متمایز باشد و هیجان آن را در نقطه جوش قرار داده است. دیداری که اشکان خورشیدی داور آن است و علیرضا ایلدروم و حسن ظهیری کمک‌های اول و دوم او هستند.

 

فینال، 23 سال و 10 ماه و 21 روز بعد

دربـــــــی پرافتخـــــارها

از آخرین فینالی که استقلال و پرسپولیس برابر هم برگزار کرده‌اند، بیش از دو دهه می‌گذرد. سرخابی‌های پایتخت، یک بار در جام قدس بازی پایانی را برابر هم برگزار کرده بودند که با برتری 2-1 استقلال به پایان رسید اما در تاریخ جام‌های حذفی، این دو تیم تنها یک بار با هم رو در رو شده‌اند. در 20 تیر 1378 و در دربی 47 که با برتری 2-1 پرسپولیس به پایان رسید پرسپولیس با گل دقیقه 12 مهدی‌ هاشمی نسب پیش افتاد اما سهراب بختیاری زاده در دقیقه 50 بازی را به تساوی کشاند. با این حال در دقیقه 85، افشین پیروانی مدیر فعلی تیم پرسپولیس، گل دوم این تیم را زد تا شاگردان علی پروین پیروز شوند و جام را بالای سر ببرند. حالا 23 سال و 10 ماه و 21 روز از آن تاریخ گذشته و دوباره قرار است دربی در فینال جام حذفی بین دو تیم مدعی این جام برگزار شود. یک طرف، استقلال که با هفت قهرمانی و شش بار حضور در فینال، پرافتخارترین تیم این مسابقات محسوب می‌شود و در سوی دیگر، پرسپولیس با شش قهرمانی و دو بار حضور در فینال، دومین تیم پرافتخار جام حذفی است.

 

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

نورمحمدی: ایده شادی گل دربی 82 با من بود
رضا نورمحمدی، مدافع میانی پرسپولیس در دهه نود جزو بازیکنانی است که 12 بار در دربی حاضر شد و چند بار بازوبند کاپیتانی را در این دیدار بزرگ به بازو بست. او در خصوص دربی پیش‌رو می‌گوید: «این دربی شرایط خاصی دارد چرا که فینال جام حذفی است و باید یک تیم برنده شود. از نظر من دربی 101 بازی جذابی خواهد شد و امیدوارم که پرسپولیس برنده این دیدار باشد. پرسپولیس در نیم فصل دوم فوق‌العاده بود و خیلی خوب توانست خودش را به صدر جدول برساند و قهرمان شود.»
او در خصوص انگیزه بازیکنان پرسپولیس برای دربی جام حذفی با وجود قهرمانی در لیگ برتر بیان می‌کند: «یحیی و بازیکنان بشدت به فکر این هستند که قهرمان جام حذفی شوند. این تیم بازی‌های خوبی مقابل حریفان خود در جام حذفی برگزار کرد که یکی از همین بازی‌های خوب، پیروزی مقابل تیم خوب هوادار بود. دربی 101 بهترین فرصت برای دبل قهرمانی پرسپولیس است البته این تیم کار ساده‌ای ندارد چرا که تیم حریف هم انگیزه زیادی برای فتح جام حذفی دارد.» مدافع سابق سرخپوشان که پیراهن شماره 20 را برتن می‌کرد، صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «استقلال تیم قابل احترامی است و این تیم هم امسال خیلی خوب کار کرد و بازی‌های زیبایی به نمایش گذاشت. قطعاً استقلال برای قدرتنمایی می‌آید تا قهرمان جام حذفی شود. در کل هم استقلال و هم پرسپولیس، در حال حاضر شرایط بسیار خوبی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا دربی جذابی را شاهد باشیم.» نورمحمدی درخصوص عملکرد یحیی گل‌محمدی چنین نظری دارد: «پرسپولیس امسال با هدایت یحیی هیچ حاشیه‌ای نداشت. علاوه بر این توانست برخی از بازی‌ها را با یک گل به پیروزی برسد که کسب این برد نشان از هنر مربی است. من با یحیی کار کرده‌ام و می‌دانم که او همیشه به دنبال فوتبال زیبا و هجومی است. پرسپولیس در حال حاضر هم از نظر مربی و هم از نظر بازیکن شرایط مناسبی دارد. برد در دربی به حضور بازیکنان باتجربه بستگی دارد که پرسپولیس از این نظر شرایطش مطلوب است.» او در ادامه به خاطره دربی 82 و پیروزی 4-2 پرسپولیس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن دربی روی نیمکت بودم و حقیقتاً بهترین دربی برای من بود. این دربی اولین دربی بعد از فوت هادی نوروزی بود. هادی پیش از این 3 گل زده و 2 پاس گل در دربی داشت، قرار بود هادی اگر در این بازی گل بزند عدد 4 و 2 را نشان دهد که قسمت نشد او بازی کند. من به طارمی پیشنهاد دادم که در صورت گلزنی شادی گلی که نوروزی در ذهنش داشت را انجام دهند که دیدیم این اتفاق افتاد. پیش از این دربی برای مهدی رحمتی کری خواندم که 4 گل می‌زنیم، بعد از پیروزی در این دیدار دیگر مهدی رحمتی را ندیدم. (باخنده)»

 

قربانی: استراتژی استقلال مقابل تیم‌های پرسپولیس و سپاهان اشتباه بود
پیروز قربانی، مدافع استقلال که در 12 دربی حضور داشت و در برخی از این دربی‌ها بازوبند کاپیتانی را به بازو بست درخصوص دربی 101 می‌گوید: «استقلال فصل بدی را پشت‌سر نگذاشت. این درست که استقلال در لیگ برتر جام نگرفت اما تیم خوب بازی می‌کرد و نتایج خوبی می‌گرفت. استقلال در لیگ سوم شد و سهمیه آسیا را کسب کرد. این تیم در جام حذفی هم عملکرد بسیار خوبی داشت و از نظر من نسبت به حریف انگیزه بیشتری برای فتح جام حذفی دارد.» مدافع دهه 80 آبی‌ها صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «حساسیت این بازی به دلیل حضور هواداران دو تیم است که البته در چند بازی اخیر، یا بدون هوادار بازی برگزار شد یا ورزشگاه آزادی به دلیل مسائل دیگر با حضور چند درصد از هواداران شاهد برگزاری این بازی بود. در کل دربی سخت و پراسترس است و باید بازیکن از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشد تا بتواند در این دیدار خوب بازی کند.» مدافع سابق استقلال که با پیراهن شماره 20 برای استقلال بازی می‌کرد، می‌افزاید: «در این دربی قهرمان جام حذفی مشخص می‌شود به این دلیل بازی بسیار حساسی است. مربی و کادر فنی در این بازی نقش مهمی ایفا می‌کنند. ساپینتو از نظر فنی مربی بدی نیست و اینکه چرا این مربی مقابل تیم‌های سپاهان و پرسپولیس نتوانست پیروز شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته ساپینتو یک اخلاق خاص دارد که باید این اخلاق را کنار بگذارد. او در این فصل چند بازی به دلیل مسائل انضباطی غایب بود که این موضوع باعث شد تا تیمش نتواند از نظر روحی شرایط خوبی داشته باشد.» قربانی می‌گوید: «استراتژی استقلال مقابل تیم‌های قدرتمند درست نبود و ساپینتو با همان استراتژی‌ای که مقابل تیم‌های دیگر بازی می‌کرد، مقابل پرسپولیس و سپاهان بازی کرد و همین موضوع باعث شد این تیم در بازی‌های بزرگ بازنده شود. از نظر من پرسپولیس در دربی پیشین هوشیارتر بازی کرد و همین عامل باعث برتری آنها شد. استقلال مقابل پرسپولیس از زمین حریف پرس می‌کرد و بازیکنان بیشتری به زمین حریف می‌برد که این کار اشتباهی بود چرا که پرسپولیس بازیکن خوب و هوشیاری دارد و می‌تواند بخوبی از این پرس فرار کند.» او که در دربی 58 گلزنی کرد و در خصوص این دربی می‌گوید: «بهترین بازی دربی از نظر من، همان بازی 3ـ2 سال 83 است که من توانستم در دقیقه 93 به پرسپولیس گل سوم را بزنم. این شیرین‎ترین خاطره من از دربی‌هایی است که در آن حضور داشتم. امیدوارم که استقلال بتواند پیروز دربی باشد و با این پیروزی و قهرمانی هواداران تیم بتوانند کمی خوشحال شوند. از نظر من هواداران می‌توانند یک دربی جذاب ببینند، چرا که هر 2 تیم شرایط خوبی دارند و همین موضوع باعث جذاب‌تر شدن بازی می‌شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی