یک روز پس از سفر سلطان عمان، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران آمد

دیپلماسی همسایگی به وقت عشق‌آباد

ایران و ترکمنستان 5 سند همکاری در زمینه‌های ترانزیت بین‌المللی، انرژی، کشاورزی،سرمایه‌گذاری و آموزش امضا کردند

 یک روز پس از میزبانی ایران از سلطان عمان، تهران روز گذشته میزبان سران یکی دیگر از همسایگان، این بار از شمال بود. روز گذشته
قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در رأس هیأتی عالی‌رتبه به ایران سفر کرد تا به این ترتیب، گام دیگری در جهت پویایی سیاست همسایگی رقم بخورد. در این گام تازه که با حضور عالی‌ترین مقام سیاسی این همسایه شمالی، پس از عمان به عنوان همسایه جنوبی برداشته شد، 5 سند همکاری میان دو کشور امضا شد. مقامات دو کشور این اسناد همکاری را که در حوزه‌های تبادل برق، همکاری‌های جامع در زمینه‌های دیپلماسی و گمرکی و همکاری‌های دانشگاهی است، در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد و در حضور آیت‌الله رئیسی و قربانقلی بردی محمداف امضا کردند. همچنین علاوه بر ملاقات خصوصی سران دو کشور، مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز با حضور سران برگزار شد.

جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط
رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان که پس از مراسم امضای اسناد برگزار شد، با اشاره به اینکه امضای اسناد همکاری، جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی است، گفت: روابط خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم، اما این میزان‌ از روابط کافی نیست و سطح روابط ایران و ترکمنستان می‌تواند گسترش یابد و مرز دو کشور فرصتی برای همکاری‌ها تلقی می‌شود.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی، سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان را نقطه عطف همکاری ایران و ترکمنستان دانست و افزود: با توجه به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان همسایگی نیست یک رابطه خویشاوندی است، تصمیمات ما در جهت همین روابط خویشاوندی دنبال خواهد شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همکاری بعدی دو کشور درباره گسترش روابط در حوزه آب و برق بود که دو کشور می‌توانند در این باره همکاری خوبی داشته باشند و این‌ در جهت منافع دو ملت و کشور و منطقه لحاظ خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به فعال‌تر شدن گمرکات ایران و ترکمنستان، صدور خدمات فنی- مهندسی را از دیگر زمینه‌های همکاری دانست که بعد از این سفر افزایش خواهد یافت.
رئیس‌جمهور با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی در دو سال اخیر، به مذاکرات در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: در حوزه انرژی ظرفیت مناسبی در جمهوری اسلامی و کشور ترکمنستان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری بین کشورها را رقم بزند و برای توسعه همکاری در این زمینه‌ مصمم هستیم. سوآپ گازی پس از اولین سفر من به عشق‌آباد شروع شد و این همکاری ادامه یافته و می‌تواند گام‌های بلندی را رقم بزند.

سیاست خارجی ایران صلح جهان است
رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست، سیاست خارجی جمهوری اسلامی را مبنی بر آبادانی و صلح جهان عنوان کرد و گفت: ما از این راهبرد نیک حمایت می‌کنیم. قربانقلی بردی محمداف افزود: روابط دوستی و برادری بین دو کشور یک رابطه دیرینه است و ما برای تحقق و توسعه این روابط فعالیت و تلاش می‌کنیم و همیشه در راستای ارتقای سطح روابط گام بر می‌داریم. وی همچنین بر افزایش همکاری‌ها و مبادلات در حوزه گاز و برق با ایران تأکید کرد. گفتنی است، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان روز گذشته با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی