صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

تجارت خارجی ایران ۲ ماهه ۱۵.۵ میلیارد دلار شد
تجارت خارجی کشور در دوماهه امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزار تن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید.‌ محمد رضوانی‌فر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: از مجموع تجارت خارجی کشور در دوماهه امسال ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی و ۴ میلیون و ۷۳۲ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.
وی در خصوص میزان تغییرات صورت گرفته در صادرات و واردات در دوماهه امسال کشور افزود: در این مدت صادرات به لحاظ وزنی ۱۲.۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۳.۷۲ درصد کاهش و واردات نیز به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸.۷۰ درصد و ۴.۷۹ درصد کاهش یافته است. به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، پنج قلم اول کالاهای صادراتی شامل پروپان مایع شده به ارزش ۵۹۲ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۵۳۸ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۴۱۱ میلیون دلار، متانول ۳۷۴ میلیون دلار و قیر نفت ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. پنج قلم اول کالاهای صادراتی در دوماهه امسال بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را در این مدت به خود اختصاص داد. رضوانی‌فر در ادامه به پنج قلم اول واردات در این مدت اشاره و تشریح کرد: ذرت دامی با ۵۳۶ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند با ۲۴۷ میلیون دلار، دانه سویا تراریخته با ۲۲۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به استثنای لاستیک با ۲۰۹ میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار اختصاص داشت. ۱۵ درصد از ارزش کل واردات در دوماهه امسال به پنج قلم فوق‌الذکر اختصاص داشته است. به گفته رئیس کل گمرک ایران، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند پنج کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ۸۳۵ میلیون دلار، ۷۴۹ میلیون دلار و ۳۳۱ میلیون دلار به این پنج کشور صادر شد. همچنین پنج کشور اول مبدأ کالاهای وارداتی در دوماهه امسال به ترتیب شامل چین به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، ترکیه ۹۰۳ میلیون دلار، آلمان ۲۸۸ میلیون دلار و فدراسیون روسیه ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.

 

۳۰ درصد از خرمای ایران صادر می‌شود
رئیس انجمن ملی خرما گفت: با وجود تمام مشکلاتی که صنعت خرمای ایران با آن مواجه بوده در سال‌های گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولیدات کشور در این حوزه صادر شده است. به گزارش ایسنا، محسن رشید فرخی اظهار کرد: ایران در حال حاضر با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در سطح جهان به شمار می‌رود. به گفته وی در حال حاضر بازار صادراتی خرمای ایران به عدد سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است که می‌تواند به یک میلیارد دلار برسد. وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مسائل در هر سال مربوط به مدیریت بازار خرما در آستانه ماه رمضان است. دولت معمولاً با برخی محدودیت‌ها قصد دارد قیمت را پایین نگه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی