صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

4 برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت قرمز

خرید قراردادی دام از عشایر، واردات، ممنوعیت صادرات و توسعه دامداری‌ها برنامه‌هایی برای مدیریت بازار است

امین محمودی
خبرنگار

طی یک ماه اخیر نوسانات بازار گوشت قرمز با افزایش عرضه دام و واردات گوشت قرمز کنترل شده و با توجه به گرم‌تر شدن هوا انتظار می‌رود قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شوند.با این حال خبرها حاکی است که هم‌اکنون به دلیل زاد و ولد فراوان دام و افزایش علوفه مراتع کشور، با مازاد عرضه دام به بازار روبه‌رو هستیم. به‌طوری که قیمت دام زنده از 180 هزار تومان به 135 تا 140 هزار تومان رسیده است با این حال وزارت جهاد کشاورزی 4 راهکار را برای تنظیم این بازار در دستورکار خود قرار داده است.

خرید قراردادی گوشت قرمز از عشایر
در کشور ۲۵۲ هزار خانوار عشایری با ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام وجود دارد که ۴۵ درصد از دام کشور را شامل می‌شود به طوری که هم‌اکنون 25 درصدی از گوشت مورد نیاز خانوارهای کشور را عشایر تولید می‌کنند. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد با تضمین خرید دام از عشایر جلوی هر گونه قاچاق دام را به دیگر کشورها گرفته تا در نیمه دوم سال جلوی افزایش قیمت این محصول را بگیرد.
در همین خصوص سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمادگی داریم تولید قراردادی گوشت قرمز را با در نظر گرفتن قیمت تمام شده به علاوه سود برای عشایر اجرایی کنیم.

واردات گوشت قرمز
واردات گوشت قرمز یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت قرمز است به طوری که این وزارتخانه در فروردین ماه سال‌جاری یک هزار و 618 تن و 890 کیلوگرم از این کالای اساسی به ارزش 8 میلیون و 522 هزار و 532 دلار یا 242 میلیارد و 892 میلیون و 183 هزار تومان از کشورهای ارمنستان، استرالیا، امارات متحده عربی، برزیل، ترکیه، رومانی، روسیه، گرجستان، مغولستان، هند و هلند وارد کشور کرده است. از طرف دیگر در سال گذشته نیز 48 هزارو348 تن و 929 کیلوگرم گوشت قرمز به ارزش 213 میلیون و 314 هزار و 270 دلار وارد کشور شده که از این میزان 44 هزار و 429 تن و 372 کیلوگرم به ارزش 192 میلیون و 969 هزار و 237 دلار مربوط به گوشت گاوی و 3 هزار و 919 تن و 557 کیلوگرم به ارزش 20 میلیون و 345 هزار و 33 دلار مربوط به گوشت گوسفندی بوده است.
ممنوعیت صادرات دام و توسعه دامداری‌های صنعتی
توسعه تولید دام سبک در سالن‌های پروار و دامداری‌های صنعتی یکی از مهمترین راهکارهایی بود که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. از طرف دیگر با توجه به تجارب به دست آمده سال گذشته، امسال این وزارتخانه علی رغم در خواست دامداران برای صادرات دام هر گونه صادرات این محصول را تا زمان به ثبات رسیدن نرخ گوشت قرمز و تنظیم بازار داخل ممنوع کرده است.
در همین خصوص چندی پیش سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: برای تأمین گوشت قرمز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید دام سبک پرواری را در فضای باز و دامداری‌ها توسعه دهیم تا در ماه‌های پایانی سال کشورمان با بحران افزایش افسارگسیخته گوشت قرمز روبه‌رو نشود.
وی افزود: بنابراین از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهد شد تا تولید گوشت قرمز رشد داشته و از این طریق تورم این محصول مهار شود. از طرف دیگر صادرات دام به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت چون کشورمان در زمینه تأمین گوشت قرمز همچنان دچار مشکلاتی از جمله تورم است.

قیمت کنونی دام و گوشت قرمز در کشور
هم‌اکنون آنطور که علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود عرضه می‌شود.
به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد بارش در غرب کشور، دامداران به سبب استفاده از علوفه مجانی و سنگین کردن وزن دام‌ها تمایلی به عرضه ندارند.
با این حال گوشت قرمز با این قیمت در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد و مشاهدات بازار ازسطح خرده فروشی‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع گوشت قرمز با میادین میوه و تره بار متفاوت است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی