صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آفت دپو، شالیکاران را متضرر کرد

در فروردین امسال 77 هزارتن برنج وارد شده که نسبت به سال قبل 52 درصد کاهش داشته است

بازار برنج ایرانی راکد است و بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در حدود 25 درصد از برنج کشاورزان در مازندران به عنوان قطب تولید برنج ایرانی از سال قبل فروش نرفته است، این در حالی است که از تیرماه کشت برنج در شمال کشور آغاز می‌شود و در اواخر تابستان زمان برداشت این محصول فرا می‌رسد.
برنجکاران و فعالان این بخش که برخی از آنها به منظور افزایش قیمت از عرضه محصول خودداری کردند؛ با توجه به فروش نرفتن بخشی از محصول سال قبل متضرر شده‌اند چراکه انبارهای نگهداری برنج داخلی مملو از محصول است. حالا که یک ماهی تا زمان کاشت برنج در استان‌های شمالی کشور باقی مانده است، به واردات برنج انتقاد وارد شده که عاملی برای به فروش نرفتن برنج‌های ایرانی بوده است درحالی که کشور برای تأمین نیاز خود باید یک میلیون و 200 هزار تن واردات داشته باشد. در صورت عدم واردات به اندازه نیاز جمعیت، بازار با شوکی بزرگ روبه‌رو می‌شود و افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.
برنجکاران بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال گذشته رخ داد، به امید بالا رفتن بیشتر قیمت برنج از عرضه محصول کامل خود ممانعت کردند و منفعت خود را در عدم فروش محصول قرار دادند. در نتیجه کشاورزان از اواخر مردادماه سال قبل شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها ماندند. این اقدام از سوی برنجکاران یکی از دلایل مهمی بود که باعث شد بخشی از برنج کشاورزان دپو بماند و به فروش نرسد.
به تازگی رضا حاجی‌پور نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حجم واردات بی‌رویه برنج به کشور عنوان کرده است: تولید بالایی از برنج سال گذشته در انبارهای مازندران است و دغدغه مهم و با اهمیت مردم مازندران برنج‌هایی است که در شالیکوبی باقی مانده است و غیر از ورود آقای رئیس جمهور در زمینه خرید و فروش برنج، راه حلی ندارد و اتفاقی نخواهد افتاد.
وی درادامه گفته است: 35 روز دیگر زمان کاشت برنج است و براساس سوابق سال‌های گذشته در فصل گرما چون برنج‌ها مرغوب است و هیچ مواد سمی به آن اضافه نشده، به سرعت شته می‌زند و باعث می‌شود برنج از بین برود.

واردات نصف شد
 نماینده آمل در حالی به افزایش واردات برنج اعتراض می‌کند که براساس آمار گمرک در فروردین‌ماه سال‌جاری 77هزار و 932 تن و 171 کیلوگرم برنج به ارزش 91 میلیون و 697 هزار و 533 دلار وارد کشور شده، در شرایطی که در سال گذشته در همین بازه زمانی 163 هزار و 683 تن و 330 کیلوگرم به ارزش 270 میلیون و 882 هزار و 203 دلار وارد کشور شده بود.
 این آمار نشان دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در ماه جاری در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش 52 درصدی (86 هزار تنی) به لحاظ وزنی یا کاهش 66 درصدی (180 میلیون دلاری) به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.
در شرایطی که کمتر از 45 روز تا آغاز کشت برنج باقی مانده است، انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرده است تا در فصل زراعی جدید، محصول سال گذشته با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری شود. این انجمن با توجه به بضاعت خود درصدد خرید برنج از کشاورزان است تا در 12 هزار فروشگاه‌ زنجیره‌ای عرضه شود. اگرچه بایستی برای موفقیت بیشتر این طرح سازمان تعاون روستایی، بانک‌ها، اتحادیه‌ها و شالیکوبی‌داران نیز پای کار بیایند.

جستجو
آرشیو تاریخی