صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نگاهی به دربی‌های جام حذفی که باز هم قرار است از راه برسد

دومین فینال سرخابی تاریخ

حامد جیرودی
روزنامه نگار

پس از پیروزی 4-0 استقلال مقابل نساجی در نیمه‌نهایی جام حذفی، پرسپولیس هم در این مرحله مقابل هوادار به برد 3-1 رسید تا سرخابی‌ها در فینال این رقابت‌ها به هم برسند. این درحالی است که پس از قهرمانی قرمزها در لیگ برتر و ناکامی آبی در دفاع از عنوان قهرمانی لیگ، حساسیت‌ها در دربی 101، به اوج خود رسیده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی می‌خواهند در کسب قهرمانی دبل کنند و شاگردان ریکاردو ساپینتو هم در پی کسب جام حذفی هستند تا این فصل را دست خالی به پایان نرسانند و این شرایط، ارزش کسب جام در روز 10 خرداد را بالا برده است. اما پرسپولیس و استقلال در حالی چهارشنبه به مصاف هم می‌روند که تاکنون پنج بار در جام حذفی با هم دیدار کرده‌اند و دربی 101، ششمین تقابل آنها در جام حذفی محسوب می‌شود. در پنج دیدار حذفی گذشته، پرسپولیس دو بار پیروز شده و سه مسابقه هم با برتری استقلال به پایان رسیده است. پرسپولیس در هر دو باری که در دربی‌های حذفی استقلال را شکست داده، قهرمان جام حذفی شده و استقلال یک‌‌بار بعد از شکست دادن پرسپولیس قهرمان جام حذفی شد و دو بار دیگر که به فینال مسابقات رسید، شکست خورد. تنها یک دیدار سرخابی‌ها در 90 دقیقه به پایان رسیده که پرسپولیس برنده آن بوده و یکی از دیدارها نیز در 120 دقیقه به پایان رسیده که استقلال توانست پرسپولیس را شکست دهد. سه دیدار نیز به ضربات پنالتی کشیده شد که یک برد سهم پرسپولیس و دو برد سهم استقلال بوده است. البته طبق قانون بازی هایی که به پنالتی کشیده می شود، در آمارها مساوی محسوب می شود.

برد سرخ‌ها با ناکامی قلعه نویی
دربی 31 که 19 اسفند 67 و در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد، نخستین دربی سرخابی‌ها در جام حذفی بود که در 120 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید ولی پرسپولیس در ضربات پنالتی 4-2 به برتری دست یافت. در آن مسابقه، مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن عاشوری و مرتضی کرمانی‌مقدم، پنالتی‌های خود را برای پرسپولیس گل کردند و در استقلال هم جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده، موفق به گلزنی شدند ولی امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده، پنالتی‌های خود را از دست دادند تا پرسپولیس، پیروز دربی شود.

اولین دربی فینال
سرخابی‌ها 20 تیر 1378 در فینال جام حذفی فصل 78-77 به هم رسیدند. مهدی ها‌شمی‌نسب (12 - پنالتی) و افشین پیروانی (85) برای سرخپوشان و سهراب بختیاری‌زاده (50) برای آبی‌پوشان گل زدند تا در نهایت شاگردان علی پروین ضمن برتری در دربی 47 جام را هم بالای سر ببرند. حالا و حدود 24 سال بعد، پرسپولیس و استقلال دوباره در فینال جام حذفی به هم رسیده‌اند و حالا باید دید کدام تیم به قهرمانی می‌رسد.

برد استقلال به سوی قهرمانی
پرسپولیس و استقلال، این بار 18 آذر 1390 و باز هم در مرحله یک‌چهارم نهایی با هم دیدار کردند که این‌بار استقلال 3-0 به پیروزی رسید که بهترین نتیجه‌ یکی از دو تیم در دیدارهای حذفی بوده است. در این بازی و در 90 دقیقه، توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد ولی در وقت‌ها‌ی اضافی، مجتبی جباری دو بار در دقایق (۹۶ و ۹۸) گلزنی کرد تا بهترین گلزن دربی‌های حذفی پایتخت لقب بگیرد. بجز او هیچ بازیکنی از دو تیم در دربی‌های حذفی نتوانسته بیشتر از یک‌بار گلزنی کند. در آن مسابقه، اسماعیل شریفات (۱۰۶) دیگر گل استقلال را زد تا این تیم در دربی 74 به برتری دست یابد و در نهایت هم قهرمان جام حذفی فصل 91-90 شد.

استقلال، پیروز ضربات پنالتی
سرخابی‌ها، پنجم شهریور 1399 و در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی بازی کردند که بازی در وقت‌های قانونی و اضافه 2-2 به پایان رسید که پرگل‌ترین دربی دو تیم در جام حذفی بوده است. در این بازی، مهدی قایدی (4) و محمد دانشگر (93) برای استقلال و علی علیپور (29) و بشار رسن (۸۹) برای پرسپولیس گلزنی کردند. در ضربات پنالتی، شیخ دیاباته، وریا غفوری، هروویه میلیچ و امیر ارسلان مطهری برای استقلال گل زدند و امید عالیشاه هم تنها گلزن پرسپولیس بود. چرا که احمد نوراللهی و کریستین اوساگونا، پنالتی‌های خود را از دست دادند تا کار به پنالتی چهارم برای این تیم نکشد و استقلال 4-1 برنده پنالتی‌ها شود. به این ترتیب، شاگردان فرهاد مجیدی در مجموع با برتری 6-3 راهی فینال شدند اما بازی نهایی را به تراکتور واگذار کردند.

باز هم تیم مجیدی برنده شد
آخرین دربی جام حذفی هم، 24 تیر ماه 1400 و در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار شد تا بیشترین تقابل دو تیم در این مرحله برگزار شده باشد. این مسابقه در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا کار دو تیم دوباره به ضربات پنالتی کشیده شود اما باز هم این شاگردان مجیدی بودند که موفق به شکست دادن تیم گل‌محمدی شدند. در این بازی، مهدی ترابی، محمد حسین کنعانی‌زادگان و سعید آقایی برای پرسپولیس و وریا غفوری، فرشید اسماعیلی، بابک مرادی و امیر ارسلان مطهری برای استقلال گلزنی کردند اما عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی پنالتی‌های خود برای سرخ‌ها را از دست دادند تا با وجود ناکامی مهدی قایدی در پنالتی، آبی‌ها با برتری 4-3 در دربی 96، راهی نیمه نهایی شوند.

استقلال تهاجمی‌تر از پرسپولیس
در دربی‌های حذفی استقلال شش و پرسپولیس چهار بار (به جز ضربات پنالتی) به گل رسیده‌اند. در ضربات پنالتی نیز استقلال 10 و پرسپولیس هشت بار توپ را وارد دروازه‌ها کرده‌اند. سریع‌ترین و دیرترین گل دربی‌های حذفی را آبی‌ها به ثمر رسانده‌اند. زودترین گل را قایدی در دقیقه چهار و دیرترین گل را در ۹۰ دقیقه را محمد دانشگر در دقیقه 90+3 و دیرهنگام‌ترین گل در ۱۲۰ دقیقه را شریفات در دقیقه ۱۰۶ به ثمر رسانده است.

 

 

بــــرش

زمان فینال جام حذفی تغییر نمی‌کند
پس از پیروزی پرسپولیس مقابل هوادار و صعود سرخپوشان پایتخت به فینال جام حذفی، شاگردان یحیی گل‌محمدی حریف استقلال شدند. در این میان، گویا باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ درخواست تعویق یک روزه فینال را داشته تا تعداد روزهای استراحتش با استقلال برابر شود. اما باشگاه استقلال به هیچ وجه موافق جا به جایی در زمان برگزاری فینال جام حذفی نیست و آبی‌ها معتقدند که رقیب سنتی‌شان برای انجام بازی نیمه نهایی یک روز بیشتر استراحت داشته و بازی فینال نباید به عقب بیفتد. بنابراین باشگاه استقلال بر برگزاری این مسابقه در زمان اعلام شده (چهارشنبه 10 خرداد) تأکید دارد. در این شرایط ، سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به ایرنا گفت:« درخواست پرسپولیس برای تغییر تاریخ فینال جام حذفی به‌صورت رسمی به دست ما نرسیده اما در هر صورت آن را نمی‌پذیریم. شرایط از قبل به تیم‌ها اعلام شده و اصلاً نمی‌دانستیم که کدام تیم‌ها به فینال جام حذفی صعود می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی