صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و پنج - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

واردات گاز از ترکمنستان در دستور کار است
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در شرایط فعلی به دنبال واردات مستقیم گاز از ترکمنستان هستیم و اکنون سوآپ در حال انجام است.
مجید چگنی، در خصوص واردات مستقیم گاز از ترکمنستان، اظهار کرد: این مسأله در برنامه ما وجود دارد و در حال مذاکره هستیم.
وی با بیان اینکه اکنون سوآپ گاز ادامه دارد، گفت: سوآپ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان هم در حال اجراست و واردات گاز از ترکمنستان هم در دستور کار است.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در سال ۲۰۲۲ با واردات گاز طبیعی از ترکمنستان با قرارداد سوآپ با شرکت سوکار آذربایجان، ضمن ارتقای تجارت گاز با این کشور، موفق به برقراری مجدد جریان گاز از ترکمنستان به داخل کشور شد، گفت: این مقدار گاز طبیعی از مبدأ ترکمنستان به مقصد جمهوری آذربایجان (و نخجوان) سوآپ می‌شود.
چگنی چندی پیش، با اشاره به توافق برای تمدید قرارداد صادرات گاز با عراق، اظهار کرد: تمهیدهای لازم برای پرداخت گازبهای عراق به ایران نیز در حال بررسی است و زمانی که این موضوع قطعی شد، قرارداد با این کشور تمدید می‌شود. مطالبات گازی ایران از عراق هشت میلیارد یورو است.
وی افزود: کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند و مذاکرات با این کشورها در دستور کار و در حال بررسی است که البته زیرساخت‌های لازم برای امضای قرارداد با برخی کشورها هنوز مهیا نیست. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه‌های صادرات گاز به کشورهای همسایه، از درخواست ترکیه برای افزایش مقدار واردات گاز از ایران خبر داد و گفت: کارشناسان دو کشور در حال بررسی تمدید این قرارداد هستند و مذاکرات ادامه داد.

 

پای شاخص های بازار سهام لغزید
معاملات بازار سهام که پس از کاهش قیمت در اولین روز هفته ، چهار روز معاملاتی پی در پی را با افزایش قیمت پشت سر گذاشته بود اولین روز معاملاتی هفته جاری را با رنگ قرمز آغاز کرد.
در جریان معاملات روز شنبه تنها 21 درصد از نماد‌های معامله شده در تالارهای بورس با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و از 414 نماد معامله شده در این بازار ، 327 نماد کاهشی بود.
این روند در فرابورس با شدت کمتری اتفاق افتاد و در مقابل 214 نماد قرمز پوش ، 118 نماد نیز به رنگ سبز درآمدند.
به این ترتیب در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس در حدود 34 هزار و 743 واحد کاهش یافت و به عدد 2 میلیون و 311 هزار واحد رسید.
شاخص کل فرابورس نیز باکاهش 451 واحدی معاملات را در عدد 29 هزار و 42 واحد به پایان رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی